|
|
|
|---|---|
|
Hallå, har köpt denna bil.. Länk Körde hem den, ca 10mil, och den drog mäktiga 2(!) liter per mil på landsväg, låg i ca 100 och körde inte i fel växel.. Vad kan den dra på stadskörning? Den lär väl inte gå upp, som övriga bilar, även om man sladdar lite, tänkte när det är så liten motor så borde den ju inte dra så fasligt mycket, men det kanske är förståeligt om den drar så mycket med den där motorn om man kör ca 100km/h då det verkligen "pushar" motorn då den är.. väldigt liten.. | |
|
Du kan ju alltid glädje dig åt att värdeminskningen blir minimal |
|
|
Har åkt massor av mil i Merca 300D från -83. En 3-liters virvelkammar-diesel på 88 hk och manuell låda. Den drog i genomsnitt strax under 0,8 lit/mil och var väldigt okänslig för olika typer av körning. Du tar ut mellan 25-30 hk vid körning i 100km/h oavsett motorstorlek, så det där med att en liten plågad motor ska dra mer bränsle är bara en myt. Den borde rimligen gå under litern med god marginal och något är galet helt klart. Börja med att kolla elementära saker som däcktryck och ev. anliggande bromsar. |
|
|
Jag lägger en slant på läckande bränsleretur. // Erik |
|
|
Vilken pärla! :) Det lär ju läcka bränsle någonstans som någon skrev, går den jämnt och fint på tomgång/olika varvtal? Om jag hade köpt den där hade jag åkt in till BSR/Vtec/random chiptrimmare och bett om en optimering, bara för att få se hundögonen på försäljaren när han kommer ut på parkeringen och ser bilen :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.