AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.255

Kodning Airbag ECU styrenhet E39

Pr
69
Prinz
MB R550
MB 350SLC
Pukeugeot 508GT
Har fått en massa airbagfelkoder på min E39 523I -96.
INPA säger bla: "1 internal ECU error" och när jag försöker radera felkoderna "IFH-0009: No response from controlunit".

Troligen en död styrenhet va? Finns ju billiga på Ebay men...
Är det någon här som har kodat in en beggad 65.77 - 8362072 i en bil? Hur göra?
Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
Min Styrenhet till airbagen var också trasig, symtomen var bland annat att det inte gick att radera felkoder.

Jag köpte en begagnad enhet från england, jag var noga med att den skulle ha samma serienummer som den som redan satt i bilen. Jag lämnade in bilen hos BMW för inkodning vilket gick på 1500:-.

Du kan läsa min tråd om airbagproblemen här: Länk

//micke
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Min kontrollenhet gick också sönder vilket gjorde att det inte gick att radera koderna och det var svårt att få kontakt med den. Jag fick tag på en ny (viktigt att det är samma serienummer vad jag kunnat läsa mig till, dvs det går inte att bara plocka en från en likadan bil hur som helst) och åkte sedan till autobahn i svedala som kodade in den för en 500-lapp och tog ca 2-3 min!
Kan verkligen rekommendera den verkstaden om du bor i närheten!

Mvh Jonathan
Pr
69
Prinz
MB R550
MB 350SLC
Pukeugeot 508GT
Hur exakt behöver jag matcha den? Räcker det med att hitta en med samma modellnummer som på bilden?: Länk
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Styrdonet för airbagsystemet sitter under mittfacket. Du kommer åt den genom att lossa fläktutblåset för baksätet så sitter den precis innanför. Det du har tagit bild på ser inte ut som den dosa men jag kan ha fel.

Mvh jonathan
Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
Det ser ut som rätt enhet.. Jag har för mig att det var det där nummret jag matchade men ta ur enheten och kolla om det står några fler nummer på baksidan.. Mitt minne sviktar lite när det gäller vilket nummer det var.. :-)
Pr
69
Prinz
MB R550
MB 350SLC
Pukeugeot 508GT
Den är ur nu och en med samma nummer beställd. Då ska jag bara lista ut hur man kodar den. Länk
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Har du verktyg för det så borde det inte vara några problem med rätt mjukvara. Annars leta upp en verkstad. Går du till en verkstad med bra utrustning så ska du inte behöva ha den gamla styrenheten inkopplad när du kommer dit men det lär dom kunna svara på när d bokar tid.
Pr
69
Prinz
MB R550
MB 350SLC
Pukeugeot 508GT
Jag har dator och interface igång. Och ncs expert som jag tror ska kunna göra jobbet. Men det skulle vara skönt att hitta en steg för steg guide..
Jag höll på som dne att få loss kontakten, ville inte ta bort kardantunneln.
när jag kom på att man var tvungen att trycka in för att få armen på bygeln att fällas ut så var det lätt att få ut den.

Om du vill reparera den så kan du skicka den till airbag24 i tyskland då repareras den och inte behöver kodas in, de säljer även utbytes om den inte går att laga å brukar de flytta över informationen så att det bara är att montera tillbaka utbytesmodulen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.