AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.671

116i -05 rasslar vid start

pr
6
prisonsex
116i -05
Tja.

Har en 116i -05 som jag haft i snart 2 år, den går normalt som en dröm men har nu uppstått ett litet problem.
Det rasslar något så djävulskt ur motorn vid start. Tidigare har det gett sig efter 3-4 sekunder, men idag så bara fortsatte det.
Nu vågar jag inte köra med bilen då varningslampan för låg oljenivå lyser. Men det är absolut ingen brist på olja.

Någon som kan tänkas ha en aning om vad det kan vara?
pr
6
prisonsex
116i -05
Ingen som har en aning?
Oljelampan lyser konstant nu. Finns det oljesticka på den här modellen eller är det enbart digital? Jag hittar verkligen ingen i motorrummet.

I värsta fall blir det bärgaren till verkstad imorgon...
pr
6
prisonsex
116i -05
Var ute och testade lite nu.
När man kollar oljenivån med bara tändningen igång så säger den att oljenivån är OK. Precis i mitten emellan min och max. Men så fort jag startar motorn så säger den att det är för dåligt med olja.

Kan det vara trycket som spökar?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Undvik att starta motorn, du nämnde något om trycket spökar och eftersom du även nämner att det rasslar om motorn kan det vara korrekt. Det rasslande ljud du hör är kanske bilens kamkedja, som skall hållas spänd hydrauliskt vilket inte fungerar på grund av oljetrycket?

Om kedjan går av får det dyra konsekvenser, så ett verkstadsbesök är en bra idé om du inte själv känner någon som är duktig på bilar!

//Bjersér
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Ring en bärgare och få bilen till bmw, jag skulle inte våga köra om det rasslar från motorn.
pr
6
prisonsex
116i -05
Nu har bilen varit på verkstad och fått ett utlåtande. De säger att hela motorn är kaputt och behöver bytas.

Blir en billig historia...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Hur långt körde du då när det började rassla? Är väl säkert kamremspännaren som varit dålig.
pr
6
prisonsex
116i -05
Inte en meter! Den har alltid rasslat ett par sekunder vid start, men när jag var hos BMW så sa de att det inte var någon fara så länge det slutar efter 2-3 sekunder. Från att den började rassla konstant så har bilen inte rullat en meter. Jag har startat den ett par gånger och hällt i mer olja men det är allt. Allt som allt så har motorn vart igång i kanske 2-3 minuter. Men jag antar att det är tillräckligt ifall spännaren har varit dålig. En lös kedja ställer väl till med mycket problem...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.