|
|
|
|---|---|
|
Hej Hade min E91 diesel inne på service på en verkstad inne i Stockholm nu i veckan bl a för oljebyte. Kollade oljestickan precis innan och den var kolsvart och låg precis mellan låg och full-nivån. Nu kollar jag oljestickan igen efter servicen och oljan är precis lika svart som innan och nivån är också samma! Har jag blivit blåst? Jag har betalt för 5,5 liter olja - borde det inte vara i närheten av toppnivån på stickan? och borde färgen inte vara lite klarare? | |
|
Oljan blir svart efter bara några km, speciellt i en diesel som sotar mycket. Nivån borde ju vara till max tycker jag. |
|
|
Du kan inte se på oljefiltret om det är bytt, eller om något verktyg varit där nyligen. En kompis farsa i Gbg lämnade in sin bil för service hos en auktorisred BMW-verkstad, och de hade "glömt" att byta oljan på servicen. BMW CS #5206 |
|
|
Är nivån på densamma, så har du troligen blivit blåst. Hade åkt dit igen och klagat. Ska de göra oljebyte ska nivån vara på max alla fall oavsett och den bör inte vara svart som natten direkt. |
|
|
Oljan ska inte bli helt kolsvart direkt, utan mer mörk även fast det är en diesel. I försej är det så långa intervaller så de ju vara kvar en hel del skit. Dra upp oljestickan och dra av lite olja på fingrarna. Känns den lite grynig/korning så är du garanterat blåst. Att oljan inte är på max kan även bero på att dom inte kollat nivån efter start. |
|
|
Hej igen och tack för svar. Har nu kollat oljan mellan fingrarna och och den kändes jättefin, ingen strävhet öht. Den luktade inget heller, gammal olja luktar ju ganska illa.. Sen fanns det mycket riktigt märken efter en smutsig hylsa på oljefilterlocket, samt oljespill runt om... Får nog gå på teorin att den snabbt blir mörk.. Samt att de inte startat motorn och toppat upp. Är det nåt jag bör göra? Tack igen :) |
|
|
I moderna dieslar svartnar oljan väldigt snabbt efter ett oljebyte. Hur långt hade bilen rullat efter bytet, när du kikade på stickan? Ja, du bör toppa upp oljan så den är strax under/på översta markeringen - desto större volym olja i motorn (inom min- max-nivå), detsto mindre belastning är det på oljan då "oljeslitaget" och föroreningar fördelas över en större oljevolym. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Är det säkert att det är motoroljan du kollat? I min E91 finns bara oljesticka för automatlådan (som sitter där den vanliga oljestickan borde suttit). Motoroljan kollas endast elektroniskt. | |
| Min erfarenhet är att i en diesel färgas oljan kolsvart av de rester som är kvar av den urtappade oljan om man bara startar motorn och stänger av den. När man fyllt nya oljan och drar ur stickan, brukar den vara zebrarandig med gyllenbrun ny olja randad med kolsvart olja. | |
|
@Snåljåpen Hmm, Intressant - skulle förklara varför nivå/färg är lika... kollar mer imorrn ...snopet isf. @Johan B Ca 2 mil |
|
|
Så, då har jag kollat manualen som säger att i dieslar (som detta är) så kollar man med sticka, och i bensinare görs det elektroniskt. På bilderna i manualen finns bara en sticka - och det är den jag kollat också. Hittar inget om automatlådeoljan. Läser också att mellan min och max-nivån på stickan "ryms" en liter vilket är ganska lite. Verkar inte som de fuskat med de andra grejerna de skulle göra, samt att spåren kring oljefiltret talar för att oljan/filtret visst är bytt. Kan nog säga att det är case closed. |
|
|
På min 320-08 har jag ingen oljesticka, men det är en bensinare. BMW CS #5206 |
|
|
Lite om nivån bara innnan tråden avslutas helt. Jag tog jobb på en bilverkstad för några år sen, slutade efter 2 månader självmant, serva bilar på löpande band helt utan känsla var inget för mig, mina seriösa servicar tog för lång tid, jag tjänade inga pengar då man får betalt efter hur många bilar man lyckas klämma på en dag. På serviceprotokollet står hur mycket olja motorn rymmer, alla mekar utom jag fyllde i den mängden, och slog på locket, sen var det klart. Ibland blev det riktigt fel, då det som står på protokollet inte är att lita på till 100%. Men vill man tjäna bra med pengar finns inte tid att provköra och efterkolla nivån. |
|
|
Helt otroligt! och sånt sitter folk och betalar en massa pengar för bara för att få den där stämpeln så att bilen inte sjunker i värde vid en ev försäljning. Kan tänka mig att en del av dom där mekanikerna sket i en hel del punkter för att i stället vid dagens slut hunnit med en extra bil tack vare det. |
|
|
Av en kille som jobbade på en auktoriserad MB-verkstad för många år sedan sa följande till mig: Vid oljebyte brukade mekarna inte toppa upp oljan helt, utan slog i kanske en halvliter för lite olja i varje bil ungefär så oljenivån var i mitten på stickan - på så vis kunde de "få över" några liter olja varje dag - olja som de själva använde "gratis" till service av egna bilar etc.... Ingen eller få kunder reagerade över att nivån inte var vid max-markeringen, men med många kunder varje dag blev det rätt stora mängder olja man "sparade" på verkstaden - olja som kunderna betalade men inte fick. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| @drapåtrissor: Min 2008 E91 diesel har ingen sticka för motoroljan, bara för automatlådan. Men det skiljer sig mellan årsmodellerna. | |
| Snåljåpen: Oljestickan är inte för automatlådan. Din motor har både oljesticka och digital avläsning av oljenivån. | |
| Nu blir jag konfunderad. Tittar man i RealOEM ser man att motorn har BÅDE elektronisk och manuell oljesticka. Vet inte varifrån jag fick att växellådan hade sticka. | |
Karl-Hilding |
Rätt kul detta vetande resp ovetande. Men nog tycker jag att en sticka för motoroljan hade varit på plats. Känns mera tryggt så att säga. |
| @Chris: Tack! Ja, jag upptäcke det på RealOEM. Stickan och datorn verkar inte dock inte stämma överrens så bra. Stickan visar på 30% mellan min-max medans datorn säger 75%. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.