AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.100

Påkörd!, täcker motpartens trafikförsäkring min bärgning?

ua
48
uaj64
525 Touring - 03
325xi Touring -02
Hej!

Har surfat mig blå utan att hitta info som besvarar frågan ovan.

Min E-39:a 520 -00:a blev demolerad innan Jul av en bilist som missade att lämna företräde.
Som tur är blev det inga personskador.

Håller just på och dealar med motpartens bolag för att försöka få bilen repad. Jag vill inte få bilen inlöst, bytte motor för 8 månader sedan, den har nu gått ca 6500 mil, lade ca 18000 i delar på motorbytet + eget jobb...

Fick idag en räkning på bärgningen på 920:- pix och undrar om jag kan skicka över även denna till motpartens bolag??

Undrar även om det kan finnas något kompensation att plocka ut för stilleståndstiden från motpartens försäkring, bilen har stått ca en månad nu, ca tre veckor av den fördröjningen har orsakats av långsam handläggning från motpartens försäkringsbolag...

Någon som har koll på detta??

Mvh Ulf

Antar att du endast har trafikförsäkring? Då är det svårt att kräva att du skall få full kompensation för de saker du nämner om du inte har detta i din egen försäkring. Hade du haft helförsäkring med bilextra hade situationen varit en annan - då hade ju ditt F-bolag kontaktat motpartens bolag som i sin tur indirekt kompenserat dig för de saker du haft rätt till enligt dina försäkringsvillkor.

Nu är jag visserligen ingen försäkringsexpert så någon annan får gärna rätta mig...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skicka över räkningen. Stillestånds delen är svårare, du kan argumentera för att du ska få hyrbil, men du kommer få bekosta en del av den själv.

uaj64
525 Touring - 03
325xi Touring -02
Hej!

Stämde av med skaderegleraren på motpartens f.bolag idag, efter viss diskussion så gick dom med på att ta fakturan för bärgningen.

Stilleståndsersättningen är 25 :- per dag så den är uppe i hela 850:- för en dryg månad...

Nu återstår beslutet inlösen eller reparation, ska förhandla vidare med dom inom kort...

Tack för hjälpen!

Mvh Ulf

st
351
stoffe69
328ci -00
25:- per dag?? låter sjukt lågt - vilket bolag? har hört runt hos vissa bolag så mycket som 100:- per dag nämligen...
ua
48
uaj64
525 Touring - 03
325xi Touring -02
Hej!

Observera att 25:- per dag är vad trafikförsäkringen betalar ut till motparten. Detta gäller iaf för Trygg Hansa som i mitt fall är motpartens F-bolag. Gällde dessa 100:- per dag verkligen trafikförsäkringsdelen??

Jag antar att det kan vara helt andra summor som du får i stillestånds ersättning från ditt eget bolag när du har tilläggsförsäkring eller helförsäkring, det beror på villkoren i den försäkring som du har tecknat och kan säkert variera.

Mvh Ulf
Hade du, beroende på försäkringsbolag, haft tilläggsförsäkring skulle du fått en stilleståndsersättning på 100kr per dag i maximalt 30 dagar.
ua
48
uaj64
525 Touring - 03
325xi Touring -02
Kan avrunda denna tråd med att berätta att visst, motpartens FB betalade bärgningen pga att deras part var vållande, bilen blev inlöst efter en del strul och ca 20 telefonsamtal till verkstad och FB. Hela proceduren tog ca 1,5 månad.

Nåväl, allt fixat och jag har köpt en ny bil, BMW såklart!!

Mvh Ulf

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Tog de hänsyn till att du bytt motor när du fick bilen inlöst eller gick de bara efter priserna på blocket?
ua
48
uaj64
525 Touring - 03
325xi Touring -02
Hej!

Fick deala en del men jag hade ju kvitton på en hel del pengar osv, tycker väl att jag fick ut en OK ersättning till slut, bilpriser.se säger ju 15 loppor och jag fick 35... Tittar man på E39 lågmilare så hittar man ju exemplar som annonseras för över 45' men det känns enligt mig lite högt.

Inlösenkillarna på TryggH. var helt OK att snacka med, det som strulade till allt var att verkstaden ändrade uppgifter hela tiden på rep kostnad så tillslut var reparation uteslutet. Pga att dom uppträdde bra fick TH fick faktiskt chansen att matcha IF på försäkring av nästa BMW men kunde inte konkurrera...

Kanske kunde ha klämt ut någon tusing till ur dom men ville bara avsluta eftersom det drog ut så mycket på tiden..

Det är andra ggn som jag går igenom processen med att förhandla om inlösen, allt blir mycket lättare om man inser att det är, just det, en förhandling...

Mvh Ulf

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.