AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.400

Teknologi du vill ha i din bil.

Ex
9
Exaktor
BMW 318i -99
Hej,
Det är så att jag studerar Civilingenjör i datateknik och ska göra en projekt. Det jag vill fråga er är om ni har någon idé om vad jag kan göra till bilen med hjälp av mikrokontroller och annat teknik. Det kan t.ex. vara något som ni behöver till bilen men går inte att köpa. Jag kan även göra någon app till mobilen som kan förenkla något viktig problem.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...jag säger bara "Knight Rider"(Amerikansk TV-serie från 80-talet), sedan har du lite att fundera på ;)

Öhh...halvseriöst, men en input iaf :)

Mvh Janne.
Kunna koda om bilen med en enkel app istället för all bmw programvara och specialprogram....via bluetooth eller liknande t ex. Det vore nice, liksom att kunna ladda ned driftprofiler dvs hur har den gått, vilka sträckor, medelförbrukning, service/underhållsinfo etc.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
en app som, likt Volvo startar en bänsledriven motor/kupevärmare, och får det att lira med idrive/kliman hade varit fint! rätt hedenhös att det ska behövas en extra nyckel till värmaren när alla förutsättningar finns i mobilen, dessutom utan räckviddsbegränsningar.

till detta bör det utvecklas ett enkelt DIY-kit för att kovertera den fabriksmonterade värmaren till att även omfatta uppvärmning av motorn. det är alldeles för krångligt/ointressant/dyrt för gemene man som det är nu. detta kit bör även innehålla en fast monterad batteriladdare.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kunna starta bilen (automat) med fjärrkontrollen eller en app i P-läget.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey