|
|
|
|---|---|
|
Vad händer efter indraget körkort (fortkörning), och du har varit utan det 1-3 månader, fått tillbaks det, sen då? Har letat men hittar ingen info. Vad händer om man råkar köra lite för fort efteråt när man fått tillbaks det? Såg nånstans att man var tvungen att ta det lugnt efter man fått tillbaks det, men hur länge då? Hur fort vågar man köra? Någon som vet vart man kan hitta vad som verkligen gäller? | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
beror på hur fort du kör.. finns mycket info här: Länk mvh Jörgen, många forkörningar, fast bara 2gånger av med kortet |
|
Tack, men min situation finns inte riktigt med där. Fortkörning 32km/h på 90-väg = indraget körkort, sen då? Vad händer om jag åker dit på 20-25km/h för fort igen nu efteråt? På 90/100/110 vägar såklart. 30-vägar håller jag såklart som alla andra hastigheten. |
|
|
Nu får vi förutsätta att du är så gammal så du inte har några prövotider på körkortet längre. Frågan får väl också antas gälla om du kör 20-25 km/h för fort när du fått tillbaka körkortet och inte om du kör för fort UTAN körkort, för då bli konsekvenserna rätt dryga. I så fall bedöms nya fortkörningar inte annorlunda än i någon annan situation om du kör förfort kort tid efter att du fått tillbaka körkortet. För övrigt så skall du ALLTID respektera hastighetsbegränsningar oavsett hur länge du haft körkort. :) Alexander |
|
|
Runt 40 så åldern är inget problem. Men kan jag fortsätta köra motorvägar 110 = 139km/h? 141 = indraget körkort precis som jag råkade ut för. Letat som en galning men hittar inget om det. |
|
| 242: Jag förstår inte ditt problem. Håll hastighetsbegränsningarna! | |
|
Chris: Bra synpunkt! Alexander |
|
| Äh, har ju inget med TS fråga att göra... Bättre om ngn notorisk fortkörare som åker fast ofta svarar på frågan... Finns ju så mkt kunskap här inne annars, så kom igen nu ni som verkligen vet och har erfarenheter från verkligheten...! | |
|
Det finns flera grunder för att dra in ett körkort. Polisen kommer ta det på plats om du går över de normala gränsvärdena exempelvis +32 på en 90-väg. Övervakande myndighet (tror det fortfarande är länsstyrelsen) kan dra in ditt körkort baserat på andra faktorer. Exempelvis om du kör för fort tre gånger under en tidsperiod på två till tre år (oavsett hur mycket för fort). Om du kör lite för fort kort efter att du har fått tillbaka ditt körkort så kommer övervakande myndighet att informeras och det KAN hända att du får en ny reprimand men det är inte alls säkert. Mitt råd är att du tar det väldigt lugnt efter att ha fått tillbaka körkortet. Gör som jag och ta ut bilen på bana för att gasa av dig istället. /DJ |
|
|
Tack för äntligen ett vettigt svar "BMW-DJ", det vore ju intressant att se vart de här reglerna finns. Måste man verkligen köra saktare 1-2-3år efter man fått körkortet indraget? Eller nollställs det när man fått tillbaks körkortet? Så man kan köra på som vidare i trafikens tempo? Jag kör inte fortare än andra, men föredrar vänsterfilen, och ibland (i mitt fall) kör det ut en nitisk polis direkt bakom som tar dig 1-2-3 kilometer över gränsen och vägrar släppa. Högerfilen på 90-väg har då gått i upp till 110, och vänster filen runt 119, +1-2-3 kilometer, inga vansinneshastigheter, bara precis över gränsen. Det är inte 200-300km/h vi pratar om här, utan normal stockholms-trafik runt kl 15-16-17 när alla ska hem på de vanliga vägarna. |
|
|
242: Vadå bara "1-2-3 kilometer över gränsen"? Du måste ha kört mycket fortare än 1-2-3 km/h över skyltad hastighet för att ha fått körkortet indraget. Du får lära dig följa hastighetsbegränsningarna. |
|
|
Det finns inget som "nollställs" när du får tillbaka det, en anmärkning är en anmärkning dvs händer det igen så kommer de se att det har varit indraget. Kör du för fort igen så kan de göra en bedömmning om det ska dras in eller ej. Sitter du och letar rabatter för att köra för fort, det låter som det. Koncentrera dig på att hålla hastighetsgränsen istället så kommer du klara dig. Eller är det värt att hela tiden försöka hålla 129 km/h på en 110 väg? |
|
|
Chris87: snälla, lägg ner, läs igenom tråden istället. delorian: Vad menar du är en anmärkning? och vad menas med en anmärkning? Hur länge gäller en anmärkning? Vad är det för anmärkning du menar i lagens mening? Och framförallt, källa, länkar? |
|
| anmärkning = du har fått körkortet indraget, och det står kvar i registret. | |
