|
Sida 98 av 110
|
|
|---|---|
Verdi |
Ok, nu är det tydligen löst trots allt. Jag fattar ingenting. :) |
|
Verdi - någon läste kontraktet och besinnade sig... Kom ihåg att BMW Sverige påstod att jag gjort en olaglig handling när jag köpte min bil från BMW ISSD och undersökte om de kunde lagföra mig... Skönt att det löste sig! Jag har, peppar, peppar, inte haft problem på Förenade Bil ännu med service, men de brukar vara rätt uppdaterade generellt. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| BMW Sverige är ett sanslöst skämt med rena Sovjetfasoner ibland. Det var tidigare bekymmer att få igenom den gamla Europlusgarantin då denna inte gällde i Sverige enligt dem...så jag är inte förvånad. Men skönt att någon tog dem i örat till slut... | |
|
Verdi, det är bland annat därför som jag numera handlar BMW i Västerås. /Anders |
|
Verdi |
Jo, fast nu är jag faktiskt riktigt nöjd med Novation. :) De räddade upp sig bra. De tvättade av bilen lite hjälpligt också. Nu har jag nästan lite dåligt samvete för att jag var så otrevlig på telefon. Fast det kanske var just därför som de ordnade det? Sånt är svårt att veta ibland... :) Hur många är det som har hunnit serva sina Englandsbilar förresten? |
|
Ingen standardservice ännu, men oljenivåsensorn byttes efter 600 mil på Förenade Bil i Malmö. Inga problem - allt finns ju "i datan"... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Verdi: tack återigen för att du delger oss dina "äventyr". Min första ordinarie service blir först i september men för länge sedan så frågade jag servicekillen på Novation om han kunde se att min bil ska ha fri service. Svaret blev att han kunde se någonting om detta men att han skulle bli tvungen att forska närmare i det när det är dags. Jag brydde mig inte om att forska vidare i detta utan får ta det när det blir aktuellt, tänkte jag. Fick du förresten någon närmare förklaring till lösningen av problemet? /Arvid |
|
|
Jag vet att företaget som köpte min X5 fick den servad gratis utan några som helst problem på Bilia Borås. Han skrev till mig och tackade för att allt fungerat så smidigt. /Anders |
|
|
Arvid - det är inlagt i det centrala systemet där Big Brother har all info om din bil, så det är inga problem. Skulle en ÅF börja bråka är det bara ett tecken på att de inte är seriösa alt väldigt slarviga, tyvärr. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Verdi |
Arvid, nej de sa inget om hur det skulle lösas mer än att de skulle skicka fakturan till BMW Sverige så fick de hantera det. Däremot såg de mycket väl att bilen hade fri service. Dock bara 4 år och inte 5 år som det står på mitt kontrakt. Men det kan jag leva med. Har jag kvar bilen i 5 år så har den säkert gått över 10 tusen mil vid det laget. :) Nu har jag 3000 mil till nästa service. Får se om jag fortfarande äger den då till att börja med. :-) |
|
Skönt att det löste sig Verdi! Vad menar du att de såg att bilen hade fri service men enbart 4 år när du betalt för 5 år i UK? |
|
Verdi |
Jag vet inte exakt. Såg på arbetsordern för servicen att det stod 4 år/8000 mil. I mitt kontrakt från England står det 5 år/50000 miles. (= 8046,72 mil) Men som sagt, det orkar jag inte bry mig om i det här läget så jag påtalade det inte ens. ps. Skulle dock vara lite roligt om servicelampan tändes vid 8040 mil. Hehe. :) |
|
BMWs villkor för servicepaket säger att de gäller vid samtliga auktoriserade BMW-verkstäder i hela världen, se länk: Länk |
|
|
Såg att det går köpa en F80 m3 för relativt bra pris i Danmark: Länk Länk €69000 I Sverige ligger dom runt 800.000, då ofta med några (demo)mil på mätaren. Tre månaders leveranstid. |
|
Verdi |
Dvs ~650 tusen plus importkostnader. Riktigt ok pris. En från England går på ca 800 tkr nu med det dyra pundet. Men då är den ju NY. En ny i Sverige ligger väl en bit över 900 tkr? Helvete. Nu blev man ju duktigt sugen. :) |
Verdi |
Den där danska handlaren hade ju mycket roligt. Någon som testat? CLS Shooting Brake för ~551 tusen: Länk Porsche Macan S för ~531 tusen: Länk Range Rover Evoque för ~405 tusen: Länk OBS! Kom ihåg att bruttopriserna är med tysk moms på 19%. Räkna svensk moms på 25% på deras nettopriser istället. Edit: Kollade upp Porsche Macan S. Grundpriset i Sverige är 595 tusen. Skiljer alltså inte så mycket... :( |
| Det är en Macan S bensin de säljer - det var drygt ett års väntetid på en sådan innan jul när jag kollade. | |
Verdi |
Jag vet. Har väl inte skrivit nåt annat? Står visserligen "AvailabilityIn 3 months after order" men det kanske är fel? Om det stämmer så kanske det ändå är ett klipp? Köra den från april till november och sälja den dyrt till nån som inte orkar vänta? För att klargöra så säljer de dieseln också. Samma pris. Även samma grundpris i Sverige. ps. De har även ett vad det verkar rätt intressant pris på en X5 30d också. Där ingår en del extrautrustning i priset så som metallic, skinn, navi pro. 541 tusen. |
| Skinn och navi pro är standard på X5 numera - men jag håller med om att priset är OK. Men så är ju det där med fri service, vagnskada samt slippa säga ja när alla ringer och undrar om det är en importbil... | |
Verdi |
Hmmm... Då är inte svenska konfiguratorn uppdaterad för den tar 21 600:- för dakota skinn och 25 500:- för navi pro. Konstigt, för jag hade också för mig att det var standard nu. Fri service är en skitgrej. Värt max 5-10 tusen. Och det är klart försäkringen blir lite dyrare. Däremot håller jag med om att det är jobbigt att förklara var bilen kommer ifrån. Hur och varför... Men jag misstänker att om man säger "jag köpte den ny i Danmark" så får man färre frågor än om man säger "jag köpte den ny i England". :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.