AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.595

E39 kokar, kallt i kupen och tempmätare visar normal.

Jaha. Då var det dags. Reservbilen laddar inte och E39 kokar.
Först försvann värmen i kupen. Tempen gick upp en aning för att direkt återvända till normal.
När jag kom fram (ca fem minuter senare) kokade bilen ordentligt.
Vet att jag nyss bytt termostat (biltema), vatten pumpen är bytt och ny fläkt.
Tyvärr fick jag efter att bilen stått någon månad fylla på nästan fem liter kylmedel.

Hörde av en kompis att "gammla" BMW hade problem och kunde spricka mellan cylinder fyra och fem. Är detta något jag bör vara rädd för?

Antar att det böir att riva av toppen och plana. Vad mer?

Tacksam för hjälp.
/Mattias
Nu har jag kommit hem passerade en mack och fyllde på kylmedel.
När bilen stått i 20 minuter i garaget är det fullt på golvet :(
Inte nog med det, tror inte det sitter ett enda blad kvar på fläkten (vad har hänt?).
Någon som har en 2,5 liter motor till salu?

Läcka ligger ju nära till hands. Du bytte väl termostathuset tillsammans med termostaten? Annars har du nästan garanterat problemet där.
Original levereras alltid som ett kit, inkl ny o-ring för tätning. Man tar med fördel på lite packningspasta runt kanten också.

Spricka i toppen tas inte bort genom att plana den enbart. Sprickan måste slipas/borras ur och läggas igen, därefter planas.
En något skev topp som slagit sig lite kan planas. Man hör så mycket av kompisar som hört av en kusin som känner en bilmek... osv.

Fläkten (viskofläkten som drivs av remmen) tillför inte mycket nu när det är kallt, kan på sin höjd varva upp tillfälligt en het sommardag i en bilkö.
Elfläkten framför kylaren tillsammans med fartvinden gör jobbet, du kan nog ha kört utan fläktblad länge..

Kolla så att viskokopplingen är frisk och inte är st ändigt låst så att fläkten (resterna) följer motorvarvet helt. Du skall kunna stoppa fläkten lätt med t.ex en hoprullad tidning.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på att fläkten har "rensats" på bladen, är väl risken rätt stor att minst ett av dem har flygit iväg och perforerat t ex kylaren...

Om viskofläkten har havererat så att den är låst hela tiden blir fläkthastigheten för hög vid högre varvtal på motorn och då kan fläkten gå sönder - som den gjort på din bil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Så kan det vara. Men man borde hört/märkt detta kan tyckas...

FP
Tack för idéerna.

Vad gäller fläkten, så är både den och viscoskopplingen ny från Schmeidman.
Jag hörde att det small till men trodde det var en isklump som släppte.

Folke, jag tolkar ditt svar som att det är sannolikt att jag behöver renovera toppen eller hitta en ny. Kan tänka mig att kylaren läcker, men det mesta av vattnet på golvet är längre in under motorn på passagerar sidan. Det känns som det blir mycket pengar för att fixa detta :(

Johan, termostathuset skulle absolut kunna läcka då jag struntade i att byta det (lång historia). Ska även kolla upp om expantionskärlet läcker.
Kommer bli en fullständig genomgång av bilen.

Jag har inte haft tid att undersöka något än. Måste lägga allt krut på att få igång Min andra bil, där bara generatorn är trasig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vatten kan rinna ganska långt på skyddsplåten (i plast) under motorn, så försök lokalisera var det läcker och inte vart vattnet hamnar under bilen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Topplocket: Inget är väl konstaterat angående rasad topp, bara spekulationer..?
Termostathuset är misstänkt, speciellt om du inte bytte detta.
Om du monterat ny viscokoppling inkl fläkt och detta havererade så kan man undra, bara otur eller något annat?
Nu skriver du att det small till, då kan ju teorin om sönderskjuten kylare ligga nära till hands.
Hoppas du får rätt på problemet.

FP
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
Ja fy fan det är oftast det som gör begagnade bilar värdelösa för en andrahandsköpare att nått spjäll kört bilarna i kok länge på grund av okunskap fastän larmen gått i tid. Det brukar i regel bli saftiga reparationer för nästa köpare i sinom tid. I regel så är dessa bilar bara hafsrepade om det inte är gjort på en märkesverkstad . Nä tacka för att man gör det själv då vet man vad man har.
Din viskokoppling alternativt vattenpump kan ha skruit, även om termosthuset läcker så ska inte fläktbladen flyga iväg, kolla att kylare är hel etc.
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
Men å andra sidan kan jag ju ge dig ett tips eftersom du skriver att 5 liter vatten försvunnit på en månad ?? vid stillestånd. Du har inte tänkt på att det kan vara ett läclage det brukar i regel synas. Sen kolla oljestickan, har nivån ökat?? Smaka på oljan om den är söt då späder den. Om inte , då försvinner det vid drift är avgaserna vita ?? Jagtror att du har luft eller ett läckage nånstans i systemet men synd att du inte kolla det innan den gick i kok. Det brukar i regel inte vara så hällsosamt när den gått en längre tid i kok för då tappar man härdningen i kolvringarna och då börjar den ta olja, men det kan ju ha gått bra denna gång.
Jaha, nu har jag fixat lite med bilen. Jag har haft fruktansvärd tur. Bra och jämn komp i alla cylindrar, så toppen är troligen ok. Ingen olja i kylarvätskan eller tvärtom. Hittade ett läckage, ena bladet hade snittat kylaren :(. Fick tag på en hyfsad kylare och monterade allt (eller egentligen inte alls, för kylaren passade bara nästan, men gick att få dit, så jag bytte jobb med kompisen och fixade hans Miata i stället när han fixade min 523). Fyllde på kylarvätska och luftade så gott det gick. Nu till problemet. Bilen gick upp i normaltemp, värmen fungerade och allting var bra. . . tills. Den på vägen hem gick varm. Den började inte koka men vart varmare än normalt. Igår stod jag och slet för att hinna kolla allting. Pumpen är bytt till en med metallhjul. Allting är tätt och det blir bra tryck (d.v.s. slangarna är hårda) känns också att den undre slangen är svalare än den övre.
Eftersom jag inte hittade något fel, klippte jag termostaten i bitar för att köra hem med öppet hus. Nu kommer bilen (oväntat nog) inte ens upp i arbetstemperatur. Nu tror ju jag att det kan vara fel på den gamla termostaten, som jag nyligen köpt på Biltema (jaja, jag vet, men en termostat ska de väl kunna tillverka. . .)

