|
|
|
|---|---|
|
Ringde min serviceverkstad idag angående om det är mycket problem med DSG7-DSG6. Hans svar var "att om du ska ha bilen länge och vill ha den mer driftsäker så skulle jag kört på manuell". Han sa att problemet ofta kommer vid mycket stadskörning etc. Jag har vart och prova en bil som har gått som låne-/test-bil, och det kan ju vara så att den är körd ganska hårt. Låter inte så bra. Är jätte nöjd med min verkstad då jag haft VW en tid så litar på vad de säger. Men vill även höra eran åsikt. | |
|
Köp inte en VW med DSG, det är ju det som din serviceverkstad försöker säga dig också ;) Har också själv läst om en hel del problem med DSG lådorna så jag tror på din serviceverkstad.. Mvh Janne. |
|
|
Precis vad jag inte ska köpe längre. :). |
|
|
DSG7 med torrkoppling (småmotorerna) är den som i stort sett står för alla DSG problem. DSG6 med våtkoppling är väldigt mycket bättre. ------- //Lövet |
|
|
Så fan heller! Min A4 allroad tfsi med dsg lådan fick problem efter 7500mil. Fick byta mekatronicenheten. Kostnad nästan 9'! Ja skulle aldrig köpa en äldre långmilare med dsg/dkg/pdk o allt vad det heter. Manuella lådor är mycket ärligare. När det börjar skrapa, har du minst 10' mil kvar att köra;-) Dubbelkopplingslådorna knivhugger dig i ryggen. |
|
| Har hört samma info som "lövet" från ett antal taxiförare. DSG6 är OK men inte den sjustegade varianten. | |
|
Håller bättre sa jag Marin. Inte att den var felfri... Är osäker på om DSG6 i Audi och VW är exakt samma låda. Den ena är ju längsmonterad och den andra tvärställd. Själv skulle jag inte vara orolig att köpa en bil med DSG6 av privatperson. Däremot skulle jag aldrig gå i närheten av en DSG7 i en föredetta taxi. ------- //Lövet |
|
|
Det är som som sagt de 7-växlade lådorna med torrlamell (finns även 7-växlade med våtlamell inom koncernen) och som ligger och slirar i storstadstrafik som vållar de allra flesta problemen. Att ett kopplingspaket är utslitet efter 15-20000 mil slirande i köer är inget anmärkningsvärt. Hur länge håller motsvande koppling till en manuell låda för liknande tortyr? Lådan är dessutom högst olämplig att dra tunga släp med, något som säljare är informerade om men sällan nämner för kunden. Nyare 6-växlade DSG-lådor som fått det rekomenderade olje- och filterbyet var 6000:e mil är inget man generellt behöver oroa sig för. Sett till mängden bilar från Volkswagen koncernen med DSG/S-tronic så vållar det troligen inte mer problem än någon annan konventionell automatlåda. Visst byts det väl en och annan Mechatronic (styrenhet), men så värst vanligt är det inte. Oskee: Du som tänkt köpa en nyare Passat behöver absolut inte oroa dig. Om något mot förmodan skulle hända efter garantin gått ut, så brukar VW vara generösa med goodwill om man servat enl. rekomendation på märkesverkstad. MVH Christofer |
|
|
Crille => Vilka modeller har 7-växlade lådor med våtlamell? Jag vet t.ex. att den 7-växlade S-tronic lådan som sitter i A4:an inte ska vara samma 7-växlade som sitter i min bil (A6 3.0TDI -2012)? Mvh/ Niclas |
|
|
Jag kan tyvärr inte svara på det eftersom det finns så otroligt många modeller med olika drivlinekombinationer inom koncernen. Man måste kolla varje specifikt objekt med registreringsnummer eller chassinummer. MVH Christofer |
|
|
