AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.500

BMW 318i E46 Airbag Lampan Lyser

Ex
9
Exaktor
BMW 318i -99
Hej,
Jag har en BMW 318i E46 år 1999 och airbag lampan har börjat lysa.
Jag undrar om någon här kan hjälp mig med att släcka lampan.
Har gått till visa bilverkstad men de säger det kan kosta runt 2000 kr.
Är det någon här som vet någon billig bilverkstad i Malmö som kan släcka lampan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara olika orsaker, mest troligt är att sensormattan i passagerarstolen har gått sönder - det löses med en "simulator" för några tior: kika under mekartipsen.

Kan också vara glapp i kontakten mellan kabelhärva och stolskablaget - lossa och gör rent med elektronikrengöring.

Kan även vara dålig kontakt mellan bältessträckaren och kabelhärvan - löses med "renoveringssats" från BMW eller att man drar en separat kabel själv och skarvar i.

Utöver detta kan det vara andra saker okcså - t ex glappkontakt i anslutningskontakten i A-stolpen (kolla så att den inte sitter löst, isåfall dra åt de två skruvarna).

Kan även vara annat...men de tre första är vanligast i ungefärlig fallande ordning.

Oavsett vilket fel det är måste du först göra en felkodsläsning för att veta vad som är trasigt och sedan behöver du (oftast) göra en reset av felkoden manuellt via diagnosuttaget efter du lagat felet för att få lampan att slockna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tror på sensor mattan som Johan skrev, men orkar du ta dig till Landskrona, så kan vi prova släcka den och se om det går eller inte.
Ex
9
Exaktor
BMW 318i -99
Jag skulle kunna komma till landskrona hur är det du kommer släcka lampan med hjälp av någon data eller någon annan metod? Var i landskrona ska jag komma?
Tar det med hjälp av data, så får du alla fall reda på var den är sönder om vi inta kan släcka den.

PM mig, så hörs vi av via telefon. Kan bara eftermiddagar pga jobb
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.