|
|
|
|---|---|
|
Ställde av (kallgarage) min z3 1 oktober. I november kopplade jag in min CTEK laddare och underhållsladdade batteriet och bilen startade utan problem. I slutet av december skulle jag underhållsladda batteriet igen men batteriet var då helt urladdat (0,2V) och tog inte laddning, laddningslampan bara blinkade på laddaren. Kopplade in ett extra batteri i uttaget i motorrummet, när jag vred om startnyckeln lyste alla lampor på instrumentpanelen men startmotorn gick ej. Finns det någon elektrisk startspärr som slår till när spänningen försvinner och som måste återställas med en dator som kopplas in ?? | |
|
Mät spänningen över det batteriet du kopplar in när du försöker starta. En tanka är att de helt urladdade batteriet sänker allt så inte startmotorn orkar dra runt. Eller så sliter du ur de urladdade batteriet och kopplar enbart in extra batteriet. |
|
|
Har ingen mer bra idé än gOry. Koppla loss det gamla batteriet och kolla så att extrabatteriet verkligen har kräm innan du får panik. Men: 1. Varför startade du bilen? 2. Varför har du inte bara laddaren inkopplad hela tiden? Per |
|
|
Batteriet var fulladdat. Skall skaffa ett nytt batteri när temperaturen stigit till + grader (-19 grader nu). Kornknarr> 1. Ville höra den spinna samt röra på tätningar ock däck. 2, Man lär av sina misstag, nästa vinter är laddaren inkopplad hela vintern. |
|
|
Hoppas du hade motorn igång rejält länge då och inte bara några minuter? /Masten |
|
| Körde den till till normal arbetstemperatur och en stund till. | |
|
Förstår dej lep...är själv också sugen på att dra igång pärlan :), men det är kanske bättre den får vila?. |
|
|
Förstår också. Men om man inte kör den tillräckligt länge kan det leda till mer fukt än man vill ha. Vem längtar inte efter att höra den spinna? Men än är det långt till vår. |
|
|
+ 2 grader idag, nytt batteri monterat. Pärlan startade direkt, lät den spinna i 30 minuter. Nu är CTEK laddaren inkopplad också och bilen får stå till april. |
|
| Skönt att det löste si! | |
| Att låta motorn värmas upp på tomgång är enligt många motorexperter rena tortyren för en motor. Detta pga det obefintliga oljetrycket. Bättre att låta motorn vara över avställningen. Med fräsch olja i mår den mkt bättre av att få vara ifred. | |
|
Beppo! Om du har obefintligt oljetryck på tomgång så ska du renovera motorn. Du ska ha ett riktigt bra oljetryck på tomgång nästintill fullt. |
|
|
Oljetryck kanske var lite fel, menade flöde. Lite intressant läsning i ämnet: Länk |
|
|
Kopplade bort CTEK laddaren för ca: 10 dagar sedan, igår skulle jag starta z3:an för en premiärtur men den var heldöd, batteriet urladdat igen. Vad kan man misstänka som drar ur batteriet, centrallås ? dator ? |
|
|
Får nog ta och mäta! Svårt för oss att gissa sig fram. Mät förbrukningen i säkringsboxen över olika förbrukare så ser man rätt snabbt vart felet ligger! Vad har du haft för läge på ctek:en om den stått inkopplad hela vintern? |
|
|
Knappen man höjer sätet med hade hängt sig på min Z. Batteriet tog slut på nolltid. |
|
|
Hej Var tvungen att backa ur bilen ur garaget i början av december och då startade den inte trots att CTEK:en stått på. Kopplade båtbatteriet med kablar och då startade den direkt. Drog slutsatsen att en cell dött i batteriet så jag ivesterade i ett nytt. Skall bli spännande att se om det fungerar till helgen, tänkte ställa på då jag orkar inte vänta längre. |
|
|
>gOry CTEK:en inställd på "stjärna" (+5 - -20gr.) Har laddat batteriet igen men felet måste ju åtgädas. Skall mäta förbrukningen över säkringarna. |
|
|
Står de verkligen så i manualen? Jag har för mig att stjärnan inte alls har så mycket med vinter att göra utan vilken typ av batteri man har. _Men_ kan med fördel användas i minusgrader! Jag antar att du inte har ett djupt urladdat batteri som står i minusgrader? Att sätta ett batteri på underhållsladdning en längre period i detta läge skulle jag undvika med tanke på den förhöjda laddspänningen! |
|
|
>gOry Stjärna = "Program vid kyla, användes vid laddning i låga temperaturer och till AGM kraftbatterier. -20 - +5 gr.C" enl. manualen. NÅGON SOM HAR EN LÄNK SOM VISAR DOM OLIKA SÄKRINGARNAS PLACERING ? |
|
|
Då står de annorlunda i min, men som sagt jag skulle inte låta den stå på detta läge en längre period med tanke på den högre laddspänningen. Står det inte på insidan av locket till säkringsboxen! Efter som de är stortsett samma bil som en E36 (korsad med E30) så borde de vara samma. Annars hittar du massor ifall du googlar "BMW Z3 fuse box" / "fuse panel" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.