Hej Som synes äger vi en passat tdi 170 dsg i familjen. vi köpte den efter ha pratat med mekarna på möllerbil och har 2st bekanta som kör för ett stort taxibolag varav en har kört passat sen 2007, alla sa samma sak undvik 7 stegade lådan den håller inte utan köp 6 stegad gärna i kombination med 170 hästarsmotorn den går inte sönder sålänge du sköter oljebytena (6000 mil intervall a 2800kr). Nu har vi kört ca 16000mil sen dess med bilen och det enda jag hör/har märkt är ett tickande/knackande ljud ifrån lådan när växelväljaren är i N eller P. Bilen har varit på verkstad för kontroll och enligt dom så är de vanligt att 6 stegade låter så och de åtgärdas genom byte av svänghjulet,jag har även frågat flera ägare som tydligen haft samma ljud dom med. Verkstaden upplyste även att de inte är något som kommer gå sönder utan om du kan leva med ljudet så är de bara att köra, vilket vi gjort i ca 9000mil sen de först märktes och ljudet låter inte mer eller mindre sen jag först märkte de ,lådan växlar som normalt dvs ingenting som påverkats än förutom mitt psyke :) Han sa även att om jag vill byta de så kommer jag få räkna med att ljudet kommer tillbaka inom 5000 mil och garantin täcker inte en ev reklamationsförfrågan i det fallet då felet anses som "kosmetiskt". Så de verkar vara ett "problem" jag får leva med men hellre de än ett ras med 37000 i kostnad för lådbyte som va priset när jag frågade om 7 stegade 2010. Om du är orolig så tycker jag att du helt enkelt åker ner till närmaste VW återförsäljare och pratar med verkmästaren,de märks ju ofta ganska fort om dom är "ärliga" om problem eller försöker mörka. Och dessutom Audi och WV har inte samma specar på sina lådor om du kollar på reservdelsnumren, så om ngn har haft en rasad audi låda betyder de absolut inte att den motor,växellåds kombinationen ens existerar i VW´s modeller tro mig WAG är en djungel med olika kombinationer så har de alltid varit sedan tidigt 90tal. |
|
|
Det kostar inte 37000:- att byta kopplingspaket i en DSG, inte ens hos de dyraste märkesverkstäderna i Sthlm, utan snarare 15-28000:- beroende på verkstad och stad. MVH Christofer |
|
|
Sa jag att jag syftade på kopplingspaketet? jag skrev växellådsbyte... Det kan lika gärna vara mechatronicen som inte vill vara me alt svänghjulet i värstafall alltihopa så skulle våran bil bli sämre då byts hela lådan för att slippa en sak som går sönder efter den andra vilket för mig är mer irriterande än något. Sen att du nämner ett pris på 15-28 ja kopplingspaketet är med råge det billigaste som går "sönder" i dsg´n borträknat svänghjulet, kolla gärna upp vad du får betala för en komplett låda idag jag vet bara priset i us och en låda hos vw handlaren i sanjose ligger fn på 8500$, eller de priset fick jag förra veckan när ja va där och jobbade så skulle tro att en växellåda hos vw i sverige kostar minst 60000kr men jag bör väl ringa dit och fråga för att inte skriva ngt utan att veta exakt på kronan... |
|
| Är det samma problematiska DSG som sitter i Skodas Octavia (DSG6?) och Superb (DSG7?)? | |
|
Hej! Jag hade DSG i min Golf GTI -07. köpte den när den hade gått 600 mil och sålde den när den var uppe i 3500 mil. Har aldrig haft problem med min. DSG lådan är den bästa lådan jag har haft. Snabb som bara den och sååå mjuk. Jag älskade den! Men jag var oxå orolig läste en hel del negativt om den. Men tack och lov så var den alltid i topp. Om du köper en med DSG så kommer du bli nöjd! Men givetvis så är det viktigt att den är driftsäker oxå. Bästa lådan jag har haft. Problemet med BMW är, när du har ägt en och kör andra märken, så känns alla andra skit! |
|
| Har Dsg7 i min Skoda och eftersom jag är medveten om problemen så försöker jag vara rädd om kopplingen. Lådan lägger i 2:an i krypfart redan och ligger sedan och slirar på kopplingen. Så jag brukar köra manuellt läge eller sportläge i köer. Vill man slippa tänka på dessa saker så kanske Dsg6 är ett bättre val. | |
| Jag skulle aldrig mentalt klara att köra samma märke som Ove i solsidan ... | |
|
bmw newbie: Jag DSG-lådorna med våtlamell är ett bättre val om man kör mycket i köer. Samma sak som att det är olämpligt att köra en diesel med partikelfilter om man kallstartar och kör några km åt gången. Här är bilfabrikanternas säljkårer inte riktigt med i spelet och rekomenderar kunderna att köpa lämpliga bilar och drivlinor för deras behov... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.