|
Sida 97 av 110
|
|
|---|---|
|
Tja, skulle jag köpa en begagnad engelskimporterad M3 så ska den vara klart billigare än en svensksåld. Det säger väl sig själv. 1. Klart dyrare försäkringspremie på en importbil. 2. Ingen vagnskadegaranti, så försäkringen blir ännu dyrare 3. Bilarna saknar viss utrustning som är standard på svenska marknaden 4. Eventuellt ingår inte den fria servicen som på en svensksåld. Med några få undantag, XC90 ex, så är det ju köparens marknad, bilar finns ju alltid att tillgå. Det är imponerande att vissa här lyckas sälja bilar privat som är såpass dyra. Min ringa erfarenhet säger att ju dyrare bil desto svårare att sälja utanför handlare som kan erbjuda finans, garantier etc. |
|
|
Mja, nu tror jag du tog i lite mycket jhellstrom... 1. Om den är importerad fabriksny så ger flera FB samma premie, men det är lite lurigt och det gäller att trycka på. 2. Sant om du köper en bil som är <3 år, annars oväsentligt. 3. Om bilen är "svenskspecad" så är svaret Nej. Om bilen är rejält spelad så är svaret fortfarande Nej; du får så mycket mer utrustning än en motsvarande svensk. :) 4. Fri service finns att köpas till en ISSD-bil ("engelsk"), men den gäller 5 år eller 8.000 mil, dvs du får ett bättre avtal. Har du tur har man dessutom valt den "stora" omfattningen och då är service till och med gratis, utöver förslitningsmaterial. Den du. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Verdi |
Ja, men över tre år så kostar service och extrakostnad för försäkring max 20-25 tusen så man ska inte överdriva den betydelsen för en bil för över en halv miljon om allting annat stämmer med utrustning osv. Sen förstår jag faktiskt inte vad som skulle saknas på en engelsksåld? Jag tror nästan en begagnad bil för en miljon är nästan lättare att sälja än en för en halv miljon eftersom de som köper dyrare bilar antingen har egna pengar eller redan har bra kontakter för finansiering. Nu bryr jag mig inte så mycket heller för det är inte aktuellt att sälja än på ett tag. |
|
Verdi - va? Ska du inte sälja?!?! Men, men... bilen är ju flera veckor gammal... :P ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Verdi |
15 månader är den. ;-) Passerade 2700 mil idag faktiskt. Och då körde jag även 1150 mil med 335an så det blir en del mil trots allt fast man tycker att man inte kör så mycket. |
|
Tycker många överdriver svårigheterna med att sälja dyrare bilar privat. Har de senaste åren sålt flera bilar i spannet 250-400kkkr och de har varit betydligt lättare att sälja än billigare bilar dvs under 100kkr som ofta drar till sig en massa skumma typer som saknar pengar och har orimliga krav på skick mm. Då har det iofs varit populära modeller men jag är övertygad om att allt går att sälja så länge priset är rätt och man har en någorlunda vettig annons. Dessutom har många handlare brist på nyare begagnat så dessa dammsuger också marknaden på nyare populära modeller. |
|
|
Det är inte kronor och ören som räknas, utan relationen till andra likvärdiga objekt på marknaden. Det behöver inte automatiskt vara svårare att sälja en bil som kostar mer än en billig bil; typ en ett år gammal BMW 5-serie mot en 10 år gammal Skodia Fabia. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Nu skrev jag ju M3 vilket ni missade :) En svensksåld M3 har GPS/Mobilspårning installerat, mig veterligen har inte engelsksålda bilar detta. Går säkert att eftermontera men risken är ju att premien blir än dyrare pga att detta saknas på en UK import. | |
| Svensksålda har inte GPS/Mobilspårning standard. De är märkta med SmartDNA, men tracking är inte standard. Det gäller vad jag vet endast F15 än så länge. | |
|
Sena svensksålda E71 och F15 har tracking inga andra. Det är IF som betalar installationen Länk Sedan är försäkringsbolagen inte villiga att ge några rabatter på grund av spårsändare utan det man i bästa fall får är att slippa betala självrisk om bilen blir stulen och återfinns Länk Några bolag har krav på spårsändare om bilen är värd över en miljon. Stephan |
|
|
Jag har heller aldrig hört att M3/M4 skulle ha spårsändare. Däremot nya X5. På 2014 års modell fick man där en stor extra "dosa" till nycklarna, som var rätt så otjänlig i fickan. På 2015 sitter den dock inbyggd i ordinarie nyckel, så där är inget extra tjosan att stoppa ner i byxan, vilket är skönt. Jag ser heller inget problem varför man inte skulle kunna importera en M3/M4 ny från England, eller att köpa en nästan ny importerad därifrån som ny. Däremot så skall det ju skilja en del i pris och framförallt pga behovet av helförsäkring samt en mindre skillnad just för att den formellt är en import. Min X5 M50d 2013 som jag importerade sommaren 2013 var mkt lätt att sälja och köparen har hört av sig några gånger och bekräftat hur väl det fungerar med fria servicen som jag köpte till och med försäkringsbolaget samt hur nöjd han är med bilen för övrigt. Så alla diskussioner ovan om att undvika dessa bilar är bara rent trams och okunnighet. /Anders |
|
Verdi |
Har första service om drygt 100 mil. Ska bli kul att se hur smidigt det blir att få servicen gratis. :) |
|
BMW UK erbjuder GPS-spårning som en extra tjänst. Tyvärr var den endast för ö-riket, så jag hoppade av den anledningen. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Lustigt, min säljare påstod att det är standard i sverige. Som vanligt är det bättre att kolla upp allt själv och inte lita på försäljarna. | |
|
Med känsla: Så alla diskussioner ovan om att undvika dessa bilar är bara rent trams och okunnighet. Nu vet jag inte vem du syftade på, men jag hittar ingen här som menar att man ska undvika engelskbilarna. Frågan var varför bilarna är mer svårsålda samt har ett lägre marknadsvärde än svensksålda. |
|
|
Det finns andra trådar på forumet och har väl även nämnts i denna tråd jhellström. Ja jag tycker överhuvudtaget att man aldrig skall generalisera. Man får titta på objekt för objekt. Jag kan inte så något problem med att köpa en bil som någon köpt fabriksny i England om den för övrigt är juste. Givetvis har den ett något lägre pris och värde än motsvarande svensksålda bil, men det är ju så som marknaden fungerar. Jag kan inte se varför man skulle undvika en sådan bil. /Anders |
|
|
Jo, man skall undvika direktimporterade bilar från England om man som person är en sådan att man inte klarar av annat än att köpa "svensksålt". ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Verdi |
Nu har pundet gått över 12 spänn. Helt otroligt. Nu funderar jag på att importera från Ryssland istället. ;) |
| Skynda dig innan de stänger: Länk | |
Verdi |
Blev precis uppringd av Novation. Trots att de kollat upp och sett att bilen har fri service betald så vägrar de skicka vidare fakturan till BMW Tyskland och säger att det får jag fixa med själv. När jag var där för en dryg timme sen så skulle det dock gå bra. Verkstadschefen har tydligen sagt att de haft det uppe på nåt möte med de andra verkstäderna i Sverige att inte acceptera det här. Enligt dem så är min fria service bara giltig i det landet där jag köpte den. Tänk att det alltid ska jävlas för just mig... :-( Nu är det här egentligen en skitsak. Några tusenlappar för lite olja och filter. Men jag har ändå inte lust att betala för det två ggr. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.