AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.606

Fylla på med vilken motorolja? 318d

bl
270
bluetrain
x3 msport
Såg på stickan att den var på "min" och tänkte att det kanske är en idé att fylla på lite...
Har läst lite i andra trådar att det finns bra olja som säljs på dunk men om man som i mitt fall tänkte köpa en lite på närmaste mack. Vad är billigast/bäst? Biltemas, är den ok att blanda in i motorn?
32
85
320D-09
BMW 320D touring -09
Biltema har 5w-30 som är rätt klassad för din bil ...

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du skall ha en olja av sk. Low-SAPS-typ pga dieselkatalystorn/partikelfiltret!
Om du slår i en olja med för höga halter av fosfor och svavel samt som ger för mycket askhalt vid förbränning, kan du förstöra dieselkatalystorn och partikelfiltret.

Alla BMW-Longlife 04-klassade oljor är av low-SAPS-typ.

Om du inte känner att du har bra koll på oljeklassningarna, välj en BMW LL-04-klassad olja så blir det garanterat rätt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
270
bluetrain
x3 msport
Tackar för snabba och bra svar! Det blev en 5w-30 på biltema då jag ändå hade vägarna förbi...

Funderar på att eventuellt själv att mellanserva med olja en gång.
Har läst lite att det finns olika, t ex 5w-30 som ovan men även 0w-40 som eventuellt ska vara bättre. Vad blir skillnaden om jag går över till den senare?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
5W30-oljor är inte alltid äkta syntetiska oljor (PAO- eller estrar) utan kan vara mineraliska högraffinerade högrenade oljor, sk. EHVI, VHVI eller XHVI-oljor. De kan även vara en blandning mellan äkta syntetiska oljor och mineraliska dito. Detta gäller oavsett om det står syntetisk olja eller inte på flaskan!

En 0W40-olja är nästan alltid en äkta syntetisk olja och har därmed bättre egenskaper, främst vid sträng kyla och vid hög driftstemperatur, men är generellt mycket stabilare kemiskt.

0W40 är också ett "bredare" viskositetsområde, dvs. oljan har både bättre flytbarhet vid sträng kyla SAMTIDIGT som den inte tunnas ut så mycket vid höga temperaturer som 5W30-oljan.

Förutsatt att båda oljorna är klassade BMW LL-04 i detta fall, skulle jag lite kategoriskt säga att 0W40-oljan är bättre på ett antal punkter.

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Såvitt jag vet så existerar ingen 0w40 olja i BMW LL-04 klassning. 5w30 Castrol FST är LL-04 klassad likaså Mobil esp 5w30
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då kan jag upplysa Gaspo om att det finns många 0W40-oljor som är BMW LL-04-godkända, bland annat Aral SuperTronic 0W40....som jag själv har fem dunkar av i garaget. ;o)

Här kan du läsa om den officella "BMW-oljelistan" och fler oljor tillkommer löpande och utöver de som finns på listan finns det ett antal som "möter kraven" för klassningen men som inte har betalat de stora pengar som BMW kräver för att oljan skall hamna på oficiella listan (ligger troligen minst på 500 000 Euro för att bli officellt klassad):

Länk

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.