AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.820

118d -10 startar inte, motorfel eller kylan?

Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
Har en e82 som har fungerat felfritt, körde den senast igår, en tur på 15 mil och märkte inget speciellt. Idag skulle jag starta den under förmiddagen, och den är "stendöd".

Alltså; efter att glödtändningslampan släcks så händer ingenting. Trycker jag in startknappen igen så hörs bara ett svagt surrande i 1-2 sekunder.

Har gjort flertalet försök nu med samma resultat. Kanske temperaturen? Det har varit -6 vid tillfällena ungefär, riktigt kallt inatt men det var ju många timmar sedan.

Övrigt - den gula "motor"-lampan är tänd hela tiden med ett fast gult sken, men det har jag för mig att den alltid är när man slår på tändningen, och släcks vid start. Eller? Enligt boken står det "motorfel med försämrade avgasvärden".

Teorier? Uppskattar all hjälp, har ingen större koll på åtgärder själv i nuläget!
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Hej!

Skulle tippa på att det är batteriet som är dåligt faktiskt!

Testa ladda det under en längre tid så borde det fungera!
Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
Hej Sebbe,

tack för tipset! Helt klart värt att testa, men jag funderar på en sak - borde inte långturen (15-20mil) igår gjort att batteriet laddats tillräckligt?

Jag har visserligen inte kört bilen så mycket under hösten, någon gång varannan vecka bara (av olika skäl) så kombinationen kyla och sällan använd bil kanske försämrat batteriet?
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Visst, laddning borde den fått men kylan/uttag av ström under körning gör ju sitt till.

Kör en laddning , gärna med en Ctek-laddare eller liknande.
Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
Jag ska göra det, tack för hjälpen. Återkommer här i tråden med resultat!
Fr
6
FrkK
118d -10
Hakar på den här tråden! Min av samma sort fick åka bärgningsbil igår (-20) och på verkstaden sa man att det absolut inte var något fel på bilen..? Den hade stått på värmare i två timmar innan jag försökte starta.

Så, laddning rekommenderas? Ska prova det när jag får hem "häket" igen :)
Hmm, borde inte verkstaden tipsa om detta?
Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
Frkk, rekommenderar att du läser min adra tråd också i såf all, så du inte låser ute dig. :) Länk

Lycka till!
Fr
6
FrkK
118d -10
Jo, jag läste den.
Jag köpte ny bil för att jag skulle slippa meka i tid och mest i otid. Men jag ser nu att jag gjort ett misstag. Det finns inget mer ologiskt än "ny" elektronik, vilket du nu själv upplevt :)
Tack för tipset!
Fr
6
FrkK
118d -10
Var och "löste ut" bilen igår.
Man hade inte hittat något som orsakade startovilligheten. Jag föreslog batteriet men det avfärdades då dom inte hade någon felkod som indikerade på detta.

Ni som upplevt förbättring efter laddning av batteriet, vet ni om era bilar felkodat för detta?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Tror också på batteriet.

Jag kör 3 mil enkel resa till jobb varje dag och det tyckte BMW Malmö var för kort sträcka därför hade batteriet urladdats....

*suck*
J-
534
J-A
325i T -08
Vilken slutsats att 6 mil per dag inte räcker för att en BMW ska starta.......
Kanske dags för att börja med laddare i tillbehörslistan?

Frågan är sedan vad de som inte har tillgång till elstolpe ska göra?

Tu
16
TuppelTurpo
118d Coupé -10
För min del kördes det bara någon enstaka gång och cirka 2-4 mil varannan vecka, så inte så konstigt att batteriet blev trött. Men nu startar den så fint i alla fall, och jag upplever att det just var batteriet som var boven. En rejäl laddning verkar iaf ha löst det mest akuta problemet. Ska ta med laddaren när jag hälsar på päronen och sånt, så kan den stå och mysa till sig för säkerhets skull.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
I min erfarenhet så räcker en fulladdning mitt i vintern för att den ska hålla sig.

Det är den elektriska värmaren för kylarvattnet som dieslarna är utrustade med som ställer till det, när det är kallt så förbrukar den så pass mycket el att det inte räcker för att ladda. Först efter en 20 - 30 mins landsvägskörande då motorn har blivit genomvarm, verkar den börja ladda.
antagligen cas som fått frispel. omkodning nollställning cas-dme adaption och starta bilen.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Elektriska värmaren är väl endast för luften i cupen?
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Kan du nog ha rätt i, men den går iaf tills motorn är redigt varm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.