Till frågan:
Min bil har "restvärme" och i Haynes verkstadshandbok står det att man ska lufta den genom att: Köra motorn till man har 1,5 bars tryck. Koppla in sig på OBD och ge signal för att öppna restvärme-"lådan". Sedan öppna luftningsnippeln som ska sitta under pollenfiltret. Nu är det ju så att jag inte har utrustning för att öppna restvärmen och inte heller finns det någon behållare eller luftningsnippel under pollenfiltren.

Kan det vara att jag inte luftat restvärmen som fått allting att gå snett eller har jag en skit-termostat?

PS. Tack för all tidigare hjälp DS
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag gissar att det syftar på latentvärmetillsats en sk termos som lagrar värme. Restvärmefunktionen finns på det flesta E39 och påverkar inte luftningsprocessen överhuvudtaget.

Finns ett GDS tips byte termostat o vattenpump. där beskrivs även hur du ska lufta bilen, och kör inte bilen förrän undre kylarslangen är varm =termostaten har öppnat. Överfyll inte heller expansionskärlet för kall nivå. Luftningsprocessen kan ta 30-50 minuter innan termostaten öppnar på tomgång.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
4
JohHol
E39 525 iA Touring -01
Har du fått någon lösning på problemet?
Jag har precis samma felbild och vill i mitt stilla sinne tro att det bara är termostat som måste bytas.

Försökte lägga in ett svar via telefonen, men det hängde sig, sedan glömde jag svara.

Men nu efter ett kylarbyte och byte av termostat verkar allting fungera.
Jag rekommenderar att köpa en originaltermostat och undvika Biltema.
Av de två termostaterna jag köpt på Biltema har båda visat att de inte fungerat tillsammans med min bil.

Sedan undrar jag varför det finns en pil på originaltermostaten som ska vara uppåt och varför denna saknas helt på Biltemas? :S

Tack för alla tips och idéer.
Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Har haft samma problem bytt 2 toppar och en motor igår koka skiten för första gången på 3 år trolig orsak termostat (ej original) samt termostathus.

Ang pil står det nånstans att den skall vara uppåt?

Det stod i verkstadhandboken.
Det brukar vara ett hål i kanten på termostater ofta med en lös pinne.
Denna ska sitta på högsta punkten oavsett bil det är för att luft ska kunna passera sitter den inte på högsta så kan det bildas en luftficka.
Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Pest jaha det förklarar ju en del hmm funderar på att borra ett litet hål i staten längst upp.

Håll an med spekulationerna lite nu...
Har just undersökt originaltermostaten (Behr) som jag bytte ut på min E39 en gång i tiden.
Finns inga hål, pilar eller möjlighet att montera den fjäderbelastade ventilenheten fel. Det hela styrs av fästena i huset som håller fast ventilenheten.
Själva temperaturkroppen med sin elpatron sitter på dessa termostater fast i termostathuset och skilt ifrån ventilpaketet till skillnad mot konventionella enheter.
Däremot är det ett hål i termostathuset som förbinder de båda sidorna på in/utlopp, liksom det är ett litet hål i plåten på "vanliga" termostater. Detta sitter inte precis överst i huset, kanske 2/3 upp eller så, och det är inte primärt för att eliminera luftfickor som detta hål finns, utan för att det alltid skall finnas en liten grundcirkulation genom huset så att temperaturkännaren alltid får kylvätska att mäta på. Även vid kallstart då termostaten är helt stängd osv.
Tänk på att alla kylsystem och bilvärmare alltid är öppna på ena sidan, det är endast cirkulationen som stoppas/styrs via termostaten. Det är alltid samma tryck överallt osv, i kallt såväl som varmt system, bl.a beroende på det berömda hålet i diskussionen ovan. Om inte så är det ett allvarligt fel pga blockerad kanal, ispropp eller annat.

FP
Pa
39
Pappseriet
540IA -02
740IA -99
540IA -94
Heliforce:
Jag har också haft problem med luftningen av kylsystemet på min E39:a. Jag har dock en ventil under mitt vänstra pollenfilter. Det är en del av "restvärme" konfigurationen inte "latent" värmen, som Hasso påpekade. Håller dock med om att det är bilar med "latent" värme där det är dokumenterat att man bl.a. måste styra ventilerna till den "sekundära vattenpumpen" för att genomföra luftningen korrekt. Tala om många varianter. För att få ur all luft så provtryckte jag kylsystemet med sisådär 0.8 bar, efter att hela systemet var fyllt med kallt kylarvatten. Tändning på, värmereglagen på max, bilen på pallbockar i fram. Så öppnade jag bara vattenventilen under pollenfiltret och stängde den först när alla bubblor hade försvunnit. Då blev det bra.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.