AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.468

Någon som har koll på varför den här m3 e30 aldrig blir såld?

Sida 1 av 2
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Varför är den här så svår såld för?
Min bror har varit intresserad av bilen tidigare men magkänslan satte stopp.
Efter att set den till salu så långe nu så känns det som att det var ett bra beslut och funderingar varför den inte blir såld!

Är det för att servicebok saknas? Jag anser att på en entusiast bil ska det finnas
Någon som har koll på varför den är så svårsåld för?

Länk
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
På en 23 år gammal bil så är inte serviceboken det viktigaste, man får gå på skicket. Mycket har sannolikt blivit bytt genom åren som exempelvis motor, transmissiondelar etc. så vad är då en gammal servicebok värd?

Bilen är väl såld i Tyskland importerad till England någon gång och har sedan hamnat i Sverige. Det är ju ingen evo heller utan 215hk modellen med några evo delar monterade.

Är väl samma bil som diskuteras i denna tråd

Länk

Lacken verkar ju vara original i alla fall, bilen hade tygklädsel från början.

VIN WBSAK05070AE41993
Type code 1005
Type M3 (EUR)
E series E30 ()
Series 3
Type LIM
Steering LL
Doors 2
Engine S14
Displacement 2.30
Power 158
Drive HECK
Transmission MECH
Colour SONDERLACKIERUNG (490)
Upholstery (0379)
Prod.date 1990-07-27
Options
Code
Description (interface)
Description (EPC)
S222 ELEKTRONISCHE-DAEMPFER-CONTROL
S289A LM RAEDER/7-SPEICHENSTYLING BMW LA wheel BMW Styling
S301A DIEBSTAHLWARNANLAGE MIT ZV Alarm systems
S401A SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
S410A FENSTERHEBER, ELEKTRISCH VORN Window lifts, electric, front
S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit
S485 RECARO-SITZE FUER FAHRER+BEIFA
S500A SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S510A LEUCHTWEITENREGELUNG ABBLENDLICHT Headlight aim control
S655A BMW BAVARIA C BUSINESS Radio Bavaria C Business
S681A DACHANTENNE Roof antenna
L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG National version Germany/Austria
Individual vehicle data
Text
0490 Special painting
= Lackierung in macaoblau-metallic, wie Schl. Nr. 0250
Teilebereitstellung durch ZS-400

L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
S222 EDC, är ju förresten ett udda och kul tillval som den hade, undrar om det sitter kvar och funkar.

bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Ja det är den!

Fast angående service bok säger väll det en del om tidigare ägare även om bilen är gammal!

Har sett flera annonser på den och då va det 140-145 och då med oz fälgar och inga rs kopior tror det är coilovers också som är skillnaden men en pris stigning på närmare 50 tusen då i mina ögon så borde en service bok finnas!

Länk

Länk

L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Okej men om chassit är bytt samt även inredningen (som inte är M3-skinn förresten utan vanligt sportskinn på bilderna) och säkert en massa andra grejer, hur viktig är då en servicebok? Det är ju inte en strikt originalbil vi pratar om här med låga mil och i mint condition.

Den ser ju helt ok ut på bilderna och har en hel del grejer ditsatta som vissa vill ha på en M3 E30. Ta den till någon kan E30 och kolla upp allt som rost på klassiska ställen, komp i motor etc.

bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Den ser helt ok ut!

Men det jag vill minnas är väll början på rost taklucka sen att front läppen behöver bättre fast montering.

I mina ögon anser jag att en entusiast bil ska ha servicebok även om är om gjorda!hade det vart en vanlig e30 och inte en M3a så hade det vart skick mer som spela roll!

Men varför är den så svår såld mot andra m3 or?
Har set några m3or komma ut och bort inom 2 dagar!
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Sjukt jäkla snygg är den iaf!
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Håller med om att servicebokens värde på det rent tekniska är av sekundärt intresse efter alla dessa år, men ska man betala så mycket tycker jag nog som chrille att bilen ska vara fulldokumenterad oavsett.
Det kanske har kommit till en gräns där folk inte vill betala "vad som helst" för dom längre. Sämre tider är det också, så gamla samlarbilar är kanske inte det mest prioriterade i dagsläget för många. Ska man lasta upp nästan 200 lakan för en gammal bil så hade jag nog begärt full dokumentation, originalskick och lägre mil än vad den här rullat.

M5 E39 i Sverige Länk
Det mesta verkar omlackat (behöver inte vara negativt), nyckelhålet för originallarmet bredvid låset på förardörren är borta, inredningen som nämnts felaktig. Baksätet är inte M3, det är E30 standardskinn. Bilen lev. med kod 0379 som är anthrazit tygklädsel. Miltalet inte värt något om inte dokumentation finns.
Maggropskänslan är viktigt när man tittar på en M3 E30 men även andra samlarbilar då det är mycket pengar i dom. Visst ser den läcker ut, men man ska inte bli lurad av en vacker säljande fasad. Nu är det viktigt att nämna att jag inte sett bilen live, den kan mycket väl vara i ett fint skick, men det gäller att kolla äldre bilar, ja alla beg. bilar, med ett vaksamt och kritiskt öga.
Här får du den för 20.000Euro (ca. 174000 SEK med dagens SEB säljkurs):

Länk

-Upplev körglädjen i M3 E30!
Fu
34
FugitivE
BMW 1M -11
Min gamla kärra det där!

