AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.362

E39 Går ryckigt

Ka
6
Kaleta
525 sedan -03
Hejsan. Läste ett annat foruminlägg ang detta. Men verkar inte vara riktigt samma problem.

Idag när jag skulle köra hemmåt så började bilen hoppa väldigt mycket vid tomgång. Blev lite orolig men körde ändå hemmåt. Vid minsta lilla gaspådrag så börjar bilen typ hosta och rycka. lät jag bilen rulla frammåt så kändes ingenting. Stod jag sedan still och gav gas så lät det även väldigt ryckigt. Efter ca 2min färd så tändes motorlampan och jag stannade ILLA KVICKT till sidan.

Tror det är en tändspole eller något som knasar. Men vet ej.

Motorn var varm när jag startade den. körde bara ett par minuter innan, men då gick hon hur fint som helst!

Tackar ypperligt för snabba och behjälpliga svar!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan vara flertalet olika fel som gör detta, så att peka rakt på är omöjligt. Allt från givarfel, luftmängdmätare bensinpump, samt tändspolar mm. En tändspole brukar bilen dock vara hyfsat körbar på 5 cylindrar dock tänds ju motorlampan.
En diagnos ger ledtrådar som gör att man slipper leta på felställe och byta ut fel delar i onödan- Dock har ju 2003 M54 en serie Bremispolar som inte är Ok, böt ut en på en 525 03 förra veckan. Men kan lika gärna var en vevaxelgivare tex. Eller kontaktproblem till LMM.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bi
95
Bimmer e34
Tesla Model3LR -19
335xdt Steg2 -15
325ix Sedan -89
M5 3,6 Sedan -91

Kolla om bilen går på 5 burkar eller inte. Känn på grenröret när den är kall. Går den på 5 så byt tändstift och tändspole, kan också vara spridare eller transistor i boxen) , om den går på 6 burkar kolla vacuumslangar (de kan vara täppta eller spruckna) och sen lmm och givarna.
Ka
6
Kaleta
525 sedan -03
Den går bara på 4 eller 3 cylindrar... buäytat alla stift men de hjälpte inget .. så så enkelt vart de tyvärr inte :(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har nog varit bättre och köpt ett par tändspolar och testat med är ju billigare än 6 tändstift om man köper dom i sverige.. En diagnos i första hand hade du sparat en del kronor på också.
Man kan lossa anslutningen på tändspolarna en i taget så märker man om motorn går ännu sämre då funkar den spolen, ingen skillnad spolen trasig.

Länk
Ka
6
Kaleta
525 sedan -03
Jag testade det du sa med spolarna.. och de visade sig att två inte fungerar korrekt. kopplar jag ur ngn annan så vill bilen typ "dö" ... Men två st av spolarna har ingen effekt på bilen när de kopplas ur.

Kan jag utesluta att det är spolarna som det är fel på?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad du kan göra är att flytta de "trasiga" spolarna till en annan cylinder och se om de fungerar lika illa där= trasig, för att utesluta fel på motorstyrningen., står det Bremi på spolarna så är dom dålig på 2003 årmodeller. Nu kostar dom ju inte mer än 380 spänn styck på Meca, Mekonomen, tex.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.