|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk! Min mor har problem i sin 523iT ( -97 ), blinkers, helljus samt dimljus funkar, men inget lyser i instrumentpanelen. Tex blinkers, blinkar som det ska på utsidan, men inga lampor lyser och inga läten från blinkers i instrumentpanelen. Bakgrundsbelysningen funkar, hastighet, varv samt tank och temp funkar också. Är det något relä som har slutat fungera ? och vart isf sitter det? Vänligen Mattias | |
|
Har gått igenom säkringar och ingen vad jag kunde se var trasig. Frågan är om bilen går igenom besiktningen ? |
|
|
Jag skulle kolla statusen på batteriet, dvs om det är på upphällningen får man mycket "roliga". symptom. Testa att ladda först o sedan koppla av det en minut. Mvh Jonas B |
|
|
Kan även vara idé att koppla bort batteriet och ansluta igen, kan fixa många konstiga fel. BMW CS #5206 |
|
|
Tack, ska testa det! Batteriet är nyladdat ( på plats ) men felen fanns innan. |
|
|
Bilen har stått strömlös ett par dagar nu, och batteriet laddades under tiden. Men felen kvarstår, finns det något mer man kan testa? Säkringarna såg hela ut, och säkringsbladet står på tyska. Alla tips är bra tips! |
|
|
Gick igenom besiktningen idag, så det är tydligen inte ett problem då funktionerna fungerar utvändigt som de ska. Men om någon har en idé vad man kan göra så hojta till bara. Vänligen Mattias |
|
| Har samma fel på min e39, hittade du nån lösning? Eller nån som har fler idéer? | |
|
Hej Ingen lösning tyvärr. Bilen gick igenom besiktning iaf, blev såld efter det. Tror man få byta något inne i instrumentpanelen, verkar inte finnas nått relä. Vänligen Mattias |
|
| Har det kommit in fukt, är det blött under mattorna speciellt på passagerarsidan fram/bak | |
| nej allt är torrt | |
|
Eftersom det är en relaterat så hade jag lyft på locket till boxen där databoxen ligger det finns också lite reläer där. Kanske även lyfta på vänster filterhus och kika att dräneringen inte är tilltäppt med löv och skit och inte bromservot och dess elkontakt ligger i vatten. Lätt att kolla. |
|
| El relaterat ska det stå. | |
|
Det här har avhandlats flera gånger, borde gå att få napp med lite sökning, har ni testat? Förmodligen ger både Google och AP napp om man skriver in lite kluriga sökord. När vissa indikeringar försvinner: Helljuslampan, blinkersindikering inkl. klickljudet, plinget när man drar i handbromsen eller öppnar dörren med bilen rullande, mm, beror felet på avbrott i datakommunikationen på k-bussen mellan instrumentkluster och ljusmodul. Börja med att göra bilen strömlös en kvart (batterireset) om detta inte redan är testat. Många småfel och hängningar i processorstyrda styrmoduler osv kan försvinna med denna enkla metod. Nästa steg är att kolla upp kabelstam med skarvstycken och kontakter mellan instrument och ljusmodul (sitter på höger a-stolpe bredvid handskfacket). Har man varit inne i mittkonsoll och stereo, MID-panel osv och skruvat så bör man kolla så att allt kablage har kommit på plats igen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.