AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.489

BMW 316 E36 drar mycket bensin

Hej!

Har en Bmw 316 e36 1.6 som gått 30*** mil, den drar ca 1.2 l/mil blandad körning den brukar dra max ca 0.95 annars, även om det också är mycket.
Det började för ca 2 månader sen då den börja dra väldigt mycket. Har kollat slangar m.m jag lagade bälgen till insuget för ett tag sen och har inte hittat nått annat. Vad kan det vara?

jag har bytt oljefilter, bensinpump, vattenpump, tändstift, i sommras och olja innan vintern.

Tack!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Troligtvis kylan. Bilen drar mycket mer vid kortkörning om det är kallt ute.
Tror du? Märkte inte så stor skillnad när jag bytte till vinterdäck och det blev kallt.
Skillnaden kom efter lite lek och våldsamma åk i snön, helt plötsligt, misstänker själv att nått gett upp.
Men tack för svar! Kom gärna med fler tips.
Om den drar 0.95 i vanliga fall tror jag att det är nåt fel på bilen(om du inte bara kör väldigt korta sträckor) att den drar 1,2 bara för att det är kallt tror jag inte. Hade själv en 318 för nåt år sedan och den kom upp i drygt 0,9 när det var som kallast ute. Hade ingen motorvärmare och i vanliga fall snittade den drygt 0,8.
Har du kollat termostaten? Luftfilter kanske är igensatt?
Ja, denna bilen har alltid druckit lite över det vanliga i min ägo, fick ner den till ca 0,9 motorvägskörning, aldrig kört snålare, och detta innan vintern.
Det är för mycket, är ju trots allt en 1,6 motor.
Kört denna fulltank väldigt lugnt och snålt, och ligger på 1.2-1.3 just nu, så någonting stämmer inte.
Filtret såg helt normalt ut, termostaten är ok.
Tack!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trasig lambdasond skulle jag gissa på.

Har du gjort felkodsavläsning?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du skrev att du "lagade" bälgen till insuget!
Är du säker på att det är tätt?

Skulle rekommendera dig att byta bälgen, de kostar inte många kronor hos BMW!

Mvh
Johan B

Misstänker också lambdasonden, har dock inte gjort felkodsavläsning.
Bälgen är helt tätt då jag använt rikligt med vulktejp, tycker att 420 kr för en ny är onödigt då det är vinterbilen.
Tack!
Tacksam för all tips jag kan få!
Kan tillägga att jag klara ca 450 km på fulltanken+reserven, och jag har kört som en kärring.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Och vilket skick var lambdasonden?

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.