AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.353

BMW 320,, startar periodiskt ej

St
8
Stork3n
320d 01
Har ett sjukt fel, ibland startar bilen, och ibland inte.
Temperaturen ute kan ha en faktor, vet ej,

Saker jag bytt
Nytt batteri
Ny startmotor
Nya glödstift
Nytt glödrelä

Efter detta
Startade den mkt bättre
När det blev kallt, men har hittat ett annat fel,
Ibland när jg går ut å ska starta så tänder den som den ska i några sekunder
Sen dör den ut å inget händer, som att den inte får diesel men den går runt på start motorn
Men inga tendenser till liv, när sett händer så går den att dra i gång
Lär bocksera typ 50
Meter så
E den igång, det blir bara så när jag typ har en kvartstank
Kvar.. Eller mindre, pumpen i tanken går, glödstifterna har jag mött å
Dom drar ström, det diesel som fattas, den luktar
Inte heller nå diesel i avgasa röret, funderingar på om dieseln frusit,
Eller liknande, nån som haft samma problem, tror inte det e diesel pumpen, för när den väl går, går den riktigt bra, inga hackningar eller att den dör, kan ifs lukta diesel på
Tomgången, fast det e vid minus 15-20 grader, så kom gärna med idéer och tips :D
By
36
Byline
320d -99
325i coupe -93
330d -06
136hk eller 150hks motorn?

Där förnuftet slutar, börjar underverken.
St
8
Stork3n
320d 01
136 hk

By
36
Byline
320d -99
325i coupe -93
330d -06
okej, det äldre VP44 systemet med andra ord, har själv en bil med samma system (eller rättare sagt 2) båda -99:or där en av dom (den jag köpte först) har strulat och kostat pengar och tid så man kan bli gråhårig, lite en "never ending story" med två nerkörda kolvar =renoverad motor av mig själv, sen efter några månade gick veven av i den, hämtade en reservdelsbil nere i tysland där jag bytte motor, blev påprackad fuldiesel som jag slog i som resulterade i att den stannade för 1.5 år sen, köpte en nyrenoverad dieselpump, satte i den, den stannade igen, skickade tillbaka den på "garantin" där dom konsterade att det var EGR (om det nu är så den heter som var täppt, fick ändå den "rensad" som goodwill, fick tillnaka pumpen och satte i den i bilen, och det jag vill komma fram till, att just nu tycks jag stå med samma problem som dig med bilen, var det jag ville komma fram till och nu när jag ska starta den, är den kall så måste man hålla fullgas och då hoppar den istar, sen går den hur fint som helst, tills man stänger av den, då är den jävligt svårstartad och booooolmar vit rök, och svårt att få igång den, lättare när den är kall, fick ngt tipps om att jag kanske skruat i dieselpumpen fel, men efter att gjort detta ingrepp hur många gånger som helst så kan jag nog avfärda detta fel, och skruvade senast med det häromdagen och började misstänka glödsystemet, köpte mig en uppsättning nya glödstift häromdagen, och eftersom jag har nästan en hel ytterliggare en 320d -99 liggandes i delar så ska jag börja helt sonika byta grejer, allt ifrån databoxar, LMM, evetuellt spridare, glödsystemet, dieselpumpen i tanken, motortempgivaren o s v. . btw, du vet inte vilken färg det är på glödnigsrelät? och var det är placerat? läste en tidigare tråd du skapat där du skriver att du bytte detta.

St
8
Stork3n
320d 01
I lördags fick jag detta felet då var det 21 minus ute, hade under en kvarts tank diesel, bogserade över 1 km utan att den startade, sen tanka jag i full tank å börja bogsera efter 30
Meter hoppa den igång, sjukt konstigt, skulle kunna vara egr kanske, men gas eller ingen gas spelar ingen roll :) när den startar å
Går e det världens bästa bil, går klockrent verkligen :) bara den startar :) har haft det felet 3 gånger i vinter så
Man får se om hittar på
Felet :)
By
36
Byline
320d -99
325i coupe -93
330d -06
okej, i ditt fall så låter det väl lite som strul med glödningen, har svårt att tänka mig att det kan ha och göra med hur mkt sås det är i tanken, iofs att det är någon vajsing med evakueringen mellan dom två tankhalvorna, men pumpen sitter ju i höger tankhalva (denna man tankar i) så det kan man väl avfärda, du avänder bilen kontinuerligt? annars kan ju en möjlig orsak vara att om det är lite sås i bilen, och den står en längre tid så blir det kondens i tanken, som i sin tur följer med fram till motorn och gör att den blir svårtstartad, eller att du har ngt annat relaterat fel i bilen, är det diselpumpen som spökar så brukar man se det genom att det kommer luft i returledningen till filterhållaren när man vrider på starten, tänkte väl kolla vidare på det i eftermiddag, och seriöst kolla över grejerna, men hade du en susning om var och vilket av reläna som är till glödningen? kan man ju börja i ngn ende att kriga vidare med bilen.

St
8
Stork3n
320d 01
Sist det blev så här mätte jag att det gick ström till glödstifterna, på förarsidan längst uppe mot torpeden har du en låda, där i sitter det tre relän, kolla det längst fram, eller knäpp kort så ska jag berätta :) får kolla om det kommer luft,
By
36
Byline
320d -99
325i coupe -93
330d -06
okej, det ska helt sonika vara 12v från sjävla anslutningskontakterna på glödstiften till jord om jag inte är helt ute och cyklar? man kan ju isf börja med att mäta det, btw så kanske du har svar på att även om den inte glöder, eller inte glöder på alla burkar så slocknar lampan till glödavisningen i bilen? får mig själv att låta lite som en nybörjare på området även fast jag skruvat en heldel i mina dagar, men det är väl mer bara för att få det bekräftat då man emellanåt är lite förvirrad :P
när man kommer till glödningrelät som kollade jag precis på schmiedmann och hittade det där med namnet: Siemens 72RB510 svart var det så det ska väl inte vara några problem att lokalisera :) jaa, kolla det, även om som du själv skriver i början av tråden att det är ingeting du misstänker, i övrigt för ngn annan som evetuellt läser denna tråden med samma problem så vill jag tillägga att så länge man åker med bra diesel, och ett redigt dieselfilter så är, jag citerar: sjävla diselpumpen rena dynamiten" med andra ord att den håller, och finns flertalet trådar här, samt ett mektips som beskriver att det som brukar ge upp i VP44 pumpar är själva elektroniken i dom, eller att som jag skrev tidigare det följer med ngn skit in i pumpen som täpper, eller förstör den då dessa är rätt så komplexa i sin uppbyggnad, därför dom inte är speciellt billiga heler, när man kommer till ditt problem så har jag läst mycket om det folk skriver bl.a om att får man något strul med pumpen av olika anledningar så kan dom bli svårtstartade, men detta är väl inget som kommer och går misstänker jag som i ditt fall.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.