|
Grannen fick sitt kort indraget och har fått tillbaka kortet Nu får han inte övningsköra med sin grabb Och enligt honom har han prövningstid precis som nytaget körkort Kan även bli problem om man har högre körkortsklasser om man ex har dålig syn läste om en man som inte fick tillbaka lastbil/buss delen Så håll hårt i Era körkort ! Skall inte moralpredika om att aldrig köra för fort eller köra av vägen eller dyl kan vara min tur nästa gång ;-) Ha deT |
|
|
Moralpredikning e ju en del jäkligt bra på här! Förvånar mig inte om dom e de värsta fortkörare egentligen! |
|
|
Angående förlängning av behörighet av körkort för lastbil/buss: Länk Skickade själv in en sådan ansökan för ett tag sedan. Att man måste ha haft körkortet SAMMANHÄNGANDE minst fem år för att få vara handledare vid övningskörning, missar många som varit av med lappen. Här står vad som gäller när man blivit av med körkortet: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
242: Det enda sättet för dig att undvika att bli av med körkortet igen är att hålla dig till hastighetsbegränsningarna. Om du åker fast för fortkörning fler gånger, inom 2-5 år, kan Transportstyrelsen besluta om att permanent dra in ditt körkort om du anses vara olämplig för att inneha körkort. Observera att även ringa överträdelser kan kan leda till indraget körkort. Att du fått körkort indraget kommer aldrig försvinna ur Transportstyrelsens register, utan det kommer att finnas kvar där. |
|
|
242 >> din bot som ligger till grund för ditt återkallande ligger kvar i tre år och kommer att påverka dina kommande förseelser. Men det ska till ganska grova förseelser för att man ska anses olämplig att ha körkort, som Chris87 skriver. Typ grov rattfylla. Känner en snubbe som blivit av med kortet 3 gånger på tio år för fyllestyrning (ej grov).Nu kör han igen, dock med alkolås. Så att du ska få någon allvarligare reprimand än böter nästa gång du fäller ned högerfoten "lagom mycket" verkar otroligt. Däremot så kommer din bilförsäkringspremie baseras på att du har haft körkort sedan du senast fick tillbaka det. // Erik |
|
|
Henz_Keller: "Däremot så kommer din bilförsäkringspremie baseras på att du har haft körkort sedan du senast fick tillbaka det" Ett tips från mig som varit med om detta. När jag förhandlar försäkringspremie så berättar jag alltid att jag haft körkort sedan 98 och kört skadefritt sedan dess. Men att kortet varit indraget en månad 2005. De har alltid lagt in full bonus på migfrån 98 då. Övriga frågor tror jag har besvarats bra här i tråden. Tre år sitter det alltså kvar när man varit i klammeri med Bosse Batong. Transportstyrelsen gör en bedömning vid varje fall så man kan inte enkelt förutspå exakt vad konsekvensen blir vid en överträdelse i sådana här lägen. Normalt krävs det ju tre anmärkningar inom den här treårsperioden för att myndigheterna skall reagera, men när den senaste överträdelsen var så grov att kortet drogs in så kan ju nästa lilla förseelse direkt få allvarliga konsekvenser. 242 rekomenderas alltså att ta det lugnt den närmaste tiden för att slippa ytterligare delad vårdnad om körkortet. /DJ |
|
|
Jag kan ge lite info hur det fungerat för mig. Jag har varit av med körkortet många ggr och har kvar papper från Transportstyrelsen/Länsstyrelsen så jag kan se hur dom har resonerat. Några exempel. Stopplikt, 2 mån indraget. I en 2 års period bakåt i tiden noterar Länsstyrelsen att det finns en körkortsåterkallelse (72 på 30) och en 69 på 50. Srärrtiden förlängs icke p.g.a. detta. Stopplikt, 3 mån indraget. I en 3 års period bakåt i tiden noterar Länsstyrelsen att det finns två körkortsåterkallelser. Detta beaktas vid bestämmande av återkallelsetiden. Rödljuskörning + 97 på 70-väg (samma tillfälle), 2 mån indraget. Förseelserna värderas som varning var för sig men tillsammans ger dom återkallelse 2 månader. Det finns en återkallelse inom 3 år bakåt i tiden men detta nämns ej i underlaget från Transportstyrelsen. Hoppas med detta inlägg göra TS lugnare. För att sammanfatta skulle jag säga att det uppenbaligen inte är robotar som bestämmer vad som händer och samma ärende kan nog se lite olika ut beroende på vem som handlägger. Om du är väldigt beroende av kk så är min rekomendation att du lägger dig på max +24 på ställen som du vet är hot spots för polisen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.