AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.556

Pulserande kupéfläkt

M.
3
M.Rasmusson
320d e91 (184hp) -10
Undrar om någon vet vad det kan vara för fel på min fläkt i kupén.
Den värmer som den ska men när man kör i autoläget och den värmt upp så går den till och från men utan att fläktstyrkan förändras. Låter som att den går upp i varv i cirka 10 sekunder för att sen gå tillbaka till normalläge. Detta upprepas ungefär varje minut.
Har läst här inne på fläktmotstånd/fläktslutsteg men känner inte igen mig i de problemen.

Nybliven BMW-ägare som är supernöjd men undrar om någon har en enkel lösning på detta?
NE
17
NErixon
320d Touring M-sport -09
Upplever själv exakt samma problem, dock känns det som det försvinner när man kört fläkten i auto-läge i ca 20 minuter eller liknande. Också nyfiken på vad det kan vara?
NE
17
NErixon
320d Touring M-sport -09
M.Rasmusson: Hojta gärna till om du löser problemet via verkstad eller liknande.
M.
3
M.Rasmusson
320d e91 (184hp) -10
Hej NErixon!
Lovar att återkomma, ska lämna in bilen där jag köpte den då jag reklamerat felet till dem i nästa vecka.
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Jag har samma fenomen och tänkte särskilt på det nu i morse när jag läst här igår.

Upplever att det är så i ca 20 minuter också, sedan försvinner det. Det märks bara när bilen värms upp, från att ha varit fullständigt fryst på i kupén. Fläkten går redan på nästan max, men så hörs det att den går upp ett steg till, utan att nivån på displayen ändras.

Jag tror det har något med sensorerna som känner av tempen att göra?
Jag vet inte hur detta mäts, men känner den av yttertempen något? Jag lade märke när jag körde till jobbet att ute-tempen varierade mellan -12 och -16. Om det blir en hastig förändring i yttertemp, kan det också bli en hastig förändring i fläktstyrkan, för att snabbt väga upp skillnaderna? Jag har inte en aning. Känner dock inte att det är något problem för mig.. så fort fläktstyrkan har gått ned ett snäpp så slutar det pendla så. I alla fall för mig.
NE
17
NErixon
320d Touring M-sport -09
Såhär upplever jag det:
Har haft bilen igång ca 15 minuter innan jag åkt till jobbet nu på vintern, det har väl varierat mellan kanske 0 till -20. När bilen blivit relativt varm har jag ställt tempen på ca 25 grader och på läget "Auto". När klimatanläggningen kört en stund på läget Auto går den helt plötsligt upp 2-3 snäpp och brummar på en kort stund, olika länge från gång till gång, och med olika intervaller mellan dessa sporadiska fläkthastighetsökningar.

Så fort jag knäpper ur läget Auto går den hur jämt och fint som helst på den inställda fläkthastigheten. Förbannat irriterande när den går jämt och fint och sen helt plötsligt börjar brumma satan. Ska dock inte svära på att den gör så när det är varmare ute, eftersom jag inte ägt bilen alls länge så vet jag inte hur den beter sig på sommaren.
Hej har upplevt samma växlande av fläkten! Nu idag märkte jag att den ej höjer fläkten alls även när den är varm ,bara om man trycker in framrute knappen, blåser det varmt för fullt . vid rutorna Främre ventilation även om 28´c är inställlt.
Kan det möjligt viss vara fläkt motståndet tro?tråkigt har ej haft bilen mer än 2månader.Man trodde barn sjukdomarna skulle försvinna....

Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Ja samma på min bil med.
Som TS skrev bara när man kör automatiken.
Tror inte att detta är någon fel eftersom det händer bara i
automatisk läge, men väntar på svar som TS får av värkstad.
NE
17
NErixon
320d Touring M-sport -09
Märkte faktiskt idag på morgonen att det som Bengtsson.//M// skriver stämmer gällande den främre ventilationen vid rutan. Tror bara det är vid rutventilationen på min också som det felar.
br
1
brajon
325i -02
Känt fel.
Bytte nyligen tempgivaren ca 1500 spänn på lokal verkstad och det blev bra
Vart sitter tempgivaren? Bakom panelen under radion i de där hålen med galler eller någon annanstans??
M.
3
M.Rasmusson
320d e91 (184hp) -10
Då ska vi se..
Har nu haft inne bilen på BMW där de konstaterar att det inte är ett fel utan allt är som det ska. Automatiken gör att den skiftar luftmängd från rutan till ansiktsblåset. Bilen skiftar automatiskt, framförallt när det är kallt för att det inte ska bli imma på framrutan. "Felet"/problemet är mycket tydligare när man ställt in det manuella vredet under ansiktsblåsen på full värme. Då försöker automatiken blåsa så mycket värme som möjligt hela tiden ut i bilen och då blir också känslan av automatikens luftflödesbyte mycket mer markant samt att det sker oftare.

Ska man vara kritisk kan jag mycket väl tänka mig att ett byte av tempgivaren kan göra det bättre men enligt verkstadskillen så är det som det ska vara.
NE
17
NErixon
320d Touring M-sport -09
Jag ska avvakta får vi se när det bli lite varmare temperaturer ute om den beter sig likadant. Har trots allt 4 månaders garanti kvar från bilfirman.

Dock tycker jag det låter mer som tempgivare, precis som "brajon" har varit inne på. Också e90post har haft detta ämne uppe och en del där säger precis som din verkstadskille, det är helt normalt, och andra har tyckt det varit något galet och fått tempgivaren bytt, därefter inga fel på vandrande flås från kupéfläkten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.