|
|
|
|---|---|
|
Hej. I går kväll öppnade en kompis höger bakdörr på min BMW e39 540. Sen gick den ej att stänga, både handtaget på utsidan och insidan var liksom " slappt" gick ej heller att lirka. Vanligt när lås/mekanism fryser verkar det vara, trots att jag har haft i låsolja m.m. Så helt enkelt, mitt tips om dörrlås krånglar på vintern, tina upp bilen. Körde in min i varmgarage i ca 20 min med full värme på i bilen. Då fungerade allt igen! Enkelt! | |
|
Vid återkommande problem så har jag ett till tips. Har en seat cordoba som liksom övriga vag-bilar av årsmodeller runt 00 lider av samma problem, nämligen att låskistan fryser så man inte kommer in i bilen, eller när man väl gjort det så går dörrjäveln inte att stänga.... Fyllde upp hela låskistan med silikonfett som tränger undan all fukt som kan tänkas frysa. Efter det, inga problem längre. |
|
|
Otroligt vanligt fel Tommy! Har haft problemet på både E34 och E39 (E39 mest på bakdörrarna). Smörjer man och fettar låsmekanismen på sommarhalvåret så brukar man bli beskonad på vintern från detta otroligt irriterande problem. Kan tilägga att sambons svenska Saab 9-5 som tydligen inte klarar svenskt klimat (mycket underligt) fungerade mycket bra i går i kylan fram till att vi skulle låsa bilen och upptäcker att det bara är ett av alla låsen som låser. de andra är totalt fastfrusna. En stund i varmgaraget sen var det löst. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
deejaywasp: Jo, det är väldigt irriterande, speciellt som det alltid händer vid fel tillfälle. Var inne i stan och hade kompisar i bilen, skulle ut och äta på restaurang. Ok, tack för tips, ska smörja ännu mer! Saaben borde klara detta bättre tycker man. Generallösningen verkar vara värme. Jag hjälpte en kille igår på macken som inte fick upp tanklocket, hade frusit så jag tipsade om varmvatten i en påse och hålla emot tanklocket, och då gick det! |
|
|
Mitt dörrlås till E32:an vänster bak fryser emellanåt(stått över en svinkall natt eller så). Jag har alltid en hårtork i "beredskap"(förutsätter givetvis el i närheten ;)). Efter någon knapp minuts värmning av låskista så fungerar det igen. Har inte smort med annat än krypolja, men det verkar inte fungera sådär "jättebra" :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.