|
|
|
|---|---|
| Hej har som sagt problem då min 320d 2010 ej startade idag. Körde den senast 20.30 igår och skulle köra iväg idag kl.10.30, ställde på dieselvärmaren 10.00 och den fungerade även när jag skulle starta bilen. När jag trycker på startknappen så slår förvärmaren på men sen händer inget, den gula motorlampan lyste men vet ej om den alltid gör före start?? Har ni några tips är jag tacksam. Var -12 när jag startade men det ska väl en diesel klara eller hur?? Mvh Mats | |
|
Det låter som att du kan ha för låg batterispänning. Hur långa stäckor kör du normalt? Testa att ladda batteriet under kvällen/natten och testa sedan om det går att starta. Du kan även mäta batterispänningen, vilken skall ligga på minst 12,5V (12,7V=fulladdat). Mvh Håkan |
|
| Hej Håkan! Men då borde inte dieselvärmaren starta, den känner av om batteriet är för lite laddat? Rätta mig om jag har fel! Mvh Mats | |
| Ringde Bmw Mobil Service och de skickade assistancekåren, och killen använde en starthjälpare, bilfan startade direkt, jag var absolut säker på något annat fel. I och med att den aldrig visade att batteriet var dåligt, Dieselvärmaren gick igång, den ska automatiskt slå av om man har dåligt med batteri eller dåligt med bränlsle för att man ska ha tillräckligt med kräm i batteriet för att starta. Så ett varningens ord till Er med dieselvärmare, kolla att Ni verkligen har tillräckligt med batteri. Har nu satt i en c-tek laddare för att ladda upp den rejält. Tack Håkan, du hade rätt!! Mvh Mats | |
|
Hej, skönt att det löste sig! En bränsledriven värmare tar en del ström från batteriet. För att återladda batteriet enbart efter en vanlig uppstart får man köra ca 8km. Har man dessutom kört en värmare i ca 30 minuter får man köra i ytterligare ca 15-20km (om det nu räcker?). Om du kör mindre än 20km vid varje tillfälle som värmaren används så bör du ladda batteriet emellanåt. Mvh Håkan |
|
| Ja, Håkan det får bli till att ladda lite då och då förstår jag. Kört många korta rundor denna vecka och använt värmaren flera gånger per dag så jag har mig själv att skylla. Mvh Mats | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.