AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.186

Vad för laddningsregulator i E36 320?

Ki
83
Kimme_94
320i E36
Hej! har en skiten bmw 320i, som har krånglat nu en vecka, och står på verkstad nu, gissade på generatorn, och det stämmde, dom har mätt och sagt att det är generatorn. det märkliga är att jag fick det till att den mätte 14V någon dag innan allt dog..

Dom vill ha 5000 för att köpa en ny och byta den, och påstår att jag har den "stora" generatorn, som då kostar 4000.
vilket jag tycker sjukt för en bil för 10, så sa att jag tar hem den och gör det själv.

Undrar då av er Bmw kunniga, Dels om det finns en liten/stor generator? vad heter dom isf?

Och om någon tror på min teori att byta Laddningsregulatorn/kol på generatorn som sitter redan? och hela generatorn om det inte gör saken bättre.

Undrar då om någon vet vad för regulator som det ska vara till min bil då jag inte kan kolla själv. Det är en E36 320i från 1997, sedan.
kan det vara den som säljs på biltema? Länk

Länka gärna till webshop om någon vet exakt vilken som det ska vara.
Du måste ta ut generatorn först. Finns alla fall 2 olika laddningsregulatorer och för att veta vilken av dem, så måste du plocka ut den först.

Ang 5000:- är det rent skit prat. Kan få utbytes för 1350:- här nere alla fall.

Alternativt åker du till en pick and pay skrot. Köper en för 300:-. byter laddningsregulator och lager själv.
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Jo det tycker jag med.. Men är det inte smartast att byta regulatoen det första man gör?
Vad jag har läst så går den att byta på plats, och tar ca 2 timmar. Har inte tummen mitt i handen.

Sen om det inte blir bättre med ny regulator så får det bli en generator från skroten?
Men vore bra om någon har koll på vilken regulator det ska vara.
Tycker själv det är lättare att ta ut generatorn oavsett och byta vid sidan om. Tar ca 1 timmes tid att få ut och i med den igen.

Det finns 2 olika typer av laddningsregulatorer och du måste få av det gamla så du ser vilket du ska ha av dem.
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Okej, tips på hur man tar ur generatorn?
Smidigast underifrån.

Lossa bulten till remspännaren. Minns inte 100% om det var 17 hylsa.

Lossa pluskabeln från generatorn.

Sedan 2 stycken 13 bultar som håller generatorn.

Av med den och skruva av laddningsregulatorn, så du får reda på vilken du ska ha också är det bara att montera den på plats igen.

Remspännaren kan vara lite bråkig att få på plats, så det kan underlätta med någon polare/flickvän hjälp.

Ki
83
Kimme_94
320i E36
Okej, alltså. Åker ut imoron med bilen. Tar ut generatorn, tar ur regulatorn, och kollar kanske vad båda har för betäckning, och tar med regulatorn. Och letar upp en under helgen och sätter dit en ny, kopplar tillbaka allt i omvänd ordning och håller tummarna?:)
Lycka till
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Länk

628csi
gO
1.407
gOry
335i Touring
Att ta ur generatorn för att byta kol/regulatorn är absolut överkurs!
Och att ta den underifrån är att göra det svårt för sig!
Att lossa bulten till omlänkningsrullen för att lägga av remmen är heller inte korrekt, utan man pressar bara ihop remsträckaren med hjälp av ett spärrskaft. Förvisso måste bulten bort till omlänkningsrullen för att ta loss generatorn men man vill gärna inte lossa den med spänn på remmen.

Så här ser du skillnad på valeo och bosch generatorn Länk
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Okej, så du tycker jag bara ska ta ur regulatorn? Som i länken tidigare postad i tråden?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Ja, om de inte är något mer fel, som att lagrerna har havererat så att den låter som en stenkross!
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Haha ingen kross! Bra att generatorn slutat laddat och bilen kör slut batteriet tills den dör!
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Sådär! Vart iväg idag till mekonomen och pratade med en kille om generatorn. Då dom hade regulator till min för 677 kr.
Har till att börja med en Valeo 90A generator. Inte bosch 140.

Undrar då, dela om någon vet vart jag kan få tag på en bättre beg? Sökt på bildelsbasen osv och hittat 80A, men har ju 90A..

Samt om någon vet om Bosch 90A har sammat bultmönster som Valeo90A?
Länk

Länk

Överst 80A

Nedre 140A

Det är samma mellan de 2 sorterna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla med:
Länk

Kan räcka med att bara byta själva kolen och de kostar ca 50kr, men det är lite pill att byta dem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Sådär. Har letat på bildelsbasen nu. Undrar om det går bra med en Valeo 80A?
Hade ju 90 innan.

Hittat en Valeo 80A, från en 3201 med m52, ett år skillnad. Renoverad och testad, A4 kvalitet på bildelsbasen. För 500 kr+frakt.

Funkar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.