|
|
|
|---|---|
|
Vilken tror ni är snabbast? bmw e46 330Ci eller Honda s2000? VI kan ta borde på bana och 1/4 drag:) | |
|
både* |
|
| Länk | |
|
Jag har inga som helst belägg för min gissning men jag gissar på Hondan om vi pratar standardbilar. Jag gissar att hondan är lite lättare och styvare satt i chassie vilket borde ge både bättre varvtid och straight line. Hondan har också några få hästar mer på toppen om jag minns rätt. BMWn bör ha ett lite mustigare mellanregister och bättre vrid men den borde vara tyngre. /DJ |
|
|
jag få ta och testa min 330 mot en s2000 i sommar så får man svart på vitt. Bmw-Dj, hur gör sig din 335 mot en e46 m3 tror du? är själv riktigt sugen på en 335 men får väll bli en framtida bilen kanske:) |
|
|
En standard 335i E92 bör vara hyggligt jämn med en E46 M3 rakt fram, runt en bana däremot vinner M3an lätt. Just min 335i är lite justerad av ESS tuning så en E46 M3 bör jag hänga av ganska lätt rakt fram. Runt en bana borde det bli mer jämt. Om man testar prestanda rakt fram så bör min 335a vara ganska jämn med E92 M3 (lite beroende på hastighetsintervall). Men E92 M3 skulle piska mig duktigt på en bana. 335imed n54 motorn är ju extremt trimvänlig så man får mycket pang för pengarna om man vill. Däremot är den för bekväm och mjuk i chassiet för att bli riktigt bra på bana. Jag tänkte skaffa en laddning med R-däck till våren för att se om det kan hjälpa upp lite runt Mantorp Park ;) /DJ |
|
| En S2000 är lite snabbare förutom i riktigt höga farter då den har ganska dåligt CV värde. Den svänger betydligt bättre. Men en 330 är en bättre allround-bil. | |
|
Vad har ESS gjort med din bil då? kompressor? Har hört att bmw´s motor ska vara ganska trimvänlig, sen finns det ju en gräns på allt. jag undrar hur min motor i min e46 330 skulle klara sig man man försökte med turbo eller kompressor. iqbad: jag testade min 330 i somras, maxade den på E4an ner på skåne, måste säga att den bilen ligger ju riktigt bra på vägen i höga hastigheter, ska se om jag få tag på en s2000 i sommar som man kan tävla lite emot. |
|
|
Nejdå, kompressor behövs inte på 335an, den har ju som standard två fina små fina turbos. Det ESS har gjort med bilen är bara en ny mjukvara till ECU, sen har jag bytt till en större intercooler och ett lite vassare luftfilter också. Enligt ESS skall denna konfiguration ge ca 400 hk och 550nm på vevaxeln. Jag tror att den effekangivelsen är ganska realistisk faktiskt. Jämför man med M3 E92 så har ju den ca 20 hästar till i toppeffekt men 335an har ett mycket vassare mellanregister så i intervall kring 50-200 km/h bör de vara gnska jämna. M3an bör vara snabbare från 0-50 med sin diff och snabbare i riktigt höga farter med sin högre toppeffekt. Det är ju rätt många 335or (med mer trim än jag har) som piskar upp M3 E92 Men jag har aldrig testat att dra mot någon M3a själv så jag skall inte svära på att min är snabbare. /DJ |
|
|
ESS skriver att du kan få ca 350hk med en kompressor på din 330. Tyvärr är det ju rätt dyra prylar och sen kan besiktningen bli lite tung att förbereda. Mycket att montera av. Du kan ju kolla efter begagande kit. Du kommer definitivt att märka skillnaden ;) /DJ |
|
| 330i motorn är bra, kan lätt köras med 400hk på standardmotor med turbokit. Kolla med PPF, dom bromsade 500whp ur en helt standard 330 motor :) | |
|
honda s2000 Tjänstevikt drygt 1200 kg bmw bmw 330i Tjänstevikt 1470 skillnad= 270 kg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.