AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.054

Ljud när man har kopplingen nere och ska lägga i en växel?

Hej alla! Efter några år i en Fiat Coupé Turbo är jag nu tillbaka i en härlig BMW igen, en e46 Cab! Bilen går underbart men jag har ett märkligt ljud som jag undrar om någon av er känner igen.

När jag trycker ner kopplingen och precis innan växeln går i, kommer ett ljud som jag bäst kan beskriva som ett dovt, kort piskrapp!

Tacksam för input om någon känner igen vad det kan vara.

Kan vara som så att den inte kopplar ur 100% kanske?
Hej och tack för ditt svar, Dawwe!

Det är inte omöjligt alls. Jag har låtit verkstaden provköra bilen men de tyckte att kopplingens ingrepp var distinkt och klanderfritt. Eftersom ljudet inte alls låter högt så tänkte de inte på det och jag glömde nämna det, så klart... Dock tycker jag att pedalen känns väldigt tung och kräver rejäl kraft att trycka ner. Kan kopplingen vara ok men att det är något vaj med själva hydrauliken? Kanske ska testa att byta broms- / kopplingsvätskan först?

Kopplingen på en modern BMW är mer tungtrampad än på en valfri "japanare eller annan icke tysk", men absolut inget man upplever som "tung". Sista riktigt manliga kopplingen satt i M5 E34 med 3.6 liters motorn, den var "stenhård", så hård att kunderna klagade o således blev kopplingen mer lättrampad från om med den uppdaterade 3.8 liters varianten som kom slutet av 1991.
Att byta kopplingsvätska är inte fel. Kopplingen skall dock vara självjusterande, men om den inte "håller trycket" kan det vara en orsak. Ett litet "klonk" kan höras IBLAND när man lägger i ettan, men det skall INTE höras nåt sådant "klonk" i övrigt, mer än om man släpper upp kopplingen hastigt, det "klonk" som uppstår de kommer i regel från glappet i drivlinan, fullt normalt.
Tack igen, uppskattar verkligen att få input så snabbt! Jag ska testa att byta bromsvätskan framöver och se om det gör någon skillnad. Jag hittade även några äldre inlägg som beskrev ett liknande ljud där man misstänkte bussningar till växellådan och / eller diffen. Kanske värt att kolla upp detta också? Hade inte bilen varit så silkesmjuk i övrigt hade man kanske inte tänkt på det men det är lätt att bli perfektionist som BMW-ägare...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.