|
|
|
|---|---|
| Kör såklart en E30! | |
| Var 4000 mil är sagt till E36 orna alla fall, så det bör ligga på samma till din. | |
| Hur ska man göra om man inte vet när den är bytt senast? :) | |
|
Byt endå. Oftast är det sådant som ägarna struntar i. Rymmer 1,2 liter. Passa även på att byta bakaxel oljan samtidigt. De har båda oljorna på mekonomen som exempel. |
|
| Okej, jag gör det! | |
|
Var noga med att kolla att det finns olja i bakaxelklumpen med jämna mellanrum. Den kan läcka och då kan det gå tort och i värsta fall skära ihop. E |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Glöm inte att lossa påfyllnads pluggen INNAN du tappar ur oljan. Allt för många har gjort misstaget att åka på en påfyllnadsplugg som sitter som berget. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Finns det nån intervall för byte olja i låda och bakaxel på 320d e91 ?? | |
|
Nej, de har "life time oil", vilket i praktiken kan innebära att det är oljan som sätter gränsen för bilens livslängd! ;) Även om oljorna är bra och håller länge idag, skulle jag personligen byta efter ca 10 000mil eller så. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om det ö.h.t. finns avtappningsplugg på nyare lådor. Har för mig att jag hört exempel på avsaknad plugg. Jobbigt att behöva vända bilen för att få ur oljan :P | |
|
Hej! Förra månaden bytte jag transmissions- och diff- oljan på min 330Ci (E46). Bilen hade då gått ungefär 16k mil! När jag pratade med BMW så sa dem att båda oljorna är "life time" olja och behöver egentilgen inte bytas! Diffoljan kan jag hålla med för när jag tappade ur så såg den "ny" och "fräsch" ut. Man skulle inte kunna ana att oljan har gått 16k mil! Transmissionsoljan var däremot smutsigt och kan vara värt att bytas ut mellan 10-15k mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.