|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ska köpa nya fälgar (BMW-original), förmodligen från leebmann24.de då de verkar ha bra utbud och "rätt" priser. Har mejlat BMW Sverige angående använda olika fälgbredd fram/bak på en Xdrive och enligt det svar jag fick så är det inget problem alls. So far so good. Det jag undrar över är följande: Skiljer det mycket i komfort/slitage/spårkänslighet mellan 18" och 19"? Andra nackdelar? Ökad bränsleförbrukning? Upplevs bilen "slö"? Det är ju ingen jättemotor ;-) Naturligtvis spelar däcksfabrikat, RFT och icke RFT in i bilden men den diskussionen förs ju i flera andra trådar så det har jag hyfsad koll på. Bilen rullar ca 5000 mil per år och är för närvarande skodd med dubbdäck Hakka 7, ej RFT, i dimensionen 225/45-17. Bridgestonedäcken (RFT) som bilen levererades med hade bedrövligt dålig livslängd...sen så drog bilen dessutom mer bränsle med dem på. Tack på förhand Hans Olof "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" | |
|
Jag skulle köra med 19" och sen med Kumho KU31 eller Hancook, där du får bra, tysta, komfortabla däck till bra pris jämfört med ex. vis Dunlop. Kolla även på Alloy Wheels i England och jämför priserna. Jag har köpt fälgar där många gånger till bra priser. Länk /Anders |
|
| också att rekommendera Wheelbasealloys från england, de har ruskigt bra priser, beställde nyligen därifrån och fick 2 veckor senare :) för 2500 billigare jämte mot köpa i sverige samma fälg! | |
|
*Suck* ännu fler möjligheter...och jag som hade eliminerat ner till två modeller ;-) Skämt åsido, tack för tipsen. Hans Olof "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Länk Bara välja å vraka, =) |
|
| Bra utbud och priser på den sidan. Dock trist att man inte kan få se fler bilder i olika vinklar på fälgarna. | |
|
18 eller 19 tum spelar nog ingen roll för förbrukningen, men bredden på däcken gör skillnad, även på prestandan. BMW CS #5206 |
|
|
Vad svårt det blev nu då, tur att det är nån månad kvar här uppe i de nordliga provinserna innan sommardäcken ska på...undrar om man ska ställa till det ytterligare genom att be om smakråd också? ;-) BMW-original är ett krav. Bilen: E91 320d Xdrive -12, solid svart, ej M-paket, ej tonade rutor. Hans Olof "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Här poppade man en skål popcorn, bänkade sig framför datorn för att se smakråden rasa in...men inte det inte ;-) Hans Olof "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Haha...men du måste väl ha en aning om vad du tycker är snyggt och inte. Få breda ekrar, många ekrar etc..? Om du nu endast kan tänka dig bmw orignal begränsar det ju en del bara där. |
|
|
@Haas: Har bra smak, kör ju BMW! ;-) Var inne på Performance 313 eller 269 men nu har Radialeker 190 och Stjärneker 199 seglat upp som utmanare. För att ytterligare ställa till det fick jag ett synnerligen bra pris på AEZ Sydney av den lokale däcknasaren. Visserligen inte original men ser ju inte så dum ut. -17 grader nu på morgonen så det känns som jag har ett bra tag på mig ännu att bestämma sig. ;-) Hans Olof "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Det blev M Stjärneker 193, Ferric grey 18" från leebmann24.de. Och nu ska jag svära i kyrkan: Grymt nöjd med Michelin Pilot Sport 2 ZP, alltså RFT-däck! ;-) De är tillverkade vecka 8 2013. Kör 6-7000 mil per år och gjort så i drygt 20 år nu. Tycker väl att jag har hyfsad kunskap att uttala mig om däck. Har använt både RFT och icke RFT. Hans Olof "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
@Hoppe Du har helt rätt, jag är också grymt nöjd med 18 tums 193:or skodda med ps2, bilen går som en dröm på vägen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.