|
|
|
|---|---|
| Skall byta vattenpump mm...och vilken glykol skall jag ha??den ser inte röd ut när jag kollade???Tror jag;) | |
| Blå. | |
|
Färgen säger inget om vilken typ av glykol det är! Du skall använda en fosfat- och nitritfri etylenglykol, som även brukar benämnas "vanlig glykol" av många. Blanda 50-60% glykol med mjukt vatten (dest.vatten om man vill vara extra petig). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det finns en del inlägg om glykol tidigare. Gemensamt är att färgen är ingenting man kan med säkerhet gå på - därför bör man inte göra det. Glykol i sig är färglös - de färger vi ser är tillsatta i efterhand. Finns ett par tumregler att röd/rosa brukar vara så kallade longlife glykoler - men finns ingenting som säger om de är av typen OAT eller HOAT. Man skall undvika att blanda OAT och HOAT. Man bör även vara lite försiktig med att blanda IAT (Inorganic Additive Technology) glykoler med HOAT/OAT glykoler men det är mindre risk än att blanda OAT med HOAT. BMW använder sig av HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) och det är en sådan du bör använda dig av, då behåller du det långa rostskyddet. Finns ett par IAT glykoler som BMW uppger är fullt kompatibla med deras HOAT som de häller i din bil vid eventuell service. Exempelvis Castrol NF glykolen är en IAT glykol som är lätt tillgänglig (tex Mekonomen/AutoExperten) och som är godkänd av BMW att blandas med deras egna HOAT glykol. Om du sköljer ut hela kylsystemet så kan du såklart välja vilken typ av glykol som helst. Men var uppmärksam på om du häller i en OAT glykol och du lämnar in den på en BMW auktoriserad verkstad så är det troligt de häller BMW's HOAT glykol i kylarsystemet och det finns en risk (dock liten) att dessa inte passar ihop utan det blir fällningar. Eller så springer du bara in hos BMW och köper några liter - går på ett par sekunder! Toksmidigt! Här finns mer att läsa Länk |
@bmwflink : Vad blev det för glykol? |
| Jag köpte Castrol NF,tack för svaren:) | |
Vad bra att det löste sig! Den glykolen blir alldelels utmärkt att använda. Vill även tillägga att Castrol bytte namn på flertalet av sina produkter för några år sedan inklusive ovan nämnda glykol - så man inte blir fundersam över namnen. Castrol Antifreeze NF ===> Castrol Radicool NF |
Dokument över Castrol's samtliga namnändringar Länk |
|
Hej jag vill fråga vilken glykol skall jag ha till bmw 523 i touring -modell år 97 ? jag vet inte vilket färg man måste fyll på !! hjälp !! |
|
Även om du visste färgen så hade det inte hjälpt dig - se mina tidigare inlägg i denna tråden (och många andra). Men tillbaka till ditt problem! Förutsatt att föregående ägare/verkstäder inte fyllt på med så kallad longlifeglykol av typen OAT (som BMW aldrig använt sig av) så kan du utan problem fylla på med helt vanlig etylenbaserad glykol. Exempel på sådana glykoler är Biltema Glykol (art.nr 361781) Länk Castrol Radicool NF (art.nr 41-C3407495) Länk OKQ8 Glykol (art.nr 799215666) Länk |
@ Bmw Ibbe : Vad blev det för glykol? |
| det fanns vatten på | |
| fanns inte glykol det vara bara vatten | |
Jag skulle rekommendera en 50/50 blandning av vatten och glykol så här års! :-) Har du bara vatten i ditt kylarsystem så är det mycket att lätt att det bildas en ispropp som kan leda till otäcka saker. EDIT : Det ska vara vatten+glykol i ditt klyarsystem. I dagens motorer har glykolen mer viktiga uppgifter än att bara se till att vattnet inte fryser. Den förhindrar korrosion, smörjer vattenpumpen, sänker ytspänningen och höjer kokpunkten. |
@Bmw Ibbe : Vad blev det för glykol i slutänden? |
| Jag brukar skölja ur all gammal & köra VW röda G12 i alla bilar, prisvärd & mkr bra. | |
Den typen fungerar ju naturligtvis fint i en BMW-motor också, bara man sköljer ut hela kylaren och motorn som marauder nämner (är ju inget unikt med en BMW-motor utan vilken typ av longlife kylarvätska de olika företagen valt att använda handlar mer om politik än teknik). Bara man kommer ihåg att upplysa verkstäder och när man säljer bilen om detta (ingen förväntar sig denna typ av kylarvätska i en BMW). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.