AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.616

M3 E92 eller ALPINA B3?

Visa användare
5
Straight6
Audi 2.8 - 02
Hej alla biltokar:)! Skulle jag kunna få lite åsikter/tankar kring jämförelsen mellan E92 M3 och ALPINA B3/B3s, E92.

Prestanda och förbrukningssiffror är ju en sak...men rent körglädjemässigt etc då?

Tacksam för svar:)

[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

B3:an finns ju med fyrhjulsdrift, ett plus om tänker köra den året runt...
Visa användare
5
Straight6
Audi 2.8 - 02
Tack för det tipset! Det blir dock en bil som kommer stå inne under vintern:)
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Skall du ha en riktigt kul stund ska du välja M!
Vill du åka bekvämt o finåka, välj Alpina!
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Tyvärr måste jag rekommendera en M3 eftersom den går att få med manuell låda vilket Alpinan inte gör. Varför????? Det är ju halva nöjet att själv få vispa omkring i växellådan.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag får det lite jobbigt här eftersom jag både förespråkar manuell låda och Alpina, dvs, ekvationen pajjar här...men här är lite objektiva fakta.

Men B3:an drar mindre; 0,98l/mil mot 1,24l/mil blandat för Coup'en.
B3 saknar toppfartsspärr, och B3S toppar 300km/h!
B3 finns som Touring!
B3 finns med fyrhjulsdrift.
B3 är avsevärt ovanligare än M:
B3: 933st alla modeller.
B3S: 599st inkl 99st GT3
M3 har jag inte koll på, men har sett siffror över 30000 st.
M3 finns med manuell låda.
M3 har en högvarvig V8...
B3 är dock INTE bara en 335 med höjt laddtryck. Den har lättviktskolvar, förfinat insug och andra downpipes och egen programvara, vad jag vet.

Lycka till med det delikata valet! :-)

/Fredrik

Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Ha ha ha. Ditt inlägg gjorde det verkligen lättare.

Jag håller med dig. Jag förespråkar Alpina men gör det ändå inte pga. avsaknaden av en manuell låda.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Jag skulle verkligen vilja ha en B3S Touring mkt ovanligare än en M3 prestanda tror jag nog räcker och blir över ändå. Och då går det faktisk att kombinera det praktiska OM man skulle vilja det.

Alpinan känns mer speciell och ovanlig. M3 är en fantastisk bil att busa med.
Alpinan är kul att både busa med och att använda som vanlig bil.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
M34ever: Håller med, en Touring vore läckrast! Dessutom har det bara byggts 75st!
Sedan glömde jag ett viktigt argument för B3:orna! Eftersom det är turbobilar så är det nog ingen större match att "pilla lite på laddet" och plocka ur 50-100 hk till! :-)
M3
1.024
M34ever

Nej det är inget problem inte på sbp heller för den del;-)

M3
1.024
M34ever

Tror även Alpina håller sitt värde betydligt bättre du får en lågmilad M3 -08 idag för 300 laxar

Visa användare
5
Straight6
Audi 2.8 - 02
Tusen tack för alla tänkvärda inlägg!! Min första tanke är som nämnts ovan - ALPINA's raritet. Att M3an med sin manuella låda ger mer körglädje är vi nog alla överens om. Ett riktigt svår val faktiskt enligt min åsikt. Jag har aldrig ägt en ALPINA eller //M bil för den delen, och ju mer jag jämför dem ju svårare blir det att 'peka ut' en vinnare. Hmm...
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Måste du köpa en så ny Alpina/M-bil då? Köp en lite äldre Alpina där du har en manuell låda. Det finns flera helt klart intressanta alternativ till det, B8 exempelvis. Den ger dig nog ett smil som bara hindras av öronen dina.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag vet en B8 till salu! ;)

Jag har ägt både M och äger Alpina, svårt och säga vilken är bäst! Prova bägge om du får möjlighet innan du bestämmer dig!

Alpina B8 Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Största behållningen med M3an är, förrutom chassi&bromsarna, den underbara S65B40-motorn som ingen Alpinamodell ens kommer i närheten av vad gäller känsla och teknik. Att få en sugmotor-V8 som varvar 8300rpm i en standardbil är rätt unikt.
Det är inte direkt så att du tydligt märker de Alpinaspecifika kolvarna, insuge och DP på N54an, den känns fortfarande som en...N54 i karaktär, dock aningen mulligare.

Däremot håller jag med om att Alpina är läckra bilar och att det är en viss behållning i att de tillverkats i så pass låga serier. Båda biltyperna har sin tydliga köpkrets.
Visa användare
5
Straight6
Audi 2.8 - 02
HFR: JAg köper ditt resonemang! Visst är det speciellt med den högvarviga sugåttan:)
Visa användare
5
Straight6
Audi 2.8 - 02
Länk

Denna ALPINA touring är ju bara allt för läcker!:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.