AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.619

Provkörde en 325ix idag, har några frågor (E90 2010)

tn
29
tnbd
F11 520d xDrive
Audi A5 Quattro
Det var första gången jag kör en BMW-sexa, så jag vill kolla om saker och ting är som de skall innan jag bestämmer mig för om det blir affär eller inte.

- När motorn går ned i varv så hörs det ett "vinande" (i brist på bättre beskrivning) ifrån motorn. Är detta normalt?

- Motorn lät rätt "knattrig" på tomgång, det var nästa lite dieseltoner över den. Är detta normalt?

- Stereo/högtalare. Jag var inte alls imponerad av högtalarna i bilen (min nuvarande har hifipaketet, och det är en enorm skillnad). Finns det vettigt (och prisvärt) eftermarknadsljud/högtalare man kan byta ut högtalarna mot? Dvs, återanvända galler osv?

- Förutom ren ekonomi, finns det någon anledning att välja en ~320d istället för en 325i?

För övrigt... Jäklar vilket skönt ljud det var när motorn kom upp mot 4-5000 varv :)

mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Som svar på frågan ang. ljudet så går det att uppdatera till BMW alpine HiFi vilket är anpassat och i princip bolt-on för e90 mfl. Pris ca 4000kr +montering...
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Länk
tn
29
tnbd
F11 520d xDrive
Audi A5 Quattro
millerone: TACK! Precis vad jag var ute efter :)

Då återstår frågorna om motorn, vad som är normalt och inte.
Det "vinande" ljudet uppstår alltså t ex om jag accelererat och släpper gasen... alternativt tomgasar och släpper upp gasen till tomgång igen.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Vet inte vilken årsmodell du kollat men är den 08a eller nyare så har den direkt insprutning och då är det vinande (tråkig) ljudet du hör efter du rusat motorn från högtryckspumpen och det tickande ljudet du hör är från insprutventilerna.

Mvh
CR
428
CRF_Niklas
Prova en 06-07a med den lite äldre motorn n52? den med gråa ventilkåpan där snackar vi gött motorljud :) runt 3000 rpm sjunger den riktigt fint. du du provat tror jag heter n53, alt n54 men n54 är väl turbomotorn eller?
CR
428
CRF_Niklas
såg nu i rubriken att det var en 10a du provat. Då anser iaf jag att ljudet är "normalt" snål fin motor.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det är en N53 du provkörde och den låter lite trist på lägre varv tyvärr, vilket bör vägas upp av att många ägare vittnar om för biltypen låg förbrukning. :)

//Bjersér
tn
29
tnbd
F11 520d xDrive
Audi A5 Quattro
Tack så mycket för era svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.