AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.649

Skrikande färdbroms

Hej jag har just bytt bromsskivor och belägg och efter det har jag fått jätte skrik vid inbromsning. Vad kan det som är galet. Jag har haft isär ochh kollat finner inga fel.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gissar på att det är främst vid låga hastigheter som det skriker? Det är inget som påverkar funktionaliteten, men är såklart otroligt irriterande.

Det är inte helt ovanligt att fenomenet försvinner efter ett par 100 mil när skivor/belägg slitit in sig.

För att minimera risken för skrik (det är egentligen beläggen som vibrerar med mycket hög frekvens) brukar de flesta bromsbelägg ha så kallade antiskrikplattor. Det är gummimattor vid de ytor där beläggen ligger emot.

Alla belägg jag har köpt (från BMW original till lite billigare Mintex) har haft sådana plattor på sig. Se exempel nedan på Mintex belägg
Länk
Länk

För att ytterliggare minimera risken för skrik så brukar jag alltid rengöra spåren i bromsokhållarna och bromsoken där beläggen glider vid byte av bromsbelägg och applicera ett mycket litet och tunt lager med Loctite 8009 (metallfri antikärvpasta men fungerar fint med kopparpasta också) i just dessa spåren. Se exempel nedan
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vissa belägg har inte antiskrikplattor - vad var det för belägg du använde?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag köpte både skivor och belägg på schidmann.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, men vilket utförande valde du - de säljer väl allt från "budget" till BMW-original och kvalitet därimellan...?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Var nog dumsnål tog de billigaste.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@mrholeinone : Vilka artikelnummer köpte du? Vad jag kan se så finns det bara ett alternativ bland ordinarie utbud
Fram : 34 11 6 761 278
Bak : 34 21 6 761 281

Var det dessa artikelnummer du köpte?

Var det antiskrikplattor på de belägg du köpte och monterade? Dvs fanns det en liten tunn gummiplatta på baksidan som på bilden nedan.
Länk
Vilket artnr det var minns jag inte. Jo beläggena ser ut som på bilden.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är inte alltid bilderna överensstämmer med artiklarna. Dessutom så är det bara på beläggen bak man ser baksidan på beläggen.

Du minns inte hur beläggen såg ut baksidan heller?

Har du slängt alla kvitton och allt från hela affären? Även raderat alla email från Schmiedmann som man får som bekräftelse när man lägger en order? Eller städar upp spåren efter sig? :-) Jag menar, om du av någon anledning behöver reklamera en vara kan det vara bra att ha kvittot kvar iallafall ett par veckor framöver :-)
Jo jag vet att beläggena hadde gummitape på baksidan så de ser ut som på bilden.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, det är bra. Då är det inte pga den detaljen iallafall.

Skulle kunna vara att det är rost/smuts i spåren där bromsbeläggen glider och som gör att de inte glider lika lätt - men borde ge mer problem i form av snedslitna belägg än skrik.

Det kan dock försvinna efter ett par 100 mil. Brukar själv alltid utföra en inkörningssekvens när jag bytt bromsskivor/belägg (i korta drag betyder det att man sakta bygger upp värme i bromsarna).

Men förutom de ovanstående detaljer jag nämnt innan kan jag inte komma på mer. I en annan tråd nämndes att allt alltför mycket av svaga/mjuka inbromsningar skulle öka risken för bromsskrik - men då borde varenda Toyota Corolla / Ford Ka / Citroen Pluriel / Volvo V70 där ute på vägarna skrika sig hesa om bromsarna.

Men vill du prova på att köra in bromsarna så läs mitt andra inlägg i denna tråden hur man kan göra detta
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.