AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.482

Hur länge har biltillverkaren ansvar över avgasreningens funktion ?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har hört någon gång att avgasreningen(typ katalysatorer, sensorer etc) skall fungera upp till 8000mil och att biltillverkaren har ett ansvar gentemot kund till då 8000mil.

Kanske har helt fel där, men ligger det någon sanning i mitt påstående ?

Har en fundering i ämnet ty farsgubben fick en felkod på nox-sensorn vid senaste servicen och jag tycker inte att man ska behöva byta denna sensor på en så lågmilad vagn som hans(523i-07, precis 6000mil rullade, svensksåld och han är enda ägaren)..

Skulle visst kosta 5000kr att bara få den utbytt!
Den var visst "försmutsad" och det gick ej att bota detta fel annat än med en ny nox-sensor ?
Farsan har inte märkt av någon ryckighet eller andra symptom heller..

Jag tycker det är snudd på störande att denna s.k. "Vehicle check/ service" vid nu 6000mil (inkl byte av nox-sensor)skulle gå på 14000kr!

Eller är det "normalt" att behöva punga ut med den sortens pengar efter 6000mil på m.a.o. nästan "oanvända BMW" ?

Jaja...det som egentligen var frågan är ang. avgasreningen, så svara gärna på den funderingen om biltillverkarens ansvar i just avgasreningens funktion.

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Hittade den där skriften och som jag förstår det är det "kört" i detta fall..

Jaja...följdfråga blir då om man kan strunta i att byta ut den där nox-sensorn ?
Och till saken hör att han har bara kört ca 30-40 mil sedan besiktningen och där gick bilen igenom u.a.(som sig bör kan man tycka).
Alltså inga fel på avgasreningen osv.

Mvh Janne.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Är det inte så att Sverige (Europa) fått ngt form av gruppundantag på detta garantimässigt? Brukar stå en lång harang om detta i instruktionsböckerna...

Kan tänka mig att fallet ovan hade gett en garantiåtgärd i staterna. Någon kunnig på juridik?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Tänkte visst på CoC-texten. Tack för länken, Janne!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Blev ändå lite osäker.... dvs är det en begränsning på fem år oavsett om vagnen rullat mindre än 8000mil (på nu lite drygt 5 ½ år) ?

Hmm...får kontrollera det här lite till..

Mvh Janne.
J-
534
J-A
325i T -08
Jag fick två NOX-sensorer och en NOX-katalysator på garanti. Allt inträffade inom 5 år och drygt 4000 mil.

Bilen släpper ut mindre NOX med trasig sensor då motorn inte tillåts gå i magert läge. Bränsleåtgången ökar.

Länk

gO
1.407
gOry
335i Touring
Byter dom alla sensorer för de där priset eller gäller de bara en? För om de är alla känns de rätt rimligt speciellt om de är hos bmw.
En ny sensor på ebay kostar från 75-140€
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bara 1(en) som jag förstod det..

Fick förklaringen (försmutsad) och då en bild på hur det hela såg ut(sensor med sladd och tillhörande box).
Och som jag fattade det hela så byts allt...inte just bara sensorn :/

Jaja...5000kr i totalkostnad för en "smutsig sensor", löjligt dyrt iaf.

Ja, det är på BMW.

Mvh Janne.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min erfarenhet säger mig att de flesta produkter är kopplad till ålder i lagens mening. Samma med reklamationer, de gäller ju olika regler vid olika tidsaspekter men inte hur utnyttjade de är.

Tid sliter också, inte bara användande, ibland kan det ju vara så att bristen på användade är upphoven till problemet.

Med det sagt så tror jag du fokuserar för mycket på de låga milen. Bilen är ju trots allt ett antal år nu.

Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tyvärr är det så att det är fem år eller 8000mil (har läst någonstans att det är utökat till 10 000 mil på nyare bilar efter 2005 eller så) och det är det som infaller först som sätter gränsen.

Dock kan man ju ställa frågan till BMW om de tycker att det är rimligt och kanske få hela eller delar av "reparationen" på goodwill.

Även motor-/vagnsskadegarantin kan kanske vara tillämplig.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...får snacka med farsgubben och få han att försöka med goodwill eller liknande.
Evtl maskinskadegarantin(om den är någon vits att ta i dylika fall).

Jag återkommer..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ingen goodwill på byte av nox-sensor enl. farsan.

Jag personligen tycker att det är snålt av BMW, men jag har ju riktigt gamla bilar och är inte van vid dylika kosnader på i mina ögon en bil som bara ska fungera flertalet mil och år till innan sådant ska behöva bytas ut..och i detta fall betalas av kund.

Som sagt, han beställde bilen ny från BMW här i Umeå och är enda ägaren..spelade ingen roll i detta fall iaf.

Mvh Janne.
J-
534
J-A
325i T -08
BMW har vad jag förstår skippat konceptet med lean burn och tillhörande NOX sensorer i de nya bensin turbo. Då kan de säljas i USA och Australien samt besparing för reklamationer.

Tror att många BMW med NOX sensor kör omkring med trasig sådan. I mitt fall tändes inte motorlampan någon gång.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..
Ja, farsgubbens bil går ju bra utan ryckningar eller annat som visar att någonting är fel, inte heller någon lysande motorlampa har uppenbarat sig, trots "något defekt" Nox-sensor enl. BMW.

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.