AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.237

E36 328 går dåligt? FILM!

s_
91
s_ahlen
328i-95
Hej, har ett problem på min E36 328. Kanske någon som har haft något liknande fel eller vet vad det kan vara för problem?

Här har ni filmen: Länk

mvh

Simon
J3
155
J3n5
325i coupe -94 Daytona Violett
LMM? Läckage efter LMM? Lambda? Tändspolar som spökar? Någon av dessa kanske, jag bara vräkte ur mig lite som det kanske är!

Hoppas du får hjälp av någon som vet :)

Mvh Jens
s_
91
s_ahlen
328i-95
J3n5: Lmm har jag en extra hemma som jag skruvat av från skroten en gång och den har jag testat byta och de hjälpte ingenting. Tidigare i höstas så startade inte bilen alls sen detta fel uppkom, då bytte jag alla tändspolar och sen dess startar ju bilen och går så det var ju endel av felet, dom var spruckan i gummit längst ner dom gammla sen var dom även oljiga för ventilkåpspackningen var dålig och tog in olja i tändstiftsbrunnarna så dom, packningen och stiften bytte jag för några månader sen.

Hoppas någon varit med om något liknande eller någon som vet vad de kan vara :)
1: Läs av felkoderna.
2: Ta bort de.
3: Starta motorn.
4: Läs av felkoder på nytt.

Skriv sedan här vad du fick för felkoder så kan vi kanske hjälpa dig...
Får du inga felkoder så är frågan: Vad har du skruvat på så att säg, mer än att du bytt spolar och stift?
Min E36 betedde sig på liknande sätt när batteriet var dåligt. Orkade inte ge fullt vad bilen krävde. Hade mätt det, så du vet att det är okej innan du byter saker.

Annars kanske som är dåligt:

Kamaxelgivare.
Gasspjällshuset.
s_
91
s_ahlen
328i-95
Dawwe: Min bil går inte att felsöka, har testat på 4 olika ställen bland annat bmw när jag hade ett annat fel på bilen. Han på BMW trodde de kudne vara någon kabel som var av för det funkar felsöka ett tag man hör de knäpper i styrboxarna men sen slår de bara ifrån och står något att det inte funka kommer inte exakt ihåg vad de står.

Clintan66: Okej hur mäter man de? Testa sätta i de från 740:in jag har när den inte alls starta så tror itne de är felet för då gjorde de varken till eller från.
Men kamaxelgivare har ajg en liggandes hemma så den skulle jag ju kunna testa byta.
Jag mätte mitt hos en lokal generator firma då minns jag.

Hade liknande problem på den jag har nu för 1 år sedan, men här tändes EML lampan och bilen vägrade varva över 2500 varv.
Men i början innan den rasade ner till dessa 2500 varv, så betedde den sig likande och det var gasspjällshuset som var kass.

Hoppas du finner felet.

Lycka till
s_
91
s_ahlen
328i-95
Clintan: Okej, jo, jag har ju testat bytt väldigt mycket men dock inte kamaxelgivaren, skulle de kanske kunna vara den som är felet?
Men jag har aldrig hört talas om att en bil med trasig kamaxelgivare inte startar utan startgas när den är kall, men de kanske är möjligt?
s_
91
s_ahlen
328i-95
Update: Idag testade jag byta kamaxelgivare till den andra jag hade liggandes.
Till min förvåning så tänder inte bilen alls längre varken på startgas eller med :S?
Jag hade även borta vevgivaren eftersom den från skroten har suttit på sen i höstas för jag hade tänkt att byta tillbaks till den jag köpte ny i sommras, men tyvärr hittade jag inte den, så jag fick sätta tillbaks den från skroten igen men de kan ju inte hänt något med den för de?

Så skulle de kunna vara så att min ena kamgivare är lite defekt och den jag provade med nu helt paj?
Känns ju väldigt skumt i allafall?

Är de någon som har koll på vad OHM värdena ska ligga på kamaxelgivaren så kan jag testa kolla dom imorgon?
s_
91
s_ahlen
328i-95
Ingen som har något tips?
s_
91
s_ahlen
328i-95
Så nu har jag testat byta, kamaxelgivaren utan resultat, LMM och tempgivare sen den började starta igen efter tändspolebytena.
Kamaxelgivarna hade rätt ohmvärden i allafall.
Den tände visst på startgas men jag behövde någon som stog utanför och spruta åt mig samtidigt som jag körde på starten.

