AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.553

BMW takbox 460 farter

Visa användare
36
Tomtom79
530dT
750i
Har köpt en begagnad takbox för ett tag sedan och den ska invigas ordentligt nu på långtur till alperna. Då kom funderingen hur fort man kan köra med en sådan...

Finns det någon som har BMWs 460litersbox och som har en manual där det står någon lags maxfart eller rekommendationer?

Det beror väl främst på väg- och vindförhållandena samt hur tungt bilen för övrigt är lastad. Ett tips är att tänka på att inte överskrida maxlasten på bilen.

/Anders
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Bra också är att tänka på är att du förändrar bilens egenskaper genom att förhöja tyngdpunkten. Eftersom luftmotståndet ökar så ökar också bränsleförbrukningen. Att köra allt för fort med takbox behöver därför inte löna sig tidsmässigt då du får tanka oftare.

Mvh Håkan
Takboxtillverkaren Thule anger max 130 km/h med takbox. Ju fortare du kör desto mer ökar risken för att takboxen lossnar.
Visa användare
36
Tomtom79
530dT
750i
Jo, förbrukning osv har jag väl koll på, frågan är vad det står i just den här boxens manual.

(Normalt sett kan jag köra bilen 100 mil på en tank i motorvägsfart + moms så jag tror nog inte det blir så många extra tankningar på de 100 milen tor jag ska köra. Skulle den dra 50% mer är det 3 tankningar totalt så kan man hålla 150 istället för 120 sparar man drygt 3 timmar minus 1 tankning...)

Någon som testat HUR mycket bilen drar mer i olika hastigheter?
jo
114
josc
525 Touring -05
Har en sådan sedan några år. Inga problem att hålla marscha i 140-150. Har kört fortare än så utan att den flugit av men det är under kortare stunder, ljudet blir ganska störande. Min 525:a ligger på drygt 0,9 utan box i 140-150. med box knappt 1,1 i samma fart. Lycka till med turen till alperna !
Visa användare
36
Tomtom79
530dT
750i
Tackar för bra svar! Låter som goda resultat! Skulle tro att marsch blir runt 140 också och 22% ökning låter även det okej. Ska försöka föra lite logg efterhand på förbrukningen så kan jag plotta den sen mot GPSens logg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.