AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.808

Erfarenheter Chassi F10/F11 535d xDrive?

Beställde innan jul min första BMW någonsin, en 535d xDrive M-sport. Tyckte jag läste på noggrant…men upptäckte häromdagen (på detta forum) till min förvåning att sportchassit inte följer med utan att xDrive levereras med SE chassi. Det var hundra år sen jag körde en BMW o vet alltså inte hur denna modell känns vare sig med eller utan sportchassit. Kryssade inte i Adaptive Drive och är nu lite orolig att jag kommer ångra det. Någon som har erfarenhet här? Bör jag kasta mig på telefonen o komplettera med Adaptive Drive…eller är SE-chassit "good enough"??

He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Jag valde själv bort M-sport chassiet för att jag inte ville att det skulle vara stötigt. På den nya 535d som lev. snart valde jag EDC/DDC eller vad det nu heter för att ha möjligheten att förändra också på inrådan av servicechefen då det skulle minska risken för eventuella vibrationer..... På en såpass dyr bil hade jag valt till det.....

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte du behöver vara orolig. Många köpare väljer sportchassi utan att överhuvudtaget behöva det. För normal körning kan ofta standardchassit vara mer lämpligt, speciellt på en 5-serie.

Ett tips är såklart att du får ge dig iväg till återförsäljaren och provköra två bilar, en med och en utan.

Narvselius
Alfa o BMW
Det jag skulle rekommendera dig är "mellanalternativet" dvs Dynamic Damper Control för 9.000 riksdaler. Gör underverk för långsträckekomforten och är klart prisvärt mtp vad Adaptive Drive kostar.

----
BMW CS #6212
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
För normal körning behöver du inget sportchassi. Du kan ju alltid sänka bilen sen om du vill och då få fjädrar som exakt svarar mot dina behov.
Det är vad jag förstår betydligt dyrare med edc.
Tack för svaren! Jag ska fundera någon dag - med lite tur är det försent att ändra så slipper jag gruva mig mer.
Du behöver aldrig vara orolig för att sportchassi blir för stötigt på en F10/11. Jag har haft flera olika bilar av dessa modeller och nästan alltid kört med 20" hjul och alltid M-sport chassi och du måste vara otroligt känslig om du skulle känna att bilen blir stötig. Helt annorlunda är det med M-sport på en 1-serie eller en Audi, där måste man verkligen tänka till och ofta avråder de flesta då. Men på en F10/11 får du ändå bra komfort. Dynamic damper control är ett jättebra tillval om du har möjlighet att ändra specen.

/Anders
Verdi
Du behöver heller aldrig vara orolig för att en BMW med std-chassi blir för mjuk för körning på allmän väg. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.