|
|
|
|---|---|
|
Har letat runt som en dåre på nätet efter bilder på en 7serie med dubbla glas men hittar inget ingen på forumet som har en bild ni kan länka till? | |
|
Gör en bildsökning på Google med frasen "doppelverglasung bmw" så hittar du mängder med E38/E39 med dubbelglas. |
|
|
Blir det extra tyst i kupén med dubbel glaset? Tystare än i bilarna som sälja nya idag? Hur många decibel mindre låter det i kupén med dubbel glas jämfört med enkel rutor, gissar ni på? :) :) |
|
| Om man åker i min bil så hörs mest vägljudet genom golvet men tystare blir det säkert med dubbla glas. Skulle gissa att ljudnivån minskar med tre dB, men det kanske är i överkant. | |
| Ok, då gör de ju skillnad, trevligt :) | |
|
Dubbelglas är i första hand till för att hjälpa klimatanläggningen genom att det isolerar bättre från klimatet utanför bilen, och inte för ljudisolering även om det är en liten extra bonus. |
|
| Jag är lite sugen på att bygga om till det framöver, såg nån uppsättning med begagnade sidorutor + bakruta för typ 400 euro på ebay.de | |
|
Ja det blir klart mindre vindbrus med dubbelglas, vägljudet påverkas inte så mycket. |
|
|
Om man vill ha en tystare kupè, så skulle jag satsa på lite ljudisolering på golvet och hjulhusen. Ganska enkelt och mycket effektivt. Kan säga ut av egen erfarenhet. Gjorde det med flera lastbilar. Mvh. Laszlo Länk Min bil |
|
|
Det är stor skillnad på dubbelglas och inte... framförallt vindbrus! Min gamla E38 är tyst som ... vet inte vad ;-) BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den. Mvh Jocke W BMW CS #01430 |
|
|
Dubbelglas gör absolut skillnad på ljudet - men det bästa är att rutorna inte immar/frostar igen nu på vintern! Åker en del i kompisens nya Skoda Octavia och där immar rutorna och fryser på insidan nu på vintern - man ser inget alls. I 750:n är det inte tillstymmelse till imma eller frost, även om man sitter 4 i bilen! Sådant tänker man förstås inte på - förrän man hoppar in i en bil utan dubbelglas igen :-) It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Det borde ju hjälpa något vid inbrott också, det är betydligt svårare att slå in en ruta som är laminerad. Jag har såna sidorutor på min C5. /Masten |
|
|
Jo, lite bättre inbrottsskydd bör det ju vara, men inget som stoppar en beslutsam bandit. Det finns dock även s.k. skyddsglas som är mycket bättre på den punkten, som skall ta en bra stund att komma igenom med vanliga tillhyggen (dock inte skottsäkra på något sätt, vilket vissa verkar tro). It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Masten. Dubbelglasrutor sådana som i 7-serien är inte två laminerade glas, utan två härdglas med "luftspalt" mellan. Denna spalt är antagligen fylld med Nitrogen eller nåt, och det är tänkt att det ska ge bättre klimatbarriär, och så dämpar det även ljud bättre. |
|
|
Åh tusan, det var mer än jag visste. Tack för upplysningen! /Masten |
|
|
En sak till som många missar när det gäller dubbelglas, är att det med dubbelglas är det på alla sidorutor, även de små fasta i bakdörrarna OCH bakrutan. Men inte vindrutan som är vanlig. De flesta vet inte att det är dubbelglas även på bakrutan när det är dubbelglas, vilket kan vara nåt att fundera på om man tänkt bygga om till dubbelglas. |
|
|
Jag har för mig att jag läste i en tråd, att dubbelglas till bakrutan inte längre går att köpa till e38, så om en sådan går sönder får man montera vanligt enkelglas - om man inte hittar begagnat då. It's better to burn out - than to fade away. |
|
| Det dyker upp kompletta uppsättningar på Ebay.de då och då så det går nog att lösa. Verkar krävas starkare fönsterhissmotorer fram och lite andra lister invändigt också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.