AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.947

Borttagning av grenrör, bmw 328 e46-99

bu
7
bugget_jr
e46 sedan -99
Hej, lamdasonden (efter katten) har lossnat från själva röret och tidigare ägare har försökt få fast det med någon sorts massa men det funkade inge bra :P Därför vill jag nu svetsa fast det, dock går det inte att svetsa på plats så att röret måste tas bort. Jag tror röret forsätter hela vägen till grenröret. Är det någon som vet enklaste möjligast väg att få ner röret, dvs vad bör jag plocka bort och är det nått särkilt tillväga gångssätt som jag bör följa? Ev länk till nån instruktion eller liknande som ni vet av?

Bilen är som sagt en BMW 328 e46-99

Tack i förväg
Det är jävligt tajt och tar tid. Du behöver gärna en lyft för du kommer få hoppa upp och ner för att komma åt alla muttrarna. Kanske även

Lilla hyls satsen med 11 hylsa och förlängning på c:a 15 cm räcker gott till själva grenröret.

Sen lite verktyg för att plocka bort Microfilter hållare, Plåtar och skydd under bilen för att kunna fälla ner avgasröret tex.

Rekomenderar dig inte att svetsa fast lambdan för det är kört för dig själv eller någon annan att kunna byta lambdan om den går sönder framöver.
Svetsa så fall fast en mutter som lambdan passar i och som du sedan kan skruva fast lambdan i. Muttrar som passar finner du tex på närmsta vhs butik eller bauhaus tex.
Har du planer på att behålla bilen, så hade jag satt på extraktor grenrör och en race katt när du endå har skitet nere. Du får helt annan respons i bilen.

Om din ekonomi tillåter osv.

Tuningshop har Forza grenrör för hyfsad peng

Skulle du få problem med ditt grenrör om du ska behålla original, så hojta till. Har mitt original kvar och du kan få det. Bara du betalar frakten.
Tänkte mest om du skulle se andra fel eller nått på det du har.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Racekatt har ju bevisats att ge mindre effekt så de är helt bortkastat! Om man nu inte tänkt mappa maskin också!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns speciella svethylsor/"lambdamutter" att köpa som är till för att gänga in en lambdasond i.

T ex.
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bu
7
bugget_jr
e46 sedan -99
ok, så jag måste bort med själva grenröret också eller kan man lossa den vid grenröret (dvs. inte motorsidan)? Visst måste jag försöka få bort den uppifrån?
bu
7
bugget_jr
e46 sedan -99
plockat bort lamdasonder och lite krimskrams nu men fattar inte hur man får bort skyddskåpan som sitter ovanför grenröret? kåpan jag pratar om är gjord av plast och sitter precis ovanför grenröret. Plockade bort de översta bultarna på grenröret men verkar inte sitta i dessa?
Om jag minns rätt är den även fäst nertill (på de undre bultarna).

När du fått av all muttrar så kommer de följa med.
ro
3
robinb
330xi Touring -02
Har du löst det bugget_jr? Jag har nämligen gjort samma jobb själv. Eller rättare sagt halva, jag har demonterat båda grenrören som jag nu skall svetsa.
bu
7
bugget_jr
e46 sedan -99
robinb: jajamen, jag fick till det. lyfte upp motorn på ena sidan så gick det att få bort grenröret
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.