|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har fått ett lite mystiskt problem med min E39, när jag gasar så är det ett hamrande/klonkande ljud som jag tycker känns som att det kommer från bakvagnen alternativt strax bakom växellådan. Har hissat upp bilen och känt lite på kardanaxeln och det känns som att den löper runt fint, har även kollat oljan i bakaxeln och den ser fin ut. När ljudet uppstår så försvinner det om jag trycker ner kopplingen, låter alltså enbart när bilen har "driv" så att säga. Detta började förra veckan och lät hela fredagen, på lördagen när jag körde lät det i början när bilen var kall och sedan upphörde ljudet. Imorse var bilen fortfarande tyst men ljudet återkom under eftermiddagen. Är det någon som har någon idé var man ska börja kika? Har försökt söka men hittar inga jättevettiga reslutat på forumet. Tacksam för hjälp! | |
|
Kan vara nr 16 på denna bild Länk Fick själv ett illa ljud under min bil förra helgen , lät lite som om det var fel med handbromsen men efter upplyft av bil och koll så hittade jag detta. Skruvade loss den och fyllde på med nytt fett i lagret och bilen var tyst igjen. Står bättre begagnat kardanaxel i köket nu , väntar bara på ny hardyskiva och stödlager så monteras den på. Inget fel på min hardyskiva eller stödlager men när allt åker av så bytas allt i förebyggande syfte :-) |
|
|
Tack för tipset! Det märkliga i mitt fall är att när jag hissade upp bilen och testade att driva bakhjulen (min bekanta bilmekskamrat stod under och tittade) så hördes det ingenting och ingenting konstigt syntes. Men det borde vara något med kardanaxeln alltså? vad kallar man del nummer 16 på svenska? (är inte jättehemma på bilar som du märker) men vände mig hit därför att min kompis som ska hjälpa mig annars jobbar med amerikanska bilar och var lite nyfiken på om det kunde vara något vanligt fel innan han plockar ner hela kardanaxeln. |
|
|
Gjorde samma på min men fick inget ljud därifrån när jag rullade på hjulen. Rätt så vanligt fel , fettet stelnar i lagret antagligen av värme från avgassystemet och så börjar det låta. homokinetiska knuten heter den även kallad Bögknuten och homoknuten här ute ;-) Änkelt att kolla om det är den , bara hissa upp bilen och lossa dom 6 bultarna som håller den , fetta inn allt igjen och sedan testa. Måste väl lossa 4 skruv till en värmeplåt med . Det var det jag gjorde på min och bilen blev tyst , väntar bara på ny hardyskiva och stödlager så blir det byte :-) Lycka till |
|
| 900math du har power post. | |
| Kolla fäste till kardanaxel, min släppte förra månaden och fick samma symptom, ta bort vänster bakhjul, ta en kofot och kolla. Missljud kommer från kardan mot avgassystem, bara att skruva tillbaka fästen. | |
| 900math har du hittat och löst problemet ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.