|
|
|
|---|---|
|
hej har en bmw 528i 1996 som har börjat krångla. hade använt bilen några veckor å allt funka bra. men bilen fick stå och gå någon halvtime på tongång (när den redan va uppe i temp) sen när ja gick förbi bilen kände ja glyckol domft men hitta inet lekage så åkte i väg kom typ några hundra meter så börja den gå upp högt i temp så stana å fylde på vätsa åkte hem å lufta systemet men va bara ånga som kom kom aldrig vatten. så ja bött vatten pump termostat och expansion tjäl å packningar å allt men hitta inga fel på sakerna ja tog bort men böt i vilket fall. men problemet kvartod så tänkte om de va toppackningen som paja så rev ner toppen nu i helgen men hitta inget fel där heller. någon som har några bra tips ? hoppas ni fatta va ja skrev inte så värst på de =) mvh tomas | |
|
Tja, avluftningen brukar kunna vara ett problem på dessa enligt många... Sedan så funderar jag på hur ditt topplocksbyte gick...jag menar att verkligen alla toppbultar "tog" till rek. åtdragningsmoment etc ? På tidiga E39 motorer så var åtdragningsmomentet för stort från fabrik på topplocksbultarna och vissa har haft lite problem när toppen ska grejas med..+ att bultarna i vissa fall har släppt och orsakat problem. Men viktigt vid termostatbyte är att byta till nytt termostathus pga att det i många fall blir sprickor/håller ej tätt när man ska bort med det och återmontera t.ex pga v-pumpsbyte... Har du gjort det ? Dvs bytt till NYTT termostathus. Mvh Janne. |
|
|
Fel naturligtvis :) Rättning: Vid termostatbyte så byts såklart termostathuset :) Mvh Janne. |
|
| Tjena har ej monterat tbx toppen en. Men alla gänger värkar bra och alla bultar satt ordentligt men kolla ej hur hårt dom satt inan jag tog bort dom. Nej ja bött aldrig termostathus missa å köpa det men köper det när ja bäställer sotningsats till den. Tack för svar mvh tomas | |
| Tjena har ej monterat tbx toppen en. Men alla gänger värkar bra och alla bultar satt ordentligt men kolla ej hur hårt dom satt inan jag tog bort dom. Nej ja bött aldrig termostathus missa å köpa det men köper det när ja bäställer sotningsats till den. Tack för svar mvh tomas | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.