|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
En bra värmare i sig drar kanske 30W i drift, förutom när den just tänder i starten. Den brukar ha egen fläkt som blåser in luften och/eller liten cirkulationspump för vätskan om den värmer i motorblocket. Tillverkarna designar produkten för så låg förbrukning som möjligt, 10A (120W) låter saftigt... Man får givetvis stödladda batteriet som jag nämnde då och då om man urladdar mer än man laddar. Beroende på DOD (hur mycket man laddar ur batteriet) så blir det mer eller mindre cykling, jämfört med normal drift. En bil som står stilla utan värmare längre tider sänker också laddningsnivån. FP |
|
|
Nu har jag lokaliserat vad det är som är fel på 540:n. Mätte på batteriet, 11 volt. Startbooster påkopplad i motorrummet på +-polen på blocket, ingen effekt. KOpplade in startboostern rakt på batteripolerna i stället, startade direkt. Kan det vara så att det är nån dator i bilen som känner av att spänningen är för låg och klipper strömmen som skall gå till startmotorn? Bilen hoppade ju igån på en sekund utan protest när startboostern var inkopplad direkt på batteriet. Däremot har jag fått det ökända felet med datorn som styr lysena. Ibland tänds inte ena halvljuset. Idag när jag stängde av bilen och låste så upptäcker jag att ena bakljuset inte släckts. Drar ut kabeln till bakljuset och stänger bagageluckan. Då har ena halvljuset tänt sig av sig självt. Vrider ett par gånger på strömbrytaren till ljuset och det slocknar. Bilen lever sitt eget liv. Har beställt effekttransistorer från ebay, så snart jag fått dom och bytt så håller jag tummarna för att problemet försvinner. Förmodligen är det så att något lyse har dragit igång mitt i natten sporadiskt och dränerat batteriet. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja det är inte omöjligt. det ska på 540 finnas en spärr för start vid låg spänning för att skydda elektroniken. Så du lär väl byta batteri iallfall om det inte går att ladda upp ordentligt. Och låt bli att kabla igång bilen, strömspikar förstör även de elektroniken. Och man ska aldrig kabla igång bilen från batteri utan enbart under huven enligt BMW. Det är inte så att du har problem med kablaget i gångjärnen till bakluckan som skavts sönder ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Fyller på: Det lär inte hjälpa att byta effektkretsar i ditt fall, de ger till 99% bara ett fel och det är intern kortis och ständigt lysande strålkastare, oftast ena helljuset, ibland båda. Sporadiskt tända lampor beror på att kretsarna styrs till att starta från styrkretsen. Förvisso en u-processor som styr detta och det hela har säkert fått tilt efter prov med "booster" osv. Reseta genom att lossa batteriet en kvart, anslut igen och ladda batteriet med en bra extern laddare under minst 15-20 tim om det inte redan är gjort. Dra inga slutsatser om diverse funktioner innan detta. Att det inte startade vid anslutningen framtill var nog bara slumpen, du skulle väntat 5-10 min för att trycka in lite laddning i batteriet. Det är närmare till startmotorn från hjälpstartsanslutningen framme i motorn, än att gå via batteriet... Nu misstänker jag att du menar nån slags laddare med ""booster" eller starthjälpsfunktion, dvs den kan kortvarigt ge lite högre ström, detta gör den genom att spänningen höjs till en klart onyttig nivå, över 16V osv. Detta skall ALLTID undvikas i dagen bilar med mycket elektronik eller datorer som du beskriver det. Om det inte var en rejäl sak på hjul som verkligen kan ge 200-300A utan att man fuskar upp spänningen så är det ingen riktig starthjälpsenhet. Att en liten plåtladdare på 3kg eller så beskrivs att ha en starthjälpsfunktion är inte sant, fysikens lagar gäller alltid, det krävs en rejäl trafo för detta. E39 och flera andra modeller har diverse funktioner för att styra och skydda funktioner i bilens elsystem. Innan man provstartat en första gång så har spänningen inte sjunkt, inget system kan då förvarna eller hindra ett startförsök. Därefter kan man få klick-klick osv, alternativt att startmotorn går runt lite trögt, men man orkar starta osv. Man får då strax även ett besked i gong-gongens högtalare (kort och lång signal), som talar om att batteriet har låg laddning, spänningen sjönk för lågt (under c:a 10V) under starten. Läge för att ladda upp batteriet osv. FP |
|
| +2 grader idag och allting är "back to normal". Inga problem med lysen, startar direkt, inga varningar om defekta lampor i displayen etc. Det är väl bara så att bilen trilskas när det är för många minusgrader. | |
|
Det var en sådan här jag använde: Länk Givetvis är det som Folke säger att man inte skall hålla på att "skjuta" in för höga strömstyrkor i bilar med mkt elektronik i sig. Förhoppningsvis har jag inte gjort någon permanent skada på den men det återstår att se. Allt verkar ok just nu i.a.f. Längtar till våren nu så att man kan få "sträcka ut" på någon fin väg. Inte kul att "söndagsåka" med V8:an. |
|
|
Den där starthkälparen är tämligen ofarlig att använda. MEn den ger heller ingen större hjälp... Det finns liknande i proffsmodell som har t.ex ett eller två specialbatterier från Enersys, men då pratar vi inga 499:- Bara batteriet i en sån kostar mycket mera... Jag trodde vi pratade booster i form av nätansluten enhet osv... FP |
|
|
"Hasso" Har hört att vissa har kopplat ur IBS:en så den inte känner av och stryper strömmen. Finns det någon risk att något går sönder i bilens elsystem om man gör en sådan sak? mvh Daniel |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo jag noterade detta för ett tag sedan. Generatorn jobbar förmodligen som en gammal hederlig generator dock utan den reglering som sensorn ger. DME styrd Generatorreglering fanns tidigare på tex E46 2002 och förlorades signalen från generatorn till DME så ladda den som en normal generator. Alternativet är ju att man mäter laddnigen med en ampermeter för att se hur den beter sig utan IBS urkopplad. Personligen har jag egentligen aldrig "begripigt" mig på varför man ska ha det för egentligen jag har ingen på 540 den funkar utmärkt utan. Och det har det gjort i urminnes tider. Finesser som enbart skapar bekymmer förstog jag redan när jag läste utbildningsmaterialet för BMW mekar till E60 mfl. Sköter man sitt batteri behövs inga konstigheter. Den är väl till för att skydda elektroniken för låg spänning och stänga av komponenter så bilen inte blir spänningslös helt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.