AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.597

Konstigt fel batteri ?

Sida 1 av 2
ni
520
niklas100
520d 2008
Hej har fått ett konstigt elfel ibland nollställer sig tripmätare klocka o datum då tänkte jag direkt att det måste vara batteriet som börjar bli dåligt men igår hände det märkligaste startar bilen efter den stått still i en vecka startar som den ska allt är normalt dvs den har inte nollställt sig kör i ca 2h stannar på en mack i ca 5 minuter hoppar in o startar och så nollar sig allt mycket märkligt om det nu hade varit batteriet så borde den ju nollat sig första gången efter att stått i en vecka o inte efter att batteriet har laddats upp i 2h körde klima på auto ingen stolsvärme eller defroster heller under körningen För övrigt så startar den lätt bara att den nollställer sig den känns inte seg som det brukar när batteriet börjar bli dåligt
Det
ni
520
niklas100
520d 2008
Det gäller en 520d -08
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Haft detta fel också. Har ett bra batteri
ni
520
niklas100
520d 2008
Ok ingen lösning ??
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Antingen dåligt batteri eller kommunikationsproblem på bad gränssnittet
ni
520
niklas100
520d 2008
Jag kan inte köpa dåligt batteri då bilen stått still en hel vecka i -10 och sen startar utan problem och utan att nollställas
Och att efter ha körts i 2 h och då rimligtvis borde batteriet vara fulladdat nollställs allt
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Prova o gör en diagnos till att börja med.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Går åt underhålls ladda batterit då o då,sådana här kalla dagar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ett batteri är aldrig fulladdat efter 2 h körning det tar i princip lika länge som att ladda det med extern laddare typ nåt dygn, en bil laddar bara upp till mellan 85-95% av full kapacitet.

Problemet ifråga kan ju vara nån typ av glappkontakt som förvärras av temperaturskillnaden då material krymper och sväller pga detta.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
J-
534
J-A
325i T -08
Har också haft samma problem med bra batteri och bensinare. Bilen startar snällt men styrsystemet klarar inte spänningsfall vid sträng kyla.

En sådan här laddare rekommenderas om du har tillgång till elstolpe.
Länk

Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Jag har samma fel, och håller med att det är märkligt att den helt plötsligt nollställer sig vid varmstart, men inte då den har stått i flera veckor. Jag har bytt batteri och problemen kvarstår. Min bil drag dock tjuvström och tömmer därför batteriet. Tror det är källan till mitt problem. Systemet verkar som sagt inte klara stora strömdippar....

MVH Baccala
ni
520
niklas100
520d 2008
Ok då borde man kunna utesluta batteriet det kanske är tjuvström då har fått felbtill o från på höger bakljus samt dimljus o nr plåtbelysning det kanske är kortslutning i kabelgenoförningen som gör det får prova o byta kabelsats
La
101
Lasse540
540iA -01
Helt galet. Skulle ta en sväng med 540:n idag och exakt samma fel. Vrider på startnyckeln och startmotorn drar inte ens igång. Bara ett ivrigt klickande ljud (från solenoiden?). Upptäcker sedan att klockan och datum nollställt sig. Hur kan detta nollställa sig när det finns ström i bilen? Provade att koppla på en startbooster. Samma resultat: klick-klick-klick låter det när jag vrider på nyckeln. Bilen har stått ute hela vintern. Kan det vara så att batteriet har frusit sönder?
La
101
Lasse540
540iA -01
Kanske skall tillägga att bilen har körts dagligen utan några som helst problem. Full sprutt på startmotor och fullt batteri. Men så detta fel idag när jag skulle iväg.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Så låter det om en 540 när batteriet inte är i bästa skick, Inte bra att låta solenoiden smattra som en kulspruta, kopparblecket blir krokigt och ger sedan sporadiska startmissar. Länk

Mitt batteri var 6 år gick att ladda fullt men om helljuset stog på så sög det ur batteriet riktigt fort från 12.8 till 11.8 på typ 20sekunder. dvs kapaciteten var slut och starten vägrade , ett nytt Nordströms silver 100A köptes. Och det höll helt ok igen även att testa ljusen i 10 minuter..

Länk
La
101
Lasse540
540iA -01
Tack för tipset, Hasso. Det som jag tycker är så underligt är att bilen var fullt frisk i går kväll och "sjuk" på morgonen? Inga tendenser ö.h.t att något skulle vara fel. Borde man inte märka av om batteriet är på väg att ge upp?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lasse. Det var just det, det går snabbt när dom börja bli dåliga. sedan är ju temperaturen rena kapacitetsdödaren. från +20C så sjunker kapaciteten linjärt med sjunkade gradtal. har man 60- 75 % laddning vid 0 så blir det inte mycket kvar vid -15-20C

Länk
La
101
Lasse540
540iA -01
Bor granne med "Batterilagret" så jag får följa ditt råd och springa ner innan 1800 och handla ett nytt batteri. Har aldrig haft ur batteriet. Vad kan det vara för mått mån tro? Kollar runt lite här på forumet och googlar.
J-
534
J-A
325i T -08
Så fort det blir kallt läser vi om batteriproblem på många nyare BMW.
90-95 Ah AGM batterier är ju det värsta som går att köpa till bilar.

Undrar om andra märken har samma aptit på batterier?
Dieselvärmare tar snabbt död på batterier men det verkar vara många utan som har problem?

BMW var min batteriförsäljares bästa vän.

Nja, inget märkligt med batteri och BMW vad jag vet... Kan du utveckla det där med värmare lite? Menar du att värmaren förbrukar extremt mycket eller nåt annat?
En diesel är extremt tung att dra runt i nerkylt läge, en värmare (som även värmer motorn lite) borde göra att den startar lättare, mindre belastning för batteriet.
Som redan skrivits, de flesta kör omkring med kanske 50-60% laddning på batteriet, går bra så länge batteriet är friskt och annat funkar. men ger inte utrymme för några marginaler, speciellt inte om man vill köra med en värmare.
En extra uppladdning då och då under vintern med minst 15-20 timmars inkoppling på laddaren om möjligt, gör att man slipper bekymmer och förlänger livet på batteriet ordentligt.
Alla bilar har idag en mängd elektronik och system som är kinkiga med att få rätt matning osv, förr fanns det i princip elektriska system, ingen större mängd elektronik. Därmed var bilarna inte lika känsliga för störningar osv.
Belöningen är bilar/motorer med betydligt bättre prestanda till mindre förbrukning och miljöpåfrestning. Det är väl bra...

FP
J-
534
J-A
325i T -08
Ett batteri som används cyklist pga dieselvärmare får kortare livslängd och blir ännu mindre uppladdat mellan körningar. Gissar att en dieselvärmare med kupéfläkt förbrukar ca 10 A. En regel är väl att köra lika länge som värmaren har varit i drift?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.