|
Sida 95 av 110
|
|
|---|---|
|
Hade ingen aning förrän idag, men F11 550i finns inte längre som val i UK. Försvann visst enligt uppgift i redan februari. Trist! Det är en bil som fler borde få glädje av. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Undrar hur många 550i som såldes i UK ? De väljer förmodligen M5/M6 i stället. /Janne |
|
|
Stephan735i har du koll på hur många 550i som tillverkats och sålts i Europa ? USA-marknaden verkar lite större, men även där verkar det säljas fler M5/M6 /Janne |
|
Verdi |
qdtjant, Kombi är rätt populärt i UK också och där finns inte M550d pga xDrive som inte går att kombinera med högerstyrning på F10/F11. De får nöja sig med 535i och 535d om de ska ha F11. Vilket iofs inte är det sämsta. I USA säljs nästan inga kombi-bilar utan det är sedan eller SUV som gäller. Så där förstår jag om de går på M5 eller X5 istället. |
|
UK har inte samma strafbeskattning på diesel som ex i Sverige, så det är ganska mycket vettigare att ta en 535d istf en 550i. Men en 550i är roligare, kan jag lova! :D ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Verdi |
Nåja, nu är det inte så farligt med skatten på dieselbilar längre. Jag betalar 2533:-/år för min 335d till exempel. Och en M550d F11 kostar 3512:-/år. Dvs skatten är ingen faktor längre. En 550i lär väl inte vara så mycket billigare i skatt än M550d? Har inte kört någon bil med V8:a i hela mitt liv men kan tänka mig att det är skoj. Även om jag inte har nåt ont att säga om 313hk-dieseln heller. :) |
| Räknade på en ny X5 40d och visst blir den billigare (eller kanske mindre dyr...) än i Sverige men på ex en 30d var det inte så mycket att spara jmf med de rabatter jag lyckades få här hemma. Så länge pundet ligger där det ligger blir det inget Englandsköp... | |
|
Verdi - en tusenlapp billigare faktiskt! Har man väl kommit över prislappen på bilen som ny så är det inte så farligt dyr bil at äga. Har just bytt FB och sparat 2.500:-/år på min. Men visst är en 3.5d ett betydligt vettigare val med helt ok prestanda. Kul att inte vara vettig ibland! :D ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Verdi |
Kristoffer, Nej, nu får man nog avvakta en sänkning av pundet om det ska bli något mer mail till Charlie. Vore fint med en M3:a om något år... Narvselius, Det är väl det där med prislappen... Och tankningarna. Men du får säga till när du ska sälja. ;-) |
|
... satt och räknade på en M4:a. Först i Sverige och sedan i UK. Trots en pundkurs på 11,20 så blir den betydligt billigare än hemma - precis som M5:an jag räknade på för precis ett år sedan. En tanke den dagen man inte behöver utrymmet... Just nu har jag den perfekta kompromissen mellan utrymme/praktisk och sport så Nix, min lilla bil säljs inte på många år! :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Pundet fortsätter och idag 11,30. Att köpa i England känns nu helt ointressant med hänsyn till valutan. /Anders |
|
Verdi |
Japp. Nu är det nog rätt dött. Jag klarade mig undan rätt bra ändå även om det inte kändes så när jag skulle betala. :) Skillnaden är för liten i de allra flesta fall. Även om jag hörde nåt rykte om att man kan få 15% rabatt nu. |
|
... kan tänka mig de är lite desperata nu... :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Valutan kan komma att bli ett stort problem igen för UK, eftersom de redan nu innan har en svag ekonomi och nu minskar ju återigen deras konkurrenskraft på exportmarknaden som ju de flesta ekonomier är så starkt beroende av. Samtidigt är det ju i vårt fall så också att kronan har försvagats rätt så kraftigt på sista året mot de flesta valutor. Det märker man ju nu även på euron när man precis varit på semester och skall betala hotell, restauranger och inköp. /Anders |
|
| Att pundet stärks är väl snarare ett resultat av att den brittiska ekonomin stärks relativt andra ekonomier? Britterna har ju börjat snacka om räntehöjningar samtidigt som resten av Europa funderar på ytterligare sänkningar... | |
|
Jag tror att Anders hänvisar till det stora upplåningsbehov som Storbritannien har och stora pengaflöden brukar betyda svagare valuta. Just nu är upplåningskostnaderna lägre i UK tack vare ett starkare pund, men ekonomin är fortfarande i en uppgångsfas och kan därför vara känslig för "plötsliga valutarörelser", som det brukar heta. Med andra ord - att valutan stärks är både bra och dåligt! :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Verdi |
Verkar som Novation är lite avogt inställd till min 335d. Har frågat en av deras säljare (VDS) om ett värderingsintyg på den. Skickade mail redan i april. Inget svar, ingenting. Så jag skickade en påminnelse i lördags där jag bad snällt. Inget svar igen. Var dit idag och köpte grejer för 7500:- och frågade om han sett mailet och kunde skriva ett intyg där och då. Då såg han upprörd ut och började prata om att han hade kunder som han prioriterade högre, att han borde ta betalt för intyget, att han hade viktigare mail osv. Fair enough. Jag kan betala och vänta har jag redan gjort i över 2 månader, men att ignorera två mail är bara för dåligt. Är faktiskt genuint besviken. Han kunde svara att han inte hinner, att han vill ha betalt eller vad som helst. Kände mig inte välkommen helt enkelt. Är lite synd. Får väl hitta nån annan som kan montera en motorvärmare till hösten helt enkelt. :) |
|
Verdi - om det är så du beskriver så är det väldigt illavarslande; det kostar väldigt lite att svara på ditt mail och meddela att man tyvärr inte kan ta i detta alt att du måste komma till Novation och fixa genom Kundservice. Konflikträdd kanske? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Verdi |
Kan ju vara att han glömde bort det första mailet och sen inte hunnit komma till mitt andra. När jag sen kom in på hans rum och frågade kanske han upplevde det lite pinsamt och reagerade konstigt? Han kanske är stressad och ska hinna med mycket inför semestern? Tycker det är så konstigt för det var samma kille som var så trevlig och hjälpte mig med intyg till 330:n utan minsta knot i höstas. Kanske tycker han att jag är fräck som återkommer så snart med en till bil? Eller så har han blivit tillsagd av ledningen... Det ställer till lite problem för mig. Får väl kontakta någon annan som kan fixa intyg. Men jag har inte lust att fråga nån annan på Novation och att fråga en annan återförsäljare känns ju också lite märkligt. Jag får väl betala för intyget och sen "gå skilda vägar". :-) |
|
Verdi: du ska nog inte dra så stora växlar på det, även om jag förstår. Jag mailade M ansvarig säljare på Bilia Göteborg, inget svar på tre veckor, ,mailade försäljningschefen som hade autosvar till den första säljaren som inte svarat. Jag ringer och då är personen föräldraledig ett halvår till. Jag mailar då VD och ifrågasätter att ingen återkommer trots flera mail och samtal, offert på en M3 tycker man ju borde hanteras. Efter två veckor får jag en blek ursäkt, men inte svar på vem jag ska vända mig till istället. "Min" vanliga säljare är på föräldraledighet också. Sånt här får mig att helt vilja strunta i att handla bil och ta den från Charlie bara för att jag faktiskt får svar (och tjäna lite pengar) Vad gäller pundets trista utveckling, Euron är ju också på väg uppåt, är det inte marknaden som oroas över ev valresultat? Hur kronan utvecklas med 15% till S och MP samt 8% till V kan man fundera över. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.