|
|
|
|---|---|
|
Nu när mer än halva avställningsperioden passerat börjar jag fundera på lite modifieringar till min Z4 3.0si Roadster inför stundande säsong. Jag kör på bana ett par gånger per säsong, och annars mest på kurviga 70-vägar. Jag vill dels få den att styra in bättre i kurvor och dels bli stabilare i högre farter när det inte går rakt fram eller vägen är helt plan. Jag kan se några olika alternativ: - Fjäderbensstag och bakre stag från Strong Strut: Länk och Länk - Bättre fjädring. Vill dock sänka så lite som möjligt för att klara fartgupp och färjor. Tänkte egentligen vänta med detta tills bakfjädrarna går av. - Hjulupphängningar som gör att det går att justera hjulinställningar på riktigt (om det finns till min bil) Vad skulle ni börja med och vad ska man inte bry sig om? Jag har bytt till kraftigare justerbara krängningshämmare bak och fram. Jag kör på Hankook S1 Evo, men kan tänka mig att nästa gång blir det Michelin Super Sport. | |
|
Kanske är det en omöjlig uppgift att få den att styra in bättre med tanke på att det sitter en ganska tung motor långt fram? Ska jag kanske flytta detta ämne till forumdrlen "trimning och väghållning", fast jag helst skulle vilja ha tips från någon som experimenterat med Z4:an? |
|
|
Har du ställt samma fråga på forumet rejsa? Där har de ju en tydligare inriktning mot banåkning. __________ Mvh Grelle |
|
|
Z4 gen 1, var ju iofs 50% styvare än z3 redan från början men en roadster kan alltid må bra av extra stag. Jag skaffade hela kittet från strong strut för två år sedan. Innan dess hade jag ett mjukare fjäderbensstag fram från sparco som på hela taget var rätt ok. Med hela kittet från strong strut, stag fram och bak samt 2 längsgående stag är bilen helt fantasisk att ratta omkring. Styrningen dock mer neutral än förut då den kändes mer överstyrd. Det visade sig snart vilka bussningar i främre spindelleder som var dags att byta efter att karossen blivit stadigare, något att tänka på. Riwa |
|
|
Jag har också en Strong strut på min M-roadster. Jag köpte den till min 2.8 för några år sedan och på den förändrade den körupplevelsen radikalt men då främst att den kändes mer solid i framvagnen och jag kunde köra på en grusväg utan att tro att bilen skulle skaka sönder... Innan dess flexade det och gnisslade och gnällde. När det gäller den där bak och längsgående så är meningarna högst delade på olika forum och jag kan inte själv förstå vad den bakre ska göra för skillnad. På Z4 är konstruktionen såpass annorlunda och eftersom det finns en från fabrik kanske det är en bra idé? |
|
|
Kanske ett komplett fjädringskit ger mest för pengarna. Bilstein B12 Pro-kit går att köpa för ca 6000 kr inkl frakt från Tyskland. Mycket billigare än vad jag trodde. Sedan följa upp med stagen och kanske bussningar till nästa säsong. Går det sänka 35mm som Bilstein-kittet gör utan att förstöra hjulvinklarna helt? Fram borde väl camber-vinklarna automatiskt bli bättre för kurvtagning. Rejsa kan jag kolla hos också! Undrar bara om det någon erfarenhet av Z4 roadster där. |
|
|
På sajten Rejsa finns följande lista som enkelt förklarar vad olika chassieinställningar påverkar: Länk Mycket intressant för en nybörjare som mig. |
|
|
Roligt att du uppskattar tipset, antar att du sett forumtråden med medlemmarnas bilar men om inte, kommer här en länk till den enda Z4 cab som fanns med där. Länk __________ Mvh Grelle |
|
|
Tackar, det hade jag missat. Då är jag inte ensam om att vilja få ut mer från en cab. |
|
|
Ny fjädring får det bli denna gången. Hittade lite prylar att fixa hjulinställningarna med, får kanske bli till nästa säsong om inte hjulvinklarna blir helt knas efter fjädringsbytet. Länk eller Länk |
|
|
Nu är årets projekt klart. Det blev ett Bilstein B12 Pro-kit. Det monterades tillsammans med lite delar från Millway: Camberplattor (fram), camberstag (bak), övre stötdämparlager (bak), bussningar fram och bak. Sedan tidigare har jag monterat grövre krängningshämmare från H&R. Nu ser jag fram emot Ring Knutstorp 27:e maj så jag kan hårdtesta resultatet. |
|
|
Hej! Ville bara kolla om du är nöjd? Blev det som förväntat? |
|
|
Mycket nöjd måste jag säga. Bilen känns allmänt stabilare och greppar fint i svängarna. Blev så glad att jag köpte en omgång begagnade fälgar med semi R-däck på, tyckte chassiet förtjänade det. Med dessa däck blir det inte halt efter bara några varv och jag kan bromsa mycket senare. Däremot tyckte jag bilen blev lite instabil i under inbromsning från hög fart, men kanske beror på hjulinställningen med neutral toe-in/out? Funderar fortfarande på ett fjäderbensstag fram, men tvekar eftersom det hamnar över oljelocket på N52-motorn. |
|
|
Peggen, det staget är mer bling än nytta. Lägg pengarna på r-däck i stället ; ) (F.d. ägare till Z4:n som det länkades till ovan) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.