|
|
|
|---|---|
|
Håller på byter lamell och rundat slut en av 6st 6mm insex bultar, 8mm går i utan problem så den är redigt slut, hur kan man lösa detta? blir det obalans om man borrar ur och gängar om till m10? resterande bultar är m8.. eller är det att jaga fast en svets och dra på en hylsa som gäller? MVh Tobbe +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX | |
| Hade satsat på svetsningen. | |
| Kommer du åt att borra så är det bara att borra ur den gamla skruven med lämplig borr, ev. gängrensa lite med en gängtapp och skruva i en ny m8-skruv. | |
|
okej, jätte tack för snabba svar! vad ska jag satsa på förr borr? hur många mm? och någon metall borr? +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
| M8 borrar man med en 6.8 mm borr. Förborra med en lite mindre borr på 3-4 mm. En borr för borra i metall är lämpligt att använda. | |
|
hade för mig att det var 6,8mm jo, tack så mycket.. ska väll försöka överväga svetsning först, bara man hittar en svets jäkel :) återigen tack! +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
|
Du tar tunnaste bladet till vinkelslipen och gör ett spår i skallen, sen använder du en mutterknackare eller slagskruvmejsel gärna tillsammans med värme. Men, du måste skruva dit alla överiga 5 skruvar, annars har du fullt tryck på en stackars skruv och då kan de gå tungt. Utan ordenligt verktyg till tryckplattan så lossar man lite i taget så tryckplattan kommer rakt ut, annars finns de risk att den fastnar på styrpinnarna. Sen så byter man alla skruvar och drar 27nm tror jag de var.. |
|
|
så du rekommenderar inte att borra? tyckte jag läste någonstans att dom satt med 110nm? låter mycket men 27nm låter väldigt lite istället :) +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
|
Nej absolut inte borra. Finns risk att man förstör gängorna.. Svets eller vinkelslip. Sen så växer inte 6,8mm borrar på träd... Eller de kanske bara jag som har mest hela och halva steg i min borrsats.. |
|
|
Funkar med 6.5 med om man inte har en 6.8 mm borr. Klart man kan sabba gängorna om man inte är försiktig. Det går att klanta sig med svets och vinkelslip också... :D |
|
|
Kan funka att "skruva loss" med huggmejsel med. 628csi |
|
|
Nu är 4mm borr och 6,8 inhandlade, får vi se hur det slutar... Tror själv inte alls på det där med hugg mejsel då resten av skruvarna verkligen som sten.. |
|
| Har du M8 gängtapp också då? Men som sagt, har du avlastat trycket från tryckplattan? | |
| Japp tapp har jag och inget tryck :) | |
|
Det finns skruvutdragare som används när man förstört själva "skruvspåret". De ser nästan ut som spegelvända metallborr i spetsen, dvs. skären är åt andra hållet så de greppar i metallen när man kör dem moturs. Länk Finns även vänstergängade metallborr att köpa hos välsorterade "industri-butiker", som borde fungera smidigt. Men innan du försöker dra ur skruven är det läge att värma för att lossa oxid och ev. gänlåsning som håller i skruven! Kan även fungera bra med extrem kyla från t ex kolsyresläckare eller speciell kylspray. CRC har en krypolja med kyleffekt Rost-Flash har jag för mig att den heter - ger stark kyla samtidigt som man applicerar krypoljan - har fungerat bra de gånger jag behövt använda den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ligger flash rost och värmepistol under bilen klart, hålla tummarna när jag kommer hem bara :) kan uppdatera hur det gick , skulle det varit fler bultar skulle jag prövat alla metoder :) |
|
|
Borra kanske inte var det smidigaste iaf! det var svårt och ligga och göra situps under bilen och så klart hamna det till nån hundring snett, nå lamellen är borta iaf! nu när jag sen gänga upp nya gängor så kändes det som att det bara tog på ena sidan och inte alls det motståndet som brukar vara! kanske var mer snett en jag trodde..... bulten glappar sidvägen när man gängar in den men sen i slutet låser det mer och mer.. vågar jag köra såhär eller ska jag oroa mig att jag får en tryckplatta in i bilen vilken sekund som helst? borra om till m10? annat svänghjul ? låt det va och fortsätta plocka ihop? +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
|
Limma med gänglåsning borde hålla, finns olika styrka tex loctite 262. 628csi |
|
|
aha, det hade jag tänkt smeta på ändå, det bör hålla det då? sitter ju med 5 bultar till :) +358400591974 Tobias Johansson Mariehamn AX |
|
| Om du kan dra skruven med rätt moment behöver du nog inte oroa dig. Annars är väl alternativet att sätta i en lösgäng så vet du helt säkert att det är ok. | |
| I told u so... borra är alltid sista utväg för mig.. Insatsgänga är vägen att gå nu.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.