|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har tidigare haft ett dåligt batteri på min BMW 330 -01 och var hem till mina föräldrar och bytte till ett nytt Global 74 Ampere tidigare ikväll. Det har tidigare varit väldigt kallt (ca -25 grader) och bilen har varit utan ström när jag ska starta den på morgonen. När jag bytte batteriet hade jag bilen i ett varmgarage så att den fick tina upp lite. När jag sedan skulle köra hem, (en färd som tog ca 30 min) började helt plötsligt laddningslampan/batterilampan lysa och styrservon lade av när jag nästan var hemma. Jag såg även att temp-mätarn stigit upp till det "röda fältet". Jag provade att stänga av bilen och sedan starta den igen för att se om jag över huvudtaget hade någon ström kvar och bilen startade utan problem. Vad kan ha hänt? kan det vara så att det blev något fel när jag bytte batteriet? kan det vara generatorn som gett upp? eller kan det på något sätt vara så att det blev någon form av en "ispropp" eller annan form av isbildning på nån elkomponent, eftersom jag hade den i garaget och sedan tog ut den i kylan? | |
|
gick ut igen och dök ner under huven med en ficklampa, det krävdes ingen större ansträngning för att konstatera att remmen som styr generatorn, vattenpumpen och styrservon hoppat av. Jag försökte försiktigt dra lite i remmen och då sprutade det kylarvatten... någon som vet vad det kan bero på? |
|
|
Låter spontant som att remmen som driver generatorn och servopumpen har lossnat eller gått av. Samma rem driver även vattenpumpen... Så kika ner under huven hur det ser ut - det skall vara två spårremmar - en längre som driver ovanstående och en kortare som driver ac-kompressorn. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vattenpumpen har havererat! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
okej, jag ska ta en bättre titt nu när det är ljust ute så att man kanske ser lite bättre. Men det låter ju alldeles rimligt det du säger. Tack så mycket för snabbt svar Mvh Lallzn |
|
|
okej, jag ska ta en bättre titt nu när det är ljust ute så att man kanske ser lite bättre. Men det låter ju alldeles rimligt det du säger. Tack så mycket för snabbt svar Mvh Lallzn |
|
|
Förhoppningsvis har inte topplockspackningen gått. Kolla om oljan är svart och fin. Om oljan är grå så finns det vatten i oljan och då har toppackningen gått. E |
|
|
Förhoppningsvis har inte topplockspackningen gått. Kolla om oljan är svart och fin. Om oljan är grå så finns det vatten i oljan och då har toppackningen gått. E |
|
|
det jag kan konstatera är att generatorremmen har hoppat av och AC-remmen sitter fortfarande där den ska. Men jag har tänkt byta båda två när jag ändå håller på. Vad mer ska man byta när man ändå byter remmarna? sträckare och vattenpump? kollade på lite olika reservdelar men blir inte klok på alla olika sorters löphjul, vibrationsdämpare och hydrauliska remspännare... Är det någon som har genomfört detta arbete tidigare och känner att han har ganska bra koll på vad som måste bytas? Lallzn |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Läcker det vatten så är orsaken till att remmen hoppat är att vattenpumpen skurit eller havererat så börja i rätt ände. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
är tacksam för all hjälp! det var vattenpumpen som skurit. Plockade isär allt igår och ska åka iväg till mekonomen nu för att handla lite grejer. Är det någon som har nåt bra tips på hur man enklast luftar kylsystemet sen när man fyller på glykol? mvh Lallzn |
|
|
När du har allt loss, snurra på alla stödrullarna - om de går lite trögt/raspigt är det läge att fetta om dem alt. byta lagret. Ofta brukar det hjälpa med att fetta om lagrena. Pilla loss fettätningen på ena sidan och peta ut så mycket fett du kan med t ex ett tops. När lagret är "rent" återfettar du det med fräscht kullagerfett - fyll inte lagret helt, det måste vara en luftficka i det som expansionsutrymme när fettet blir varmt, annars trycker det ut tätningen. Luftning görs enklast med fronten så högt det går, full värme på kupévärmen, halv fläkthastighet och luftningsskruven öppen (tänk på att den kan lossna och flyga iväg av vattentrycket om du skruvar ut den för långt). Sedan fyller du vatten i exp.kärlet tills det slutar att sjunka undan. Därefter startar du motorn och låter pumpen suga i sig vatten - fyll på efterhand som det sjunker i exp.kärlet. När det slutat sjunka - gör några uppvarvningar med gasen. När det bara kommer rent vatten via luftningsskruven - stäng den. Därefter kan du köra en sväng tills temperaturen ökar lite och då brukar det "bubbla till" när kupévärmeslingan släpper luften. Efter provkörningen är det bra om du kan ha fronten i "högläge" för att släppa de sista luftfickorna i systemet - efterfyll till "maxnivå" i exp.kärlet. Håll ett öga på nivån den närmaste tiden, ibland behöver man efterfylla någon liter när luften försvinner i systemet. Jag brukar fylla med färdigblandad glykol (50-60% glykol och resten dest.vatten) istället för att först slå i konc. glykol och efterfylla med vatten. På så vis vet jag att det blir rätt blandning oavsett hur mycket som jag slår i. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
har bytt allt som behövde bytas och har även luftat kylsystemet. Hittills har det bara gått bra men jag håller koll på vätskenivån och kontrollerar den lite då och då. Är tacksam för all hjälp jag har fått! Lallzn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.