|
|
|
|---|---|
|
Hej, Bilen har varnat för nivåregleringen under en längre tid. Standard-slangen är bytt sedan ett tag tillbaka (den varnade även då för "timeout" från kompressorn). Idag är bilen helt nere i botten, vågar och ska väl inte heller köra den när den är så låg. Kan inte ens få in en domkraft under bilen. Har just beställt en ny kompressor men kom precis att tänka på att det kan ju lika gärna vara luftbälgarna som är slut... Men min fråga är: 1. Hur gör jag för att kontrollera om det är kompressorn eller bälgarna som är trasiga. Och hur vanligt är det att båda sidor ger upp samtidigt? 2. Kan man enkelt komma åt lufttillförseln och se om luft kommer fram till luftbälgarna? Har försökt hissa en sida i taget med DIS och kompressorn jobbar men inget händer. Nollställt modulen och försökt flertalet gånger utan att något händer. /Hammar | |
|
Gäller en 530D E61 (-05) glömde jag tillägga. /Hammar |
|
|
Vanligaste brukar ju vara kompressorn på dessa bilar. Vet inte om de nya man köper är uppgraderad något,för att hålla bättre. |
|
|
Vad jag har läst är de ändrade i fästena för att minska mekanisk slitage. - Troligtvis borde även slangen vara av annan sort. Jag får helt enkelt se om det hjälper att byta ut kompressorn. Annars är det ju bälgarna, men skulle gärna vilka veta om de går att testa på något sätt innan jag byter kompressorn, i så fall kan jag lika gärna köpa bälgarna och byta dem samtidigt. :) /Hammar |
|
| Joo helt riktigt. | |
|
Efter att bilen fått stå i varmt garage så lyckades kompressorn pumpa upp luftbälgarna på båda sidor, kunde även se hur bilen höjdes. Så de verkar vara hela. Körde ett par kilometer och det höll hela vägen. Men nu när bilen är kall och har stått ute i kylan så klarar den inte att höja bilen. - Är det normalt att bilen sjunker något medan bilen är i rullning och står parkerad, och ska då kompressorn gå igång och kompensera för tryckbortfallet när bilen ärmigång? (Eller hur det fungerar) /Hammar |
|
|
Efter bytet tar det bara 3-6 sekunder för kompressorn att jobba. Snacka om att den gamla var lite trött. Kompressorn var alltså problemet, nu är allt löst. /Hammar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Missat denna tråd ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.