AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.400

Teknologi du vill ha i din bil.

Ex
9
Exaktor
BMW 318i -99
Hej,
Det är så att jag studerar Civilingenjör i datateknik och ska göra en projekt. Det jag vill fråga er är om ni har någon idé om vad jag kan göra till bilen med hjälp av mikrokontroller och annat teknik. Det kan t.ex. vara något som ni behöver till bilen men går inte att köpa. Jag kan även göra någon app till mobilen som kan förenkla något viktig problem.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...jag säger bara "Knight Rider"(Amerikansk TV-serie från 80-talet), sedan har du lite att fundera på ;)

Öhh...halvseriöst, men en input iaf :)

Mvh Janne.
Kunna koda om bilen med en enkel app istället för all bmw programvara och specialprogram....via bluetooth eller liknande t ex. Det vore nice, liksom att kunna ladda ned driftprofiler dvs hur har den gått, vilka sträckor, medelförbrukning, service/underhållsinfo etc.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
en app som, likt Volvo startar en bänsledriven motor/kupevärmare, och får det att lira med idrive/kliman hade varit fint! rätt hedenhös att det ska behövas en extra nyckel till värmaren när alla förutsättningar finns i mobilen, dessutom utan räckviddsbegränsningar.

till detta bör det utvecklas ett enkelt DIY-kit för att kovertera den fabriksmonterade värmaren till att även omfatta uppvärmning av motorn. det är alldeles för krångligt/ointressant/dyrt för gemene man som det är nu. detta kit bör även innehålla en fast monterad batteriladdare.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kunna starta bilen (automat) med fjärrkontrollen eller en app i P-läget.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Plus ngt enklare program för att kunna gör lite enklare justeringar typ lägga till ta bort features som att backspeglarna skall fällas upp/ned vid ¨låsning av bil.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Förlåt en gammal språkintresserad civilingenjör.

Teknologi är läran om teknik. Jämför biologi och kosmologi.

Teknik är pryttlarna vi stoppar in i produkten eller använder oss av.

Lycka till med exjobbet!

/Groggig språkpolis. Dessutom maskinare :)
Rent spontant, ingenting.

Förkammardieseln, snälla kom tillbaka allt är förlåtet!

Skämt åsido, en override funktion.

Jag hatar, verkligen hatar, när en livlös mekanisk pryl talar om för mig vad jag får eller inte får göra.
En bil som inte startar är en värdelös bil, och moderna bilar med allt elektroniskt skit kan i vissa fall ta bort funktioner eller vägra starta helt enkelt för att bilen har fått för sig att det är skadligt eller farligt.

Ett exempel på detta är boeing, i deras flygplan finns en override funktion helt enkelt för att piloten ska flyga planet om det behövs.
Behöver piloten ge 100% kraft så kan han göra det, om det sen rasar motorerna efter 60sek är skit samma för den extra kraften kanske var skillnaden mellan olycka och tillbud vid en avbruten landning
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, tusen olika varningssignaler och i förlängningen spärrar som bilen har för sig när man inte gör som den vill att man skall göra är extremt irriterande.

Vi har en Toyota utöver BMW:n och dess "varningar" håller på att irritera mig så mycket att jag nu överväger att sälja den och köpa en annan bil!

Toyotan varnar t ex. med en extremt irriterande pipsignal när man inte tar ut nyckeln ur tändningslåset efter man stängt av motorn (ofta vill jag stänga av motorn och gå ur bilen för att t ex hämta något i bagaget och sedan sätta sig i bilen igen). Den varnar också med en lika irriterande pipsignal när man inte har tagit på sig bältet och bilen körs sakta framåt (ofta flyttar jag bilen i väldigt låg fart kortare sträckor t ex. mellan olika parkeringsplatser ett 20-tal meter från varandra) och till råga på allt börjar den pipa som en galning efter ett tag om man inte "fattat" att man skall ta på sig bältet för att bilen tycker det.
Har man lyset i "riktiga ljusläget" när man stänger av motorn och tar ut nyckeln, piper den lika irriterande igen...
Det värsta är att det inte går att programera/välja bort dessa förbannade pipsignaler!

Ingen av ovanstående varningar varnar för något som är av karaktären att man "glömmer" att göra något i mina ögon - utan varningarna kommer pga. att man själv "väljer" att göra något (som bilen tycker är olämpligt), så en kort pipvarning i kombination med en halvdiskret men väl synlig varningslampa hade räckt mer än väl.
Åtminstone borde det finnas en "kvitteringsfunktion" där man visar att man har uppfattat varningen och tillfälligt stänger av den efter det.

Nej, överförmyndande bilar gillar inte jag i alla fall!

Även min fru tycker att dessa signaler är lika irriterande, så det är inte bara jag...

BMW – Weltmarke aus München!
32
2.462
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Johan B: Alla varningar för bälte mm är för att få fler stjärnor i EuroNCAP säkerhetstester. Bra eller ej men den som brukar glömma och vill ha bälte kanske uppskattar det.

Vad jag vill ha är en "backa med släp-assistent" - jag är kass på att backa med släp och borde ta mig tid att öva med på det men någon form av back-kamera med utritad tennisplan som man kan sätta bak på släpet och med ratt-instuktioner för hur man bör vrida ratten för att slippa meja ner rosenrabatten bredvid uppfarten.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.