AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.235

Oljeförbrukning M54

An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Min 330 tar 1 liter olja på ca 900 mil. Tycker ni det är lönt att ge sig på den så kallade WD 40 metoden. Vevhus venten har jag bytt i förebyggnade syfte. Det finns inget oljeklegg varken i vevhusventen eller i oljepåfyllningslocket.

Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog inte gjort något mer än byta olja "halvvägs" in i serviceintervallet och ev. gå upp lite i viskositet.
Vad använder du för olja?

För att vara en M54-motor är förbrukningen inte så hög.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Jag kör på Castrol, 0 30 tror jag det var. Den är iaf BMW LL-04 klassad.

Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova en annan olja, t ex 0W40 alt. 5W40.

Mvh
Johan B

mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Oj, det va väldigt låg oljeförbrukning för att vara en m54. Enligt BMW-verkstad så är 1liter per 100 mil inom toleransen..
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Jag vet att det inte är någon alarmerande hög oljeförbrukning. Dock har den så sakta ökat under åren jag haft bilen. Så jag funderar på om man kan göra något för att den inte ska öka mer eller kanske rent av minska igen.
Har oxå hört att 1liter /100 mil är inom toleranserna, vilket jag tycker låter helt sjukt. Inte minst med tanke på vad oljan kostar, över 200kr/liter på mekonomen...

Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det är sjuka priser på oljan i Sverige.

Själv köpte jag 20liter Aral SuperTronic 0W40 (Med de senaste klassningarna, bland annat BMW LL-04) för under tusenlappen inklusive frakt fram till dörren (tog två arbetsdagar), från tyskland ( www.Levoil.de )

Aral är gigantiska i Tyskland med bland annat egna bensinstationer, och ingår tillsammans med Castrol i BP-koncernen. Många av Castrols oljor är identiska (görs på samma raffinaderi och samma "linjer") men tappas bara i olika dunkar och under olika namn.

0W30 är en ganska tunn olja, så testa lite tjockare olja.

Mvh
Johan B

Nu vet jag inte hur länge du haft bilen men jag minns att min 320 med M54 drog rejält mycket mer olja vid kalla temperaturer (minusgrader). Den drog alltid mer på vintern än sommaren. Brukade också få fylla på med 3-4 liter mellan service.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, generellt drar alla bilar mer olja på vintern/när det är kallt.

Bland annat "chokar" insprutningssystemet då mycket mer och oftare än vid varm väderlek, vilket leder till att bensinen tvättar bort oljefilmen på cylinderväggarna som sedan förbränns/följer med avgaserna ut.

Mvh
Johan B

An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej
Jag har hagt bilen i snart 7 år. Har inte tänkt på att den drar mer olja på vintern, men så kan det vara. Om man ska ha i lite tjockare olja gäller det ju att övertyga verkstaden som servar bilen om detta oxå. Dom häller väl i 0w30 enligt bmw:s rekomendationer...

Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, de har oftast bara en olja.

Men du kan ta med dig egen olja (så kapar du minst 500kr i oljekostnad) vid servicen.

Jag beställde denna oljan (plus fem liter Castrol 10W60) men fick fem fyralitersdunkar istället för en tjugoliters dito till priset av en tjugolitersdunk - troligen var det lättare för dem att packa sex dunkar i en större kartong än att skicka en tjugoliters plus en femliters dunk.

Länk

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.