AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.064

belastningsindex från 92 till 89...

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Funderar på att överge mina älskade michelin och för första gången köpa nånting annat. Mest för att Michelin PS3 inte finns i min planerade dimension.

Funderar på hankook K110 som fått mkt bra test värden...
Men de dcäken i 245-35-18 har bara beslastningsindex om 89, medans mina Michelin PS3 i 225-40-18 har 92...
Belastningsindex enligt mitt regbevis på 130in säger 89, men finns det fördelar att ha lite högre index, så som jag har nu?

Hur hänger detta index ihop med RFT?
Båda de här däcken är XL, men orginal på bilen är ju RFT.

Borde inte XL-däck alltid ha högre belastningsindex?
ändå har ju hankookdäcket bara 89...

/Jonas
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

XL innebär att däcken klarar att hantera högre laster vid höga däcktryck.

Om instruktionsboken/regbeviset säger att LI-89 räcker är det ingen fara att köra på dem. Fördelar med högt LI kan vara att minska risken för sk ståplattor. Högre LI ger ett hårdare däck som kommer att ha sämre komfort (om än ganska liten skillnad)

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Kommer bilen kännas "svampig" om jag går ner från 92 till 89...?

/Jonas
Jag har gjort samma byte (fast på en V70 T5). Dvs från 92 till 89 där 89 var lägsta godkända index. Då köpte jag Conti SC3 17-tum.

Precis som Tor skriver fick jag ibland ståplattor i början när däcken var nya, men det gick över efter ett tag. Kändes inte alls svampig efteråt. Som bonus var dessutom var 89-däcken billigare vill jag minnas.

Jag hade alltså inte varit rädd för att byta.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Ståplattor...?
Ni menar att däcken blir lite platta "nertill" när bilen står still ett längre tag?

/Jonas
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Yes att däcken blir lite platta nedtill när man parkerar, rullas snabbt ut då du börjar rulla. Problemet minskar med ökat däcktryck.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
XL-märkningen säger egentligen bara att däcket har ett högre belastningsindex än vad den givna dimensionen skall ha enligt däckbranschens normer.
Det är LI-talet som är det viktiga.

Att många däck idag är XL-märkta, beror på att bilarna som numer har vissa dimensioner fabriksmonterat generellt har blivit allt tyngre och därmed blivit för tunga för "standard-LI-klassningen". Faktum är att många däckfabrikanter har "XL-däck" utan att märka dem med "XL" utan de märker dem bara med det högre LI-talet.

Så länge du kör med minst den godkända LI-klassningen lär du inte märka så stor skillnad. Det kan t om vara negativt med högre LI-index då högre LI-klassning gör att däcket är hårdare/stabilare uppbyggt med både högre vikt och sämre följsamhet som resultat.

Att däcken får "ståplattor" beror mer på kvaliteten på däcken än LI-index. De värsta däck jag varit med om rörande ståplattor var 225/50-16 Nokian-däck med XL-klassning - de skakade så garnityret höll på att ramla truten de första kilometrarna varje morgon, särskilt vid lite kallare väderlek! Dock var det ett jäkla grepp i dem när de fått lite värme.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Håller inte med om att däckets kvalitet påverkar ståplatte problemet. Michelin och Continental är bland dom sämsta i grenen ståplattor och att det skulle vara lågkvalitetsdäck stämmer ju inte.

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Johan B: tack!

Får se hur det blir med bytet... Michelin PS3 görs inte i 245-35-18... men jag kanske byter fälgar istället så jag kan köra 255-35-18.

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.