Killen som hade den innan den nu står på bilfirman var också lite "nojig" om man vågar säga så, just för att serviceboken var borta och just allt detta med rost. Men jag har rivit ner bilen på sina håll och renoverat ett par st e30isar tidigare och denna är verkligen besparad på den fronten. Någon rostblämma fanns det på takluckan och så men inget alls i hjulhusen, tornen, golvet osv. funkade klockrent under den tiden jag hade den iallafall.

Men sen är den inte värd den pengen som den är utlagd för. Jag betalade inte ens i närheten av det priset och inte killen efter mig heller. Då "investerade" jag även i nya däck runt om, hella mörktonade framlysena, bakljusen vilket jag inte minns tillverkaren av men som är sjukt ovanliga, mocka ratten, mocka knoppen och allmän tillsyn över bilen av service och slitagesaker. Killen jag köpte den av är "ägaren" av oijoij.se eller vad nu hemsidan heter, och han kostade på lite saker också!
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
FugitivE jag tror att bilfirman är 3e ägaren efter dig! och att en bil byter ägare så ofta känns ju också lite oroväckande!

Dom sakerna som fick min bror att tappa intresse var att bilfirman i Jönköping som skulle vara en mellan hand åt ägaren inte hade någon större koll på vad dom försökte sälja
Sen såna fel saker som att skriva att servicebok finns mm och det hade känts mycket bättre att träffat den riktiga ägaren av bilen!
Tanken var att samtidigt byta in en m3 e46a men fick aldrig några raka besked!

Jag personligen tycker väll att bilen har värde som den tidigare legat ute för! men det som är tråkigt är att dom äkta Oz fälgarna som suttit tidigare på bilen bytes ut mot rs kopior och samt hängt på några coilovers och tro bilen bilen värde höjs massor hade det höjts med ca 10 000:- hade det inte vart så mycket men ca 50 000:- det lär ju inte delarna kostat!

Kul att veta vad folk tycker och tänker angående m3 e30 vad som upp skattas och värderas mer!
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Är det jag som börjar bli gammal eller?
Jag tycker speciellt bakfälgarna är fula med för smala däck till dessa fälgar? Ser inte klokt ut tycker jag.
Jag skulle aldrig slantat upp 189" för det här hoplocket, gillar säljfrasen "Efter mycket tänkande har vi bestämt oss för att sälja denna bil"... Visst...
Att ens nämna att den behöver en framvagnsinställning i annonsen "det behövs en framvagn inställning pga breda fälgar och annan vinkel men det kan vi fixa innan leverans" tyder på att de inte är seriösa, jag förstår att den inte blir såld.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Det här kommer säkert att reta någon, men för "icke-E30-M3-nördar" - dvs för i vart fall 99,99 % av befolkningen - framstår bilen ungefär lika het som denna:

Länk

Vilket kan vara en bidragande orsak till att den är trögsåld.

bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
haha är man bmw nörd så föredrar man ju m3 e30 framför en äckligt stylad volvo!

Det angående däcken är ju mer mot tysk stuk hållet strechade däck!
Det är ju i alla fall en bil som lyser upp mot vardagliga bilar!
fredde 7
WGG: Vissa skulle också ha mer habegär efter dennaLänk
Än din 4S;=
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Intressant inlägg, klart dessa bilar är åtråvärda, men det måste vara rätt allting på en sådan bil. Inget hopplock, eller andra konsigheter. Det skall inte finnas massa frågor och oklarheter på en sådan kärra
WGG:Att tro att alla vill ha en E30 M3a säger mer om en själv tycker jag, likaså att alla vill åka en Passat Coupe 4S...

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Oavsett vad puristerna tror/tänker så har WGG rätt i att målgruppen för bilen är mycket liten. De som letar M3 E30 letar bil i originalskick och de som letar stylad/modifierad bil letar sannolikt inte M3 E30.

-------
//Lövet
Ae
26
Aero abuser
BMW M3 -93
Kan inte så mkt om E30. Men fanns det verkligen Antispinn och Antisladd ??

Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Haha näe sanna min ord inte (tack o lov)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Ae
26
Aero abuser
BMW M3 -93
Haha var min misstanke, Seriös annons :)
mattiasxx
Pratade med killen som äger bilen för 3 veckor sen och var riktigt intresserad men han hade tydligen redan sålt denna till Tyskland och redan fått handpenning på 10 000euro anledning till att den fortfarande var ute berodde på att köparen fått på sig och hämta bilen innan den förste mars annars säljes den vidare ,
Och han berättade att han lämnat in den på deras verkstad och bytt alla packningar och bussningar på bilen från schmidd i Kungsbacka ( alla utbytta delar fanns i låda och följde med bilen ) Hehehe vad ska man med redan utbytta delar till undrar jag :)
Den ser rå ut
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.