AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.721

LCI vad är det ?

Vad står LCI för ?
Antar att det är facelift ?
Ja, det står för life cycle improvement.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
LCI= Life Cycle Impulse
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Testat Google förut eller? Forumet har också en separat sökfunktion
Stod och valde mellan impulse och improvement!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, Life cycle impulse...dvs en rejäl "facelift" kan man kalla det.

Det ändrades en hel del på många modeller..
Bl.a. på femseriens E60 så ändrades insprutningen till "jet stråle inspr." med i många fall ökad effekt, ändrad front, inredningen ändrades med både extra funktioner och ändrat utseende på en del "prylar" etc etc..

BMW 523 t.ex fick 190hk istället för 177hk när den blev en "LCI" under våren 2007.

Mvh Janne.
Tack för dom bra svaren .
Stilren ursäkta jag ställde en fråga här . Det ska inte hända igen får googla nästa gång jag undrar nåt .
Det blir väldigt dött här om alla ska Googla så fort dom undrar nåt...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ja, precis. Tråkigt attityd.
Alla kan ju dra i väg till ett annat forum i stället där man faktiskt får ställa fråga så blir det nog jätte kul här :/

Stilren: Bara för att du, jag och väldigt många andra här bär på BMW-kunskap långt över vad som egentligen borde vara hälsosamt så måste vi ändå värna om våra "nybörjare"

Vi är inte här för att kaxa-upp oss eller vara spydiga.
Försök ha en trevlig ton istället. Ditt inlägg var helt meningslöst i denna tråden och tillförde absolut ingenting.

US
850 iA -92
+1
US
547
US
850 iA -92
Alla vi som inte hade tänkt googla LCI fick ju nu lära oss något nytt.

Ställ du fler frågor Stilren så ökar mina kunskaper per automatik :)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Vad kallas samma sak (LCI) hos alla de andra?

Samla kunskapen här!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
facelift?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Mark II, "dvs andra serien" finns också.

Apropå facelift - Renault gjorde exakt detta på 90-talet; ändrade grillen... that's it! :) Nu betyder oftast facelift mer än ett lyft i facet, så att säga.

----
BMW CS #6212
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Kanske borde ha lagt till en smiley men förkortningar kan man väl ändå testa att söka upp på AP eller Google innan man skapar en ny tråd? Eller hitta en typ av tråd som frågan "vad betyder LCI" passar för tråden blir ju ofta helt död av sig själv när frågan besvaras. Där drar jag gränsen.

Tror att jag skrev så för att det samma dag eller inom loppet av ett par dagar var en likadan tråd om F10/F11 kommande LCI. Men tar tillbaka den otrevliga tonen den var nog framkallad av annat den dagen.

Det skulle givetvis bli ganska dött på forumet om alla googlade stup i kvarten men det var inte vad jag uppmanade eller frågade :-)
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Lci modellen med "efficient dynamics" var ett svar på de högre kraven att sänka förbrukningen på större bilar.520d modellen har som fler modeller vattenpump som är eldriven,eldriven styrning och ac som optimerats för att inte jobba hela tiden när inget behov finns.Gälarna som öppnas och stängs i fronten har jag aldrig fattat vitsen med. Fler hästkrafter blev också en bonus som gjorde att fler valde mindre motorer vid nyköp.Motorerna är trots sin ringa storlek flexibla och ger en tillräcklig kraft för gemene man.
Man gjorde också som andra skriver olika förändringar i insprutningssystemet osv.Personligen så tycker jag att denna teknik fortfarande är för ung för BMW att hantera.Kunskaperna på verkstaden är dåliga och delarna har inte den kvalité som jag iaf efterlyser på ett premiummärke. Som teknikintresserad har jag många år experimenterat med små motorer och stor effekt.Det jag kommit fram till är att nya hållbarare material behövs i motorerna för att de ska klara den extrema belastning de faktiskt utsätts för. En större motor arbetar ofta med färre cykler per mil och dessutom kraft som fördelas på en större yta i de olika komponenterna som håller samman motorns olika rörliga delar.

Att jämföra med hur länge en liten borrmaskin för hemmabruk hade hållit på ett bygge.Den går bra ett tag,men sedan börjat lager och toleranser att fallera.Då går det snabbt utför.

En sådan motor är ypperligt effektiv för företag som kör många mil på kort tid och sedan byter in tjänstebilen när garantin gått ut.

Som privatperson så skulle jag föredra de gamla beprövade motorerna,om jag inte tänkt så mycket på miljön.

De nya 520d modellerna kar jag provkört och de går fantastiskt fint med 8-vxl automatlåda. Man kan inte förstå att det bara sitter en fjuttig 2,0 under huven.

Ska bli kul att se om BMW lyckades med dessa motorer och om de blev mindre känsliga och hållbara.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
BMWernie, du skrev "Gälarna som öppnas och stängs i fronten har jag aldrig fattat vitsen med."

Poängen är att motorn inte ska kylas ner av fartvinden i onödan. Ju snabbare den kommer upp i arbetstemperatur desto bättre för både motorn och bränsleförbrukningen.

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.