Vad kan de vara? Är de en givare eller va tror ni?
När den är kall behöver den startgas ett tag för att inte dö, men om man håller för lite med handen på LMM så att den får lite mindre luft, så går den utan startgas :S
De är ju alltså fel bränsle och luftblandning.
Går det ohmmäta lambdasonder?
Kan man isåfall göra de vid spridarbryggan där dom är ihop satta i en kontakt?

177
Bästkusten
328iA Cab -98
Bränslepump eller/och filter?
Märkte för några årsedan att min började gå sämre och bli svårstartad och fick inga felkoder så jag mätte upp pumpen eftersom jag tyckte att den gick sämre på tom tank men efterbytet av pumpen blev det bra igen.
Kanske värt att kolla upp?

Vänligen-
Stefan
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Verkar som den inte får tillräckligt med soppa. Får en motor för lite soppa så baktänder den. Hade liknande bekymmer på min 525 e34. Bytte soppapump soppafilter en trasig tändspole och lambdasonden så gick den fint sedan :)

s_
91
s_ahlen
328i-95
Bästkusten:Filtret bytte jag i sommras och jag har knappt kört något efter de. Så de är nog lungt, jag har ju soppa och tryck fram till railen? Men menar du att pumpen endå skulle kunna vara trasig?
Jag börjar undra eftersom jag nästan provat bytt varenda givare i motorn utan resultat, har inte bytt lambdasonder dock och inte gasspjällsgivare men de ska inte kunna göra detta fel. Möjligtvis lambdasonder.

Alpinabiturbo: Okej alla tändspolar är bytta och de var de som fick bilen att starta igen från att inte gått alls, så jag kanske bara har pumpen och lambdan kvar då? ;)
Men finns de något sätt man kan mäta om pumpen funkar som den ska eller är de bara att byta? Och vet någon vad lambdasonder ska ha för OHM hade de vart guld så jag kan mäta upp dessa!
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Trycket från pumpen går att mäta framme vid railen, jag fick hjälp med det på en verkstad och då var värdena lite under vad det rekomenderades men det är som du säger att det kom bensin utav bara den vid railen innan bytet så det märks inte genom att bara lossa på en slang utan det får mätas eftersom pumpen arbetar under tryck och det är det den kanske inte orkar hålla.

Men mina symtom var svårare att starta och bluddrade direkt efter det att den startade och gick sämre på höga varvtal och belastning och sedan var det någon tidigare i tråden som sa att motorn börjar att skuta som din om bränsleblandningen bil för mager, så det är värt för din del att kolla upp pumpen eller bara byta den, finns en tråd om bytr till biltemapump som inte var så dyr eller en OEM pump för 1100:- tror jag min gick på.

Lycka till och meddela oss gärna hur det går, man kan ju förhoppningsvis lära sig något nytt. :)

Vänligen-
Stefan
s_
91
s_ahlen
328i-95
Jag har grejer så jag kan mäta själv och när jag kollade så hade jag 3.5bar (5psi) som är ungefär vad de ska ligga på, men då ska tilläggas att bilen inte startade, detta var innan jag bytte tändspolarna, så de kan ju vara så att den arbetar sämre när motorn är igång som du säger.

Jag tror de bara är att testa byta pump alltså, ska kolla om den skroten jag brukar skruva grejer från har någon BMW inne en som pumpen passar till min.
Annars köper jag nog en från biltema.
Tror den på mekonomen ligger runt 1900kr, och de är nog en oem pump, känns lite väl dyrt när man får en för 500kr från biltema :)
177
Bästkusten
328iA Cab -98
hur går det, hittat någon lösning?

Vänligen-
Stefan
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Nu är detta kanske långsökt, men jag hade liknande problem på en V40 T4, den bluddrade vid fullgas, gick orent etc, men vid lugn gas hela vägen upp till varvstoppet gick det bra..
Bytte tändspolar å började misstänka LMM, men det visade sig att den bara behövde nya tändstift, du kan ju